اخباردیجیتال مارکتینگکسب و کار اینترنتی

چت جی پی تی ( ChatGPT ) چیست؟

آیا آینده‌ای که ربات‌ها جای انسان‌ها را پر می‌کنند از راه رسیده است؟ محصولات جذاب و البته بعضاً ترسناکی با هوش مصنوعی روز به روز توسعه می‌یابند و اخیرا یک چت بات جدید به نام ChatGPT توسط OpenAI همه نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرده است.  آیا این چت بات به زودی جایگزین انسان‌ها می‌شود و مشاغلی مانند تولید محتوا، ترجمه، تصویرگری، خبرنگاری، برنامه‌نویسی و نویسندگی را برای همیشه از بین می‌برد؟ آیا این فناوری را باید یک نقطه اوج برای هوش مصنوعی در نظر گرفت؟

هوش مصنوعی چیست؟

عبارت هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence  متشکل از 2 کلمه است:

  • کلمه مصنوعی یا Artificial به آنچه گفته می‌شود که به صورت طبیعی بوجود نیامده و در واقع توسط انسان‌ها ساخته شده است.
  • کلمه هوش یا Intelligence نیز به توانایی تفکر و آموختن براساس تجربه گفته می‌شود.

حالا اگر این دو کلمه با هم ترکیب شوند، عبارت هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) بدست می‌آید. حالا هوش مصنوعی چیست ؟ هوش مصنوعی به چیزی گفته می‌شود که طبیعی نیست اما می‌تواند تفکر کند و براساس تجربه یاد بگیرد و تصمیم‌گیری انجام دهد.

هوش مصنوعی ابزاری است که تلاش می‌کند تا جای ممکن به هوش طبیعی نزدیک شود. در واقع انسان با بررسی کلیه دانش خود از محیط و پدیده‌ها، تصمیمی را در شرایط مشخصی می‌گیرد و اگر بخواهیم به هوش مصنوعی برای انجام همان کار یا تصمیم‌گیری اتکا کنیم، باید تا جای ممکن اطلاعات به آن داده و اجازه دهیم تا با بررسی آن‌ها، برای تصمیم‌گیری و اجرا، آموزش ببیند.

برای مثال اگر فردی بخواهد رانندگی کند و اتومبیلی را براند، پیش از هر چیز باید موارد لازم را در مورد آن ماشین یاد بگیرد. فرد باید حتماً نحوه روشن کردن اتومبیل را بیاموزد؛ باید یاد بگیرد چگونه از دنده و پدال‌ها استفاده کند و ماشین را به جلو براند. همچنین علائم رانندگی بسیار مهم هستند و فرد باید بتواند مفهوم هرکدام از آن‌ها را درک کند و آن‌ها را در مغز خود حفظ کرده باشد. به این ترتیب در حین رانندگی فرد می‌تواند براساس آموخته‌های خود تصمیم‌گیری کند.

ChatGPT چیست؟

چت جی پی تی یک پروتوتایپ یا نمونه اولیه از چت باتی است که زبان انسان‌ها را متوجه می‌شود و به راحتی می‌تواند متون مشابهی مانند انسان تولید کند. این فناوری جالب  بر پایه فناوری هوش مصنوعی بنا شده و سطح جدیدی از ارتباط و تعامل انسان و کامپیوتر را نوید می‌دهد. ChatGPT موضوع‌ها و مباحث پیچیده‌ای را در حوزه‌های تخصصی مختلف مثل فیزیک، ریاضی و برنامه نویسی درک می‌کند، حتی قادر به حل مسائل پیچیده در سطح دانشگاهی است، مطالب وبلاگی تولید می‌کند، متن آهنگ می‌سازد و صفحات HTML ایجاد می‌کند.

خب تا این‌جا به طور مختصر با ماهیت چت جی پی تی آشنا شدید، پس بهتر است نحوه کار با آن را بیاموزیم. نکته حائز اهمیت این است که این چت بات با زبان فارسی هم سازگار است.

نحوه استفاده از ChatGPT

ChatGPT را می توان برای کارهایی از جمله نوشتن ایمیل، اسکریپت‌ها و محتوای شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد. ثبت نام هم فقط به ایمیل، شماره تلفن و نام و نام خانوادگی نیاز دارید.

ای دسترسی به ربات ChatGPT ابتدا باید در وب‌سایت شرکت OpenAI حساب کاربری ایجاد کنید. در این مرحله، ایمیل و شماره‌ تلفن شما نیز درخواست می‌شود. همچنین از شما خواسته می‌شود تا دلیل اصلی خود را برای استفاده از خدمات OpenAI بیان کنید.

پس از ورود به حساب کاربری خود قادر خواهید بود تا با چت GPT گفتگو کنید برای این کار کافی است تا همانند ابزارهای چت رایج، متنی را در باکس گفتگو وارد کرده و کلید Enter را از روی صفحه کلید بفشارید یا بر روی دکمه ارسال کلیک کنید. می‌توانید برای شروع گفتگو با چت بات، پرسش‌های خود را مطرح کنید. از آنجایی که این پروژه در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد، قادر خواهید بود تا به‌طور رایگان پرسش‌های متعددی را مطرح کنید.

معمولاً کمی طول می‌کشد تا پاسخ‌های ربات هوش‌مصنوعی‌Chat GPT به عباراتی که تایپ کردید ظاهر شوند. مدل قابل دسترس از چت بات هوش مصنوعی ChatGPT برای گفتگو با کاربر بهینه‌سازی شده است و پاسخ‌های چت بات در سطر پایین پرسش شما ظاهر می‌شوند.

DALL·E عکسی ساخته شده با هوش مصنوعی - selldone

ChatGPT و بهبود راندمان کاری

همه کارمندان در صورت تمایل می‌توانند از ChatGPT برای بالا بردن بازده کاری خود استفاده کنند. درحال حاضر کارمندان بسیاری از نقاط جهان در صنایع مختلف از بازاریابی گرفته تا آموزش، از ربات هوش مصنوعی توسعه یافته توسط OpenAI استفاده می‌کنند.

الکس گارسیا، بنیانگذار Marketing Examined، شرکتی که تاکتیک‌های بازاریابی رشد را ارائه می‌کند، در توییت جدید خود روش‌هایی که ChatGPT می‌تواند به بازاریابان کمک کند را به همگان به اشتراک گذاشته است.

مایکروسافت در تلاش است تا پس از سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در OpenAI، آن را در موتور جستجوی Bing خود بگنجاند.

ما با تعدادی از متخصصان صحبت کردیم تا درباره نحوه استفاده آن‌ها از ChatGPT و امیدها و نگرانی‌های آن‌ها در مورد ربات بیشتر بدانیم. برخی می‌گویند که اگرچه اکنون ممکن است باعث وحشت کارمندان شود، اما به زودی به ابزاری عادی مانند اکسل تبدیل خواهد شد.

Pieter Buteneers، مدیر مهندسی هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در پلتفرم ارتباط ابری Sinch، در مورد این فناوری گفت: “هر بار از عملکرد خوب آن گیج می شوم.”

 بیشتر بخوانید: 

جدیدترین گجت‌ها در نمایشگاه فناوری CES 2023  


ChatGPT دستیاری برای همه

ماه گذشته، کریس لاوین، مدیر تولید  Wistia، یک آزمایش کوچک ترتیب داد تا ببیند آیا هوش مصنوعی می‌تواند تولیدکنندگان محصولات ویدئویی مانند خودش را بیکار کند یا نه. او با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی یک ویدیوی 15 دقیقه‌ای ساخت. GPT فیلمنامه این اثر را در عرض چند ثانیه بر اساس درخواست او نوشت. فیلمنامه‌ای برای آموزش درست کردن پای سیب!

لاوین می‌گوید: «این فناوری به من همان حسی را می‌دهد که برای اولین بار از iMovie استفاده کردم یا زمانی که برای اولین بار یک آیفون را در دست گرفتم. در حال حاضر کاربردهای واقعی برای این بات به وجود آمده و کل نحوه مدیریت من با فرآیند اسکریپت را تغییر خواهد داد.

او آن را کمکی توصیف می کند، به ویژه برای کارهایی مانند نوشتن فیلمنامه که ممکن است با مانع نویسنده مواجه شود. با این حال، چیزی نیست که آن را تنظیم کنید و فراموش کنید.

لوین می‌گوید: ” ChatGPT نقطه شروع باورنکردنی به شما می‌دهد تا شما را از صفر به یک برساند. این تکنولوژی  به من اجازه می دهد سریع‌تر کار کنم. پس از آن، این من هستم که به عنوان مدیر خلاقیت و سفیر برند بر فیلمنامه تأثیر می‌گذارم و آن را با کلمات، صدای برند و لحن خودم بیان کنم.”

لاوین  در ادامه گفت: “دیگر حتی به Lorem Ipsum نیاز ندارید.”

اگرچه این چیزی نیست که او در حال حاضر هر روز از آن استفاده می کند، اما انجام برخی کارها را برای او آسان‌تر کرده است. با این حال، همکار او که در کانال یوتیوب Wistia کار می‌کند، روزانه از GPT برای کمک به ایجاد عناوین جذاب کمک می‌گیرد.

کیفیت را فدای کمیت نکنید

محتوایی که ChatGPT ارائه می دهد را copy/paste نکنید.

لاوین می‌گوید: “ممکن است با استفاده از این ابزار، بیشتر از این‌که متوجه باشید به برند خود آسیب برسانید.”

درست است که تولیدکنندگان محتوا می‌توانند از این فناوری جدید برای نوشتن محتوای شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ کمک بگیرند، با این حال، محتوای تولید شده قطعا کیفیت محتوای نویسنده اصلی سایت و شخصی که با برند و مخاطبان آشناست را نخواهد داشت. در این موارد، باید به از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار استفاده کرد و سپس با طوفان فکری به نسخه نهایی رسید.

لاوین همچنین اظهار داشت: “به زودی شاهد حجم عظیمی از محتوای متوسط خواهیم بود. در این شرایط برند مهم‌تر از همیشه است.”

آیا ChatGPT می تواند به یکسان کردن شرایط برای جویندگان کار کمک کند؟

لاوینگ می‌گوید: “اگر ChatGPT به من، که یک حرفه‌ای در صنعت ویدیو هستم، کمک می‌کند تا از صفر به یک برسم، قطعا این فناوری یک برد بزرگ است.”

حال تصور کنید که این فناوری چگونه می‌تواند به افرادی که به دنبال یادگیری حرفه جدیدی هستند یا حتی متخصصان جوانی که تازه وارد بازار کار شده‌اند، کمک کند.

Sruti Bharat موسس شرکت FutureMap است. این شرکت برای دانش آموزان بی بضاعت بورسیه تحصیلی فراهم می‌کند. بهارات می‌گوید که ChatGPT فرصتی برای تغییر بازی برای افرادی است که به دنبال شغل هستند.

او به دانش‌آموزانش پیشنهاد کرده است که از ChatGPT که استفاده از آن رایگان و آسان است برای نوشتن رزومه خود استفاده کنند. به عنوان مثال، آن‌ها می توانند یک لیست شغلی را در ChatGPT قرار دهند و از آن بخواهند که کلمات کلیدی را انتخاب کند.

سخن پایانی

جهان ناگهان تغییر کرده است. مرزهای سنتی مشاغل به طور ناگهانی تغییر کرده است. اکنون ماشین‌ها می‌توانند کارهایی را انجام دهند که فقط توسط انسان‌های بسیار آموزش دیده انجام می‌شود. برخی از مهارت‌های ارزشمند دیگر مفید نیستند و مهارت‌های جدید جای آن‌ها را خواهند گرفت. و هیچ کس واقعاً نمی‌داند که هر کدام از این‌ا هنوز چه معنایی دارد اما به خاطر داشته باشید که ChatGPT تنها یکی از مدل‌های در حال ساخت است!

منبع:

What we know about how workers are using ChatGPT so far

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا