رایانش ابری

رایانش ابری چیست | کاربردهای Cloud Computing

در سال‌های اخیر رایانش ابری بسیار رو به رشد است و هر چه می‌گذرد به فناوری مهم‌تری در حوزه‌ی فناوری اطلاعات تبدیل می‌شود. متخصصان فناوری اطلاعات معتقد هستند که رایانش ابری (Cloud Computing)، جریان فرآیندها را در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات دگرگون خواهد کرد. در این مقاله به موضوع رایانش ابری چیست ، هاست ابری یا سرور ابری و زیرساخت‌های ابری می‌پردازیم و کاربردها، انواع و مزایای استفاده از فناوری Cloud Computing را بررسی می‌نماییم.

  • رایانش ابری چیست ؟
  • انواع رایانش ابری چیست ؟
  • عملکردهای رایانش ابری
  • مزایای رایانش ابری

رایانش ابری چیست ؟

رایانش ابری چیست ؟ Cloud Computing به ارائه‌ی خدمات مختلف از طریق اینترنت گفته می‌شود. این منابع شامل ابزارها و برنامه‌هایی مانند ذخیره‌سازی داده‌ها، سرورها، بانک‌های اطلاعاتی، شبکه‌سازی و نرم‌افزار است. در ذخیره‌سازی مبتنی بر ابر به‌جای اینکه فایل‌ها روی یک هارد اختصاصی یا یک دستگاه ذخیره‌سازی محلی ذخیره شوند، امکان ذخیره‌ی آن‌ها در یک پایگاه داده‌ی از راه دور فراهم می‌شود. در رایانش ابری یا Cloud Computing تا زمانی که یک وسیله‌ی الکترونیکی به وب دسترسی داشته باشد، به داده‌ها و برنامه‌های نرم‌افزاری برای اجرای آن‌ها دسترسی دارد.

این روزها Cloud Computing به دلایل مختلفی ازجمله صرفه‌جویی در هزینه، افزایش بهره‌وری، سرعت بیشتر، کارایی بالا، عملکرد مناسب و امنیت بالا گزینه‌ای محبوب برای افراد و مشاغل است.

علت نام‌گذاری سرور ابری یا هاست ابری به این نام ازآن‌رو است که اطلاعات موردنظر از راه دور در ابر یا یک فضای مجازی روی یک زیرساخت ابری ذخیره می‌شوند. شرکت‌هایی که هاست ابری ارائه می‌دهند به کاربران امکان می‌دهند تا پرونده‌ها و برنامه‌های کاربردی را روی سرور ابری از راه دور ذخیره کنند و سپس از طریق اینترنت به تمام داده‌ها دسترسی پیدا کنند. این بدان معنی است که کاربر برای دستیابی به آن اطلاعات نیازی ندارد تا در مکانی خاص باشد و به کاربر امکان کار از راه دور را می‌دهد.

در رایانش ابری تمام سنگینی حجم محاسبات اعمال‌شده روی داده‌های ذخیره‌شده روی سرور ابری، شامل پردازش داده‌ها به دور از دستگاهی است که کاربر با آن کار می‌کند و بر دوش زیرساخت ابری است. همه‌ی این کارها به خوشه‌های عظیم رایانه‌ای در فضای مجازی منتقل می‌شوند. درواقع اینترنت تبدیل به ابری می‌شود و داده‌ها، کارها و برنامه‌های شما در هر دستگاهی که با آن بتوانید به اینترنت متصل شوید، از هر نقطه‌ از جهان، توسط این ابر برای شما در دسترس هستند.

زیرساخت ابری می‌تواند به‌طور عمومی یا خصوصی ارائه شود. یک هاست ابری عموماً خدمات خود را از طریق اینترنت با دریافت هزینه‌ای ارائه می‌دهد. از طرف دیگر سرویس‌های ابری خصوصی فقط به تعداد معینی از مردم ارائه می‌شود. این سرویس‌ها سیستمی از شبکه‌هایی هستند که خدمات میزبان را تأمین می‌کنند. یک گزینه‌ی ترکیبی نیز وجود دارد که عناصری از خدمات عمومی و خصوصی را در خود جای می‌دهد.

انواع رایانش ابری چیست ؟

cloud-1

سه نوع رایانش ابری اصلی وجود دارد که در کنار موارد دیگری که در حال توسعه هستند ذکر می‌شود:

  1. نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس (SaaS: Software as a Service) برای برنامه‌های مبتنی بر وب
  2. سرویس زیرساختی به‌عنوان سرویس (IaaS: Infrastructure as a Service) برای دسترسی مبتنی بر اینترنت به ذخیره‌سازی و قدرت محاسبات
  3. زیرساخت به‌عنوان سرویس (PaaS: Platform as a Service) که به برنامه‌نویسان ابزاری برای ساخت و میزبانی برنامه‌های وب می‌دهد.

عملکردهای رایانش ابری چیست ؟

صرف‌نظر از نوع خدمات، رایانش ابری یکسری عملکرد را در اختیار کاربران قرار می‌دهد ازجمله:

  • پست الکترونیک
  • ذخیره‌سازی، تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان و بازیابی داده‌ها
  • ایجاد و تست برنامه‌ها
  • تجزیه‌وتحلیل داده‌ها
  • ارائه‌ی نرم‌افزار در‌ صورت تقاضا

مزایای Cloud Computing چیست ؟

cloud-computing

  • سرعت

استفاده از هاست ابری به شما امکان دسترسی آسان به طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها را می‌دهد تا بتوانید سریع‌تر نوآوری کنید و تقریباً هر چیزی را که تصور کنید می‌توانید بسازید. می‌توانید منابع موردنیاز خود را با سرعت بالا روی زیرساخت ابری قرار دهید، از خدمات زیرساختی مانند محاسبه، ذخیره‌سازی و پایگاه داده گرفته تا اینترنت اشیاء، یادگیری ماشین، دریاچه‌های داده و تجزیه‌وتحلیل و موارد دیگر استفاده نمایید.

  • قابلیت ارتجاعی

هنگام استفاده از هاست ابری دیگر لازم نیست منابع فزاینده‌ای را برای استفاده‌ی خود در آینده ایجاد کنید. شما تنها منابع موردنیاز خود را تأمین می‌کنید. با تغییر نیازهای شغلی‌، می‌توانید این منابع را به بالا یا پایین تراز کنید تا با تغییرات کسب‌وکارتان همخوانی داشته باشد.

  • صرفه‌جویی در هزینه

استفاده از زیرساخت ابری به شما امکان می‌دهد هزینه‌های سرمایه (مانند مراکز داده و سرورهای فیزیکی) را صرف هزینه‌های متغیر کنید، و فقط هزینه‌ی IT را هنگام مصرف آن پرداخت کنید. به‌علاوه، هزینه‌های متغیر بسیار پایین‌تر از هزینه‌ای است که شما خود تمام زیرساخت‌های سخت‌افزاری موردنیازتان را با آن فراهم کنید.

  • در عرض چند دقیقه در سطح جهان مستقر شوید

باوجود هاست ابری می‌توانید داده‌های خود را به مناطق جغرافیایی جدید گسترش دهید و در عرض چند دقیقه در سطح جهان مستقر شوید. به‌عنوان‌مثال، AWS در تمام دنیا دارای زیرساخت‌هایی است، بنابراین می‌توانید فقط با چند کلیک برنامه‌ی خود را در چندین مکان فیزیکی مستقر کنید. قرار دادن برنامه‌ها در مجاورت کاربران نهایی، تأخیر را کاهش می‌دهد و تجربه‌ی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

جمع‌بندی

در این مطلب به موضوع رایانش ابری چیست پرداختیم. رایانش ابری به ارائه‌ی خدمات مبتنی بر اینترنت گفته می‌شود که قابلیت ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها را روی سرورهای ابری فراهم می‌نمایند که باعث می‌شود بتوان از راه دور و در هر نقطه و هرزمانی تنها با دسترسی به اینترنت از این امکانات استفاده نمود. با ذخیره‌سازی داده‌ها بر روی هاست ابری سرعت محاسبات و پردازش و ذخیره‌سازی داده‌ها بالا می‌رود و هزینه‌های نگه‌داری و کار با داده‌ها بسیار کاهش می‌یابد.

نمایش بیشتر

ارغوان تهرانی

ارغوان تهرانی هستم، حدود ۵ سال است که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنم. علاقه زیادی به وب گردی و مطالعه مقالات حوزه IT دارم. در کنار فعالیت‌های تولید محتوا و سئو، علاقه زیادی به یادگیری مباحث هاستینگ دارم و در تلاش خواهم بود تا تجربیات و معلوماتم در این حوزه را با مخاطبین وبلاگ هاستیدا به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا