اینترنت و شبکه

معرفی دامنه xyz. و قوانین ثبت و خرید آن

با ثبت دامنه abc.xyz توسط گوگل، دامنه xyz. در یک شب ره صد ساله رفت و به شهرت جهانی رسید. این دامنه جزو جدیدترین دامنه‌های سطح بالا بوده و از دوم ژوئن سال 2014 برای استفاده عموم عرضه شده است. در این نوشتار به معرفی این پسوند می‌پردازیم و سریع‌ترین روش ثبت آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

دامنه xyz چیست؟

xyz برخلاف سایر نام‌های domain، مخفف هیچ عبارتی نیست و همانطور که از ظاهرش پیداست، شامل سه حرف انتهایی از الفبای زبان انگلیسی است. دو شرکت XYZ.COM و CentralNic مدیریت و کنترل این دامنه نوظهور را بر عهده دارند که در سال‌های متمادی سیاست و قوانین خاصی را برای استفاده و ثبت آن مصوب کرده‌اند، البته عموم قوانین این پسوند، همانند دامنه‌های دیگری مثل  com. است، اما در صورتی که از تمامی قوانین دامنه‌های عمومی اطلاع ندارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله همه چیز در مورد دامنه و ثبت آن را مطالعه کنید.

با توجه به این که دامنه xyz. نسبت به سایر پسوندهای دامنه جدیدتر است امکان آزاد بودن نام دامنه مورد نظر شما هم بیشتر است. حتی اگر در حال حاضر هم برای وب‌سایت کسب و کار خود دامنه‌ای دارید، حتما با خرید دامین xyz آن را در تملک خود درآورید. این کار علاوه بر توسعه برند شما، به حفظ و نگهداری branding و جلوگیری از ایجاد دامین‌های جعلی بسیار کمک می‌کند.

چرا دامنه xyz به محبوبیت ناگهانی رسید؟

ماجرا از این‌جا شروع شد که شرکت گوگل برای پروژه الفبای خود نیاز به دامنه alphabet.com داشت اما این دامین متعلق به کمپانی BMW بود. بنابراین مذاکرات برای خرید دامنه آغاز شد. در جلساتی که احتمالا شباهت بسیار زیادی به جلسات سریال پرطرفدار succession  داشت، در نهایت گوگل نتوانست این شرکت آلمانی را مجاب کند و تصمیم گرفت طرحی نو دراندازد!

از آنجایی که xyz سه حرف آخر حروف الفبای انگلیسی است، تصمیم گرفتند با شرکت xyz در خصوص ثبت دامنه abc.xyz مذاکره کنند. دهم آگوست سال 2015 Larry Page یکی از اعضای اصلی گوگل فاش کرد که مذاکرات در مراحل پایانی است و سرانجام در نوامبر 2015 گوگل موفق به خرید این دامنه شد. خب می‌توانید حدس بزنید همای سعادت به یکباره چطور بر شانه شرکت کوچک xyz نشست و دامنه نه چندان محبوب آن‌ها تا پایان ماه نوامبر یک و نیم میلیون بار ثبت شد. در ژانویه سال 2016 این پسوند در جایگاه ششمین پسوند پرطرفدار دامنه قرار گرفت و در حال حاضر جایگاه پنجمین پسوند دامنه اینترنتی را تصاحب کرده است.

بیشتر بخوانید: نکات مهم هنگام ثبت دامنه info.

چه کسانی از این دامنه استفاده می کنند؟

شرکت‌‌های نوپا اولین متقاضی این دامنه برای آدرس وب‌سایت هستند اما ذکر این نکته ضروری است که برخی از بزرگ‌ترین برندها هم از همین دامنه استفاده می‌ کنند. جالب است بدانید که بسیاری از رمزنگاران و حتی توسعه‌دهندگان هم برای وب سایت‌‌های شخصی خود از دامنه  xyz.  استفاده می‌‌کنند. در حقیقت توالی 3 حرف آخر الفبا، برای افرادی که عاشق خلاقیت هستند، فرصتی ایده‌‌آل برای ثبت دامین‌هایی به یادماندنی فراهم کرده است.

دامنه xyz چیست؟

ویژگی‌های دامنه xyz.

همانند سایر دامین‌ها، مدت زمان ثبت دامنه می‌‌تواند بین 1 تا 10 سال و مدت زمان تمدید دوباره دامنه xyz. نیز یک بازه 1 تا 10 ساله است. سایر ویژگی‌هایی که در هنگام خرید دامنه xyz. باید به آن‌ها توجه کنید عبارتند از:

  • پشتیباتی از ثبت انبوه دامنه
  • عدم پشتیبانی از قابلیت Backorders
  • پشتیبانی از انتقال و تغییر حساب کاربری
  • این دامنه امکان ثبت محافظت شده و همینطور ثبت شخصی را برای شما فراهم می‌‌کند.
  • به روز رسانی مخاطبان در این دامنه پشتیبانی می‌‌شود.
  • IDN‌ ها در دامنه xyz. پشتیبانی نمی‌شوند.

سخن پایانی

اگر شما هم قصد خرید هاست و domain دارید، حتماً به این نکته پی برده‌اید که بسیاری از دامنه‌ها در پسوندهای مختلف به ثبت رسیده‌اند و پیدا کردن نام مناسب برای دامنه که قابل ثبت باشد کار آسانی نیست. اما با توجه به این‌که پسوند xyz. نسبت به پسوندهای دیگر دامنه نوظهورتر است و مدت زمان کمتری از عمومی شدن آن می‌گذرد پسوندی بسیار مناسب برای ثبت دامنه‌ است. همچنین به علت اینکه این پسوند با سه حرف آخر الفبای انگلیسی به پایان می‌رسد، به خاطر سپردن آن آسانتر است. پیش‌بینی می‌شود در آینده پسوند دامین xyz. جایگزین بسیاری از پسوندهای مطرح در خرید دامین حتی پسوند دامین com. شود.

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا