سرویس ها و خدمات

تفاوت هاست و دامنه

معمولا وقتی برای اولین می‌خواهید وب‌سایت شخصی خود را راه اندازی کنید، احتمالا از خود می‌پرسید که هاست (Host) و دامنه (Domain) چه تفاوتی با هم دارند و چرا باید هر 2 آن‌ها را خریداری کرد. حتی شاید با کارکرد این 2 آشنایی اولیه را داشته باشید اما هنوز ندانید چگونه باید هاست و دامنه‌ای خرید که بهترین کیفیت و  پایین‌ترین قیمت را داشته باشد. در این نوشتار تمام آن‌چه باید در مورد این 2 مبحث ضروری را بدانید با شما به اشتراک می‌گذاریم.

هاست چیست؟

سرویس هاست یا میزبانی وب به فضایی در یک سرور گفته می‌شود که به صورت اختصاصی یا اشتراکی به وب‌سایت شما تعلق می‌گیرد. شما برای مدت زمان استفاده از این فضا و خدماتی که شرکت هاستینگ در اختیارتان می‌گذارد باید هزینه‌ای را می‌پردازید. هزینه هاست بسته به این که این سرورها و سخت‌افزارهایی مثل هارد در سرویس میزبانی وب چیست و تا چه حد به روز است؛ و این که خدماتی مثل پشتیبانی و بهینه‌سازی به شما ارائه‌ می‌شود یا خیر متغیر خواهد بود.

دامنه چیست؟

دامنه یا دامین ترکیبی از یکی 2 کلمه‌ی معنادار است که امکان دسترسی آسان به سایت را ممکن می‌کند. مثلاً سایت هاستیدا روی دامنه Hostida.com  تنظیم شده است. به خاطر سپردن نام دامنه و دسترسی به وب‌سایت با استفاده از آن بسیار ساده‌تر از دسترسی با آدرس IP است. زیرا IP از تعدادی عدد بی‌ربط تشکیل شده‌ است. مثلاً اگر به جای «جردن، خیابان گلشهر، برج آی‌تک، شرکت هاستیدا» قرار باشد مختصات جغرافیایی آن را به خاطر بسپرید به احتمال زیاد، مورد دوم را فراموش خواهید کرد.

چرا باید برای سایت حتما هاست و دامنه خرید؟

یک سایت خوب، علاوه بر طراح و وبمستر خوب، نیاز دارد که روی سرویس هاستینگ مناسبی نگهداری شود. سرویس میزبانی وب، مهم‌ترین عامل مؤثر در سرعت و امنیت وب‌سایت است. نام دامنه هم همانطور که اشاره شد آدرس اینترنتی شما به حساب می‌آید.

هنگام خرید هاست و دامین به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

گفتیم که برای داشتن یک وب‌سایت خوب به سرعت امنیت بالا نیاز دارید، بنابراین سرویس هاستی که انتخاب می‌کنید باید هردوی این‌ها را برایتان تامین کند. فاکتور مهم بعدی پشتیبانی است. یک سرویس هاستینگ خوب، در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته از طریق پلتفرم‌های مختلف، آماده پاسخگویی به سوالات و راهنمایی شماست و علاوه بر پشتیبانی قوی، روی فاکتور امنیت وب‌سایت شما متمرکز است. وقتی از پشتیبانی همه روزه صحبت می‌کنیم منظور این است که حتی در زمانی که شما در تعطیلات هستید، کارشناسان، حمله‌های احتمالی به سایت شما را خنثی می‌کنند.

تفاوت هاست و دامنه

بهترین هاست و دامنه کدام است؟

اول از همه باید دقیقا بدانید که هدف شما از راه‌اندازی این وب‌سایت چیست و با نیاز وب‌سایت خود آشنا باشید. به طور مثال اگر به زبان‌های برنامه نویسی تسلط داشته و نیاز به آزادی عمل در تنظیمات هاست دارید؛ بهترین انتخاب برای شما سرویس هاست لینوکس است. اما برای مدیر یک وب‌سایت وردپرسی که نیازی به بهینه‌سازی شخصی ندارد سرویس‌ هاست وردپرس می‌تواند بهترین گزینه باشد.

در ضمن هیچ ضرورتی برای تهیه هاست و دامنه به صورت همزمان و از یک شرکت وجود ندارد. اما در صورتی که دامنه و هاست را به صورت جداگانه بخرید بایستی یک مرحله برای Sync کردن این 2 اضافه کنید. اگر سرویس‌دهنده‌ی شما سرعت پاسخگویی بالایی ندارد، یا خدمات پشتیبانی اش شامل حل کردن مشکلات این چنینی شما در ابتدای کار نمی‌شود، ممکن است کمی به دردسر بیافتید.

به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم که اگر می‌توانید هر دو را از یک شرکت و در یک زمان خریداری کنید. ممکن است رجیسترار شرکتی که برای هاستینگ انتخاب کرده‌اید، Domain ارائه ندهد، بنابراین پیش از خرید دامنه درباره‌ی گزینه‌ها خوب تحقیق کنید. در ضمن هر زمانی که بخواهید می‌توانید دامنه را از یک سرویس میزبانی به یک هاستینگ دیگر انتقال بدهید.

تمدید هاست و دامنه

قبل از پایان مهلت اعتبار هاست و دامنه به وب‌سایت سرویس دهنده مراجعه کنید و از طریق تیکت یا هر روش دیگری که شرکت هاستینگ شما اعلام کرده، درخواست تمدید پلن را بدهید و برای بازه زمانی جدید هاست بخرید اما در خصوص دامنه، یک مرحله اضافه می‌شود . باید کدهای وضعیت دامنه EPP را بررسی کنید، سپس خرید یا تمدید را انجام بدهید.

سخن پایانی

با مطالبی که در این نوشتار خواندید، حالا می‌دانید هاست و دامنه چیست و می‌توانید تصمیم بگیرید که چگونه هاست و دامنه را انتخاب و خریداری کنید. به نظر شما بهترین سرویس دهنده خدمات هاستینگ در ایران چه شرکتی است؟

منبع:

Difference Between Domain Name and Web Hostings

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا