بهینه سازی (SEO)دیجیتال مارکتینگکسب و کار اینترنتی

سئو سایت چیست | اصول سئو و بهینه سازی سایت

در ابتدا که موتورهای جستجوی اینترنتی فعالیت خود را آغاز نمودند الگوریتم خاصی برای اینکه هنگام جستجوی یک محتوا کدام سایت در نتیجه‌ها در رتبه‌ی بالاتری نمایش داده شود وجود نداشت. حتی سایت‌ها در نتیجه‌ی جستجو ها تنها بر اساس حروف الفبا فهرست می‌شدند. با رشد مداوم اینترنت، موتورهای جستجوی جدید با الگوریتم‌های بسیار حساس و دقیق پیدا شدند که بر اساس معیارهای خاصی نتایج جستجو ها را فهرست می‌کنند. در این بین مفهومی به نام سئو سایت چیست پیدا شد که اصولی برای بهینه‌سازی سایت‌ها ارائه می‌دهد تا معیارهای الگوریتم‌های موتورهای جستجو را پوشش دهند و این‌گونه می‌توان سایت را در نتایج جستجو به رده‌های بالاتری رساند.

در این مقاله شما را با مفهوم سئو و هرآنچه که درباره‌ی آن لازم است بدانید آشنا خواهیم کرد.

  • سئو سایت چیست ؟
  • سئو چگونه کار می‌کند؟
  • چرا سئو برای بازاریابی و فروش ضرورت دارد؟
  • تولید محتوا بر اساس سئو
  • کلمات کلیدی
  • ساختار سایت
  • نوشتن مقاله

سئو سایت چیست ؟

سئو سایت چیست ؟ SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو است. بهینه‌سازی موتور جستجو موجب افزایش کمی و کیفی بازدید یا ترافیک وب‌سایت‌ها از طریق نمایش در نتایج جستجوی کاربران می‌شود. به زبان ساده، SEO به معنای فرآیند بهبود سایت شما برای افزایش بازدید پس از جستجو های مرتبط است. هرچه بازدید صفحات شما در نتایج جستجو بیشتر باشد، توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنید و مشتری‌های بالقوه‌ی موجود را به سمت کسب‌وکار خود جلب می‌نمایید. سئو ارتباط مستقیمی با وضعیت هاست سایت شما، کیفیت محتوا تولید شده در سایت شما و وضعیت و نوع لینک دهی داخلی و خارجی ای که بر روی آدرس های مختلف دامنه سایت شما انجام شده است خواهد داشت.

سئو-چیست-؟

 

SEO چگونه کار می‌کند؟

موتورهای جستجو مانند Google و Bing از ربات‌ها برای جستجوی صفحات در وب، رفتن از سایتی به سایت دیگر، جمع‌آوری اطلاعات در مورد آن صفحات و قرار دادن آن‌ها در فهرست جستجو ها استفاده می‌کنند. در مرحله‌ی بعد، الگوریتم‌ها صفحات موجود در فهرست را با در نظر گرفتن صدها فاکتور رتبه‌بندی و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند تا تعیین شود که صفحات با چه ترتیبی باید در نتایج جستجو برای محتوای درخواستی ظاهر شوند.

جدول تناوبی فاکتورهای SEO عوامل را به شش دسته‌ی اصلی و وزنی که بر اساس اهمیت کلی آن برای سئو، به آن نسبت داده می‌شود، سازمان‌دهی می‌کند. به‌عنوان مثال، کیفیت محتوا و جستجوی کلمات کلیدی، عوامل اصلی بهینه‌سازی محتوا هستند که هنگام تولید محتوا باید در نظر گرفته شود. همچنین قابلیت استفاده از سایت روی موبایل از عوامل مهم معماری سایت است که به بهینه‌سازی کمک می‌کند.

الگوریتم‌های جستجو به ‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که صفحات مرتبط و معتبر را بر اساس معیارهای خود تشخیص و نمایش دهند و تجربه‌ی جستجوی کارآمد را در اختیار کاربران قرار دهند. بهینه‌سازی سایت و محتوای شما با توجه به این عوامل می‌تواند به رتبه‌بندی بالاتر صفحات شما در نتایج جستجو کمک کند.

ضرورت سئو سایت برای فروش چیست ؟

SEO بخشی اساسی در بازاریابی دیجیتال است زیرا افراد هرساله هزاران جستجو در دنیای وب انجام می‌دهند که غالباً با هدف تجاری برای یافتن اطلاعات در مورد محصولات و خدمات است. این جستجو ها اغلب منبع اصلی ترافیک دیجیتال برای برند ها و مکمل کانال‌های بازاریابی دیگر است. بیشتر دیده شدن و رتبه‌ی بالاتر در نتایج جستجو نسبت به رقبا می‌تواند تأثیر مثبتی بر رونق کسب‌وکار شما داشته باشد.

با این‌حال، نتایج جستجو طی چند سال گذشته در حال تحول بوده است تا به کاربران پاسخ مستقیم و اطلاعاتی بدهند که به ‌جای هدایت آن‌ها به وب سایت‌های متفرقه، بیشتر نتایجی که به هدف کاربر نزدیک است را ارائه دهد.

تولید محتوا بر اساس سئو سایت چیست ؟

تولید محتوای سایت بر اساس SEO کمک می‌کند تا صفحات وب شما در موتورهای جستجو رتبه‌ی بالایی داشته باشند. این امر شامل همه‌ی موارد مربوط به نوشتن و ساختار محتوا در وب‌سایت شما است. برای تولید محتوا باید سه عنصر اصلی را در نظر بگیرید که باعث می‌شود وب‌سایت شما جایگاه خوبی در رتبه‌بندی بیابد:

  • استراتژی کلمات کلیدی
  • ساختار سایت
  • نوشتن مقاله

ضرورت-سئو-در-کسب-و-کار-آنلاین

تولید محتوای بهینه ‌سازی شده بر اساس استاندارد های SEO از ضرورت بالایی برخوردار است؛ زیرا موتور های جستجو همچون گوگل، وب‌سایت شما را می‌خوانند. بنابراین کلماتی که شما در سایت خود استفاده می‌کنید تعیین می‌کند که سایت شما در صفحات نتایج آن‌ها در چه رتبه‌ای نمایش داده شود. البته وب‌سایت شما باید به‌خوبی طراحی شده و دارای رابط کاربری بسیار خوبی باشد و کلیه‌ی موارد فنی که باعث می‌شود سایت شما در گوگل رتبه‌ی بالایی بگیرد نیز باید رعایت شود. اما بدون محتوایی با کیفیت بالا، سایت شما برای نمایش در موتورهای جستجو شانس چندانی ندارد.

کلمات کلیدی

تحقیق در مورد کلمات کلیدی در واقع فرآیندی است که شما برای ایجاد فهرست گسترده‌ای از کلمات کلیدی که قصد نمایش آن‌ها را دارید باید انجام دهید. هر استراتژی تولید محتوای بهینه‌سازی ‌شده‌ای، باید از تحقیق در مورد کلمات کلیدی شروع شود، زیرا شما باید بدانید مخاطبان شما در صورت ایجاد ترافیک به دنبال چه چیزی هستند. تحقیق درباره‌ی کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا عباراتی را که باید برای رتبه‌بندی در نظر بگیرید پیدا کنید.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی چهار مرحله دارد:

  1. تعیین هدف کسب‌وکار
  2. تهیه‌ی فهرستی از کلمات کلیدی مورد نظر
  3. توجه به هدف از جستجو
  4. ایجاد صفحاتی برای این کلمات کلیدی

اگر تحقیق کلمات کلیدی خود را به‌درستی انجام دهید، باید مروری واضح از اصطلاحاتی که مردم استفاده می‌کنند و اصطلاحاتی که می‌خواهید صفحات سایت شما در پی آن پیدا شود، داشته باشید. این مرور به‌عنوان راهنمایی برای نوشتن مطالب و تولید محتوا در وب‌سایت شما ارائه می‌شود.

ساختار سایت

دومین جنبه‌ی مهم تولید محتوا بر اساس اصول SEO ساختار سایت شما است. به دو دلیل ساختار سایت به ‌عنوان یک عامل مهم برای رتبه‌بندی سایت ضروری است: یکی به این دلیل که ساختار خوب به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را بشناسد و کارکرد آن را بفهمد؛ و دوم به این دلیل که ساختار خوب کمک می‌کند تا تکیه‌ی شما تنها بر محتوای سایت‌تان نباشد.

در طراحی ایده‌آل ساختار سایت شما باید به شکل هرمی باشد که صفحه‌ی اصلی سایت در بالای هرم و صفحاتی که به ‌واسطه‌ی پیوندهایی که در صفحه‌ی اصلی برای هدایت به آن‌ها وجود دارد، ایجاد می‌شوند در طبقات پایین‌تر هرم قرار می‌گیرند و این صفحات نیز در خود پیوند های دیگری را دارند که به صفحات جدیدی مرتبط می‌شود.

در یک استراتژی جستجوگر ها، محتوای مؤثر، کلمات کلیدی و نحوه‌ی کارکرد سایت شما در کنار هم کار می‌کنند. صفحات متمرکز بر اصطلاحات جستجوی متداول باید در هرم شما زیاد باشند، درحالی‌که صفحات بهینه‌ شده برای کلمات کلیدی طولانی باید در قسمت پایین ساختار سایت شما نمایان شوند. این صفحات مربوط به کلمات کلیدی طولانی در انتهای هرم باید درست به صفحات بالاتر در هرم پیوند دهند.

نوشتن مقاله

جنبه‌ی سوم و آخر استراتژی جستجوگرها در محتوای موفق، نوشتن مقاله است. شما باید مقالاتی بنویسید که برای خواندن جذاب باشد، و این باعث می‌شود مخاطب شما بخواهد در وب‌سایت شما بماند. درعین‌حال، شما می‌خواهید محتوای سئوی خود را برای Google جذاب کنید. ما پیشنهاد می‌کنیم متن خود را برای جستجو بهینه کنید بدون اینکه بر اصالت ایده‌ی شما یا خوانایی متن شما تأثیر بگذارد.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع سئو سایت چیست پرداختیم. تولید محتوا بر اساس اصول سئو، بخش مهمی از سئو است که شامل کلیه‌ی جنبه‌های نوشتن و ساختن محتوا در وب‌سایت شما است. گوگل متن وب‌سایت شما را می‌خواند و اسکن می‌کند. الگوریتم‌های گوگل بر اساس محتوایی که شما منتشر می‌کنید، رتبه‌ی سایت شما را تا حد زیادی تعیین می‌کند. بنابراین، شما نیاز دارید به نوشتن مطالب عالی با رعایت اصول SEO، تمرکز بر کلمات کلیدی مناسب و ساخت وب‌سایت خود به‌گونه‌ای که گوگل آن را درک می‌کند. این کار پروسه طولانی خواهد داشت، اما در دراز مدت بازخورد آن سختی‌اش را جبران می‌کند.

نمایش بیشتر

ارغوان تهرانی

ارغوان تهرانی هستم، حدود ۵ سال است که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنم. علاقه زیادی به وب گردی و مطالعه مقالات حوزه IT دارم. در کنار فعالیت‌های تولید محتوا و سئو، علاقه زیادی به یادگیری مباحث هاستینگ دارم و در تلاش خواهم بود تا تجربیات و معلوماتم در این حوزه را با مخاطبین وبلاگ هاستیدا به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا