سخت افزار

حافظه RAM چیست | کاربرد و انواع رم کامپیوتر

 چیست RAMو با انواع رم آشنا شوید:

کار با رایانه اگرچه به تخصص زیادی نیاز ندارد اما آشنایی با اجزای تشکیل دهنده آن می‌تواند ما را از شر دردسرهایی که بعدها‌ قرار است دامن‌گیرمان شود نجات دهد. همانطور که می‌دانید رایانه‌های امروزی از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که در این میان رم جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر فردی فنی نیستید و زیاد با اجزای رایانه آشنایی ندارید، شنیدن واژه رم می‌تواند برایتان کمی نا آشنا باشد. در این مقاله به موضوع RAM چیست و کاربرد و انواع رم کامپیوتر می پردازیم. با ما همراه باشید.

رم (RAM) مخفف واژه انگلیسی Random Access Memory است. اطلاعاتی که در این نوع حافظه ذخیره میشود زمانی که رایانه یا لپ تاپ خاموش میشود از بین میرود. به کمک بایوس میتوان اطلاعات ذخیره شده در رم را بررسی کرد. این نوع حافظه معمولاً به عنوان حافظه اصلی، حافظه موقت ، حافظه کش یا پنهان در رایانه محسوب میشود. در این مقاله قصد داریم با نگاهی تیزبینانه به بررسی رم و انواع آن بپردازیم و ببینیم باید چه انتظاری از این بخش از رایانه‌مان داشته باشیم.

 رمها انواع مختلفی دارند اما دو مورد از مهمترین گزینههایی که در بازار یافت میشود عبارتند از:

· رم‌‎های استاتیک

· رم‌های دینامیک

RAM رم استاتیک چیست :

static-RAM

 رم استاتیک را به اختصار با عنوان SRAM می‌شناسند. در این نوع رم، داده‌ها به کمک چهار یا شش ترانزیستور که به همراه هم یک فلیپ فلاپ را تشکیل می‌دهند، ذخیره می‌شوند. این نوع رم نیز جزء حافظه‌های پنهان محسوب می‌شود و به عنوان حافظه کش برای پردازنده رایانه به کار می‌رود.

RAM رم دینامیک چیست :

DRAM2

 رم دینامیک که آن را با عنوان DRAM نیز می‌شناسند. نوعی رم است که به شما اجازه می‌دهد هر بیت از داده‌هایتان را در یک خازن جداگانه و یک مدار خاص ذخیره کنید. این نوع رم‌ها حافظه استاندارد رایانه‌های مدرن امروزی را تشکیل می‌دهند و طرفداران ویژه‌ای دارند. رم دینامیک هم یک نوع حافظه پنهان محسوب می‌شود.

 رم دینامیک و استاتیک چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

 خوب حالا که تا حدودی با رم دینامیک و استاتیک آشنا شدیم باید ببینیم این دو گزینه چه تفاوت‌هایی با هم دارند.

 رم‌های دینامیک رایج ترین شکل حافظه‌ای هستند که این روزها در رایانه‌های مدرن به کار می‌روند. داخل این نوع رم‌ها سلول‌هایی تعبیه شده است که هر کدام از آن‌ها یک بیت از اطلاعات ما را در خود نگه می‌دارند.

این سلول‌ها از دو بخش تشکیل می‌شوند که یکی از آن‌ها ترانزیستور و دیگری خازن است. این‌ها ترانزیستورها و خازن‌ها ذرات کوچکی هستند که میلیون‌ها عدد از آن‌ها را می‌توان بر روی یک تراشه کوچک جا داد. خازن بیت اطلاعات ما را در خود ذخیره می‌کند. ترانزیستور نیز به عنوان سوییچی به مدار کنترل بر روی تراشه کمک می‌کند تا خازن و وضعیت آن را مورد بررسی قرار دهد.

رم‌های استاتیک از فناوری کاملاً متفاوتی استفاده می‌کنند. این رم‌ها، بخشی به نام فیلپ فلاپ هر بیت از حافظه را مدیریت می‌کنند. فلیپ فلاپ برای هر سلول حافظه، 4 الی 6 ترانزیستور در خود دارد که نیازی به رفرش ندارند. همین امر موجب می‌شود رم‌های استاتیک سریع‌تر از رم‌های دینامیک عمل کنند.

تفاوت رم‌های استاتیک و دینامیک

استاتیک

دینامیک

رم‌های استاتیک زمان دسترسی پایین تری دارند و به همین خاطر در قیاس با رم‌های دینامیک سریعتر عمل می‌کنند. رم‌های دینامیک زمان دسترسی بالاتری دارند و می‌توانند کندتر از رم‌های استاتیک عمل کنند.
رم‌های استاتیک معمولا گران‌تر هستند. رم‌های دینامیک اما ارزان‌ترند و هزینه‌های زیادی بر روی دوشتان نمی‌گذارند.
رم‌های استاتیک مدار داخلی پیچیده تری دارد و ظرفیت ذخیره سازی داده‌ها در آن نسبت به رم دینامیک و فضایی که در اختیارتان می‌گذارد کمتر است. مدار داخلی این رم کوچک‌تر است اما فضای ذخیره سازی بزرگ‌تری در اختیار شما قرار می‌دهد.
رم‌های استاتیک چگالی بسته بندی پایین‌تری دارند. رم‌های دینامیک تراکم بسته بندی بالاتری را خواهند داشت.

FPM DRAM

در ادامه مقاله RAM چیست باید بگوییم که یکی دیگر از انواع رم که باید با آن آشنا باشید Fast Page Mode Dynamic Random Access Memory است که به اختصار آن را FPM DRAM مینامند. این نوع حافظه منتظر میماند تا فرآیند قرار گیری دادهها کامل شود و سپس قبل از اینکه بیت بعدی روی آن بنشیند شروع به خواندن آن نماید. حداکثر سرعت انتقال داده در این حافظه 176 Mbps است.

SDRAM

زمان دسترسی این نوع رم بین 25 الی 10 نانوثانیه است و به صورت همزمان کار میکند. این رم دادهها را به کمک خازن ذخیره و از طریق مدارهای یکپارچه ذخیره میکند.

RDRAM

 این نوع رم به صورت موازی کار میکند و به شما اجازه میدهد دادههایتان را با سرعت 800 مگاهرتز تا 1600 مگابیت بر ثانیه منتقل کنید. زمانی که رم با این سرعت کار میکند گرمای بیشتری هم تولید میکند.

VRAM

 شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی از رمها برای آداپتورهای ویدیویی بهینه سازی میشوند که به آنها VRAM میگویند. این تراشهها از دو بخش تشکیل میشوند و دادههای ویدئویی به صورت همزمان بر روی تراشهها نوشته میشوند و آداپتور ویدیویی به طور منظم آن را میخواند.

EDO DRAM

 این هم یکی دیگر از انواع رمهاست که منتظر تکمیل فرآیند پردازش بیت اول نمیماند. به محض اینکه بیت اول سر جای خود قرار گرفت، EDO DRAM به دنبال بیت دوم میگردد و آن را بررسی میکند.

Flash Memory

فلش مموری حافظهای با قابلیت پاک شدن و برنامه نویسی است که از حافظه تک ترانزیستوری استفاده می‌کند تا بتواند داده‌ها را در خود ذخیره کند. فلش‌ مموری معمولا در دوربینهای دیجیتال، MP3 پلیر و استفاده میشود.

DDR SDRAM

DDR SDRAM مخفف عبارت Double Data Rate Synchronous Dynamic Random-Access Memory است. این نوع رم شباهت زیادی با SDRAM دارد و تنها تفاوتشان در این است که DDR SDRAM پهنای باند بیشتری در اختیارتان قرار میدهد و به همین خاطر سرعت بالاتری هم دارد. حداکثر سرعت انتقال داده در این نوع رم به 1064 مگابایت بر ثانیه میرسد.

به هنگام خرید رم چه مواردی را باید مدنظر داشته باشیم؟

DRAM1

بعد از CPU و GPU، رم سومین جزء مهم رایانههای امروزی است و زمانی که صحبت از یک رایانه خوب به میان می آید انتخاب رم مناسب و با کیفیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. همانند CPU و GPU، به هنگام خرید رم نیز یک سری فاکتورها باید مدنظر قرار گیرد که در ادامه به طور مختصر این فاکتورها را بررسی خواهیم کرد.

رم لپ تاپ و دسکتاپ:

 قبل از اینکه به سراغ بررسی ویژگیهای رم برویم و نحوه خرید بهترین رم را با هم بررسی کنیم باید بدانیم که لپ تاپ و دسکتاپ از رمهای متفاوتی استفاده میکنند. بیشتر لپتاپها فضای زیادی در خود ندارند و به همین دلیل در آنها از SO-DIMM استفاده میشود که اندازه آن نصف اندازه DIMM هایی است که در رایانهها استفاده میشوند.

تعداد اسلاتها و شکل مادربرد:

خوب قبل از اینکه بخواهید به سراغ خرید رم بروید باید نوع سیستم خود را هم بررسی کنید. شما میتوانید مدل مادربردتان را مورد بررسی قرار دهید و ویژگیهایش را به دقت بخوانید. بعد از اینکه متوجه شدید مادربردتان از چه رمی پشتیبانی می‌کند باید به سراغ تعداد اسلات رم بروید. تعداد اسلاتها بر اساس شکل مادربرد متفاوت خواهد بود.

محدودیت‌های مربوط به سیستم عامل و CPU:

همانند مادربردها، CPU ها نیز در تعیین نوع رم و اندازه آن نقش خواهند داشت. اگر رایانه شما پردازنده 64 بیتی در خود دارد به راحتی میتواند از رم 64 یا 128 گیگابایتی هم پشتیبانی کند. پس نباید زیاد نگران این موضوع باشید. اما اگر از پردازندههای قدیمی تر بر روی رایانه خود استفاده میکنید بهتر است مشخصات آن را چک کنید و سپس به سراغ خرید رم بروید.

سرعت کلاک:

سرعت کلاک رم، سرعت پردازش دادهها را در آن مشخص میکند و میتواند نقش بسیار مهمی در عملکردش داشته باشد. هرچقدر سرعت کلاک بالاتر باشد بهتر است اما برای افرادی که اهل بازی هستند ظرفیت مهم تر از سرعت خواهد بود.

 حرف آخر:

در این مقاله به موضوع RAM چیست و کاربرد و انواع رم کامپیوتر و نحوه عملکرد رم پرداختیم. رم نوعی حافظه در رایانههای ماست که کار ذخیره سازی اطلاعاتی که برایمان مهم هستند را انجام میدهد. همانطور که در این مقاله مشاهده کردید انواع مختلفی از رم در بازار موجود است که هر کدام از آنها ویژگیها و کارکرد خاص خود را دارند. اگر به دنبال خرید رم هستید ویژگی مادربرد و پردازنده‌تان را بررسی کنید و هدف‌تان از خرید را مشخص نمایید. برای افرادی که اطلاعات کمی درباره مسائل فنی رایانه دارند، مشورت با یک متخصص میتواند بهترین گزینه پیش رو باشد. همچنین لازم به ذکر است اگر نیاز به یک سرور مجازی با رم DDR3 یا DDR4 دارید سروهای مجازی شرکت هاستیدا این امکان را برای شما فراهم خواهند کرد.

نمایش بیشتر

ارغوان تهرانی

ارغوان تهرانی هستم، حدود ۵ سال است که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنم. علاقه زیادی به وب گردی و مطالعه مقالات حوزه IT دارم. در کنار فعالیت‌های تولید محتوا و سئو، علاقه زیادی به یادگیری مباحث هاستینگ دارم و در تلاش خواهم بود تا تجربیات و معلوماتم در این حوزه را با مخاطبین وبلاگ هاستیدا به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا