نام دامنه عنصر اصلی وجهه شما در محیط آنلاین و البته، منحصربه‌فرد برای شماست. همان‌طور که در مقاله‌های قبل گفتیم، انتخاب و ثبت دامنه یکی از مهم‌ترین گام‌های ایجاد یک سایت موفق است. اما باید بدانید که فقط ثبت و خرید دامنه خوب کافی نیست، بلکه مدیریت آن نیز چیزی‌ست که باید بدانید و به طور مداوم انجام دهید.

در این مقاله هر چه برای مدیریت دامنه نیاز دارید را به شما گفته‌ایم.

مدیریت دامنه چیست

مدیریت دامنه شامل وظایفی است که برای نگهداری و کنترل کیفیت آن انجام می‌شود. این فرایند در واقع یکی از عوامل کلیدی برای حفظ کیفیت وب‌سایت بوده و باید جدی گرفته شود.

اهمیت مدیریت دامنه برای ضمانت دسترسی برای مخاطبین و البته حفظ هویت برند ضروری‌ست. در واقع مدیریت درست دامنه، امنیت و کیفیت سایت را تقویت کرده و باعث تقویت اعتبار شما می‌شود.

کارهایی که برای مدیریت درست باید انجام دهید

ثبت دامنه

ثبت دامنه اولین قدم برای خرید و مالکیت دامنه مناسب است که در حین آن لازم است توجه داشته باشید تا دامنه مشابهی در حال استفاده نباشد.

مدیریت DNS

سامانه نام دامنه یا همان DNS مانند دفتر تلفنی برای اینترنت عمل می‌کند که نام دامنه شما را به یک آدرس آی‌پی تبدیل می‌کند. مدیریت DNS در واقع به فرایند تنظیم و به‌روزرسانی عناوین زیر اشاره دارد:

  • A Record
  • MX Record
  • CNAME Record

تمدید دامنه

دامنه‌ها برای مدت معینی اجاره می‌شوند. برای نگه‌داشتن آن‌ها باید سرویسشان را تمدید کنید. توجه داشته باشید که در صورت عدم تمدید به‌موقع ممکن است دامنه را از دست بدهید و این اتفاق قطعاً به برند شما آسیب خواهد رساند.

انتقال دامنه 

دریافت انتقال دامنه شامل بازکردن قفل دامنه و دریافت کد مجوز از ثبت‌کننده است. این روند معمولاً چند روز طول می‌کشد.

امنیت دامنه

فرایند امنیت دامنه شامل کارهایی برای محافظت از دامنه در برابر هک‌شدن یا تغییرات غیرمجاز می‌شود. اقدامات مهمی‌ که در این باره باید انجام پذیرد، فعال‌سازی قفل دامنه، تأیید هویت و بررسی منظم WHOIS است.

WHOIS

WHOIS یک پایگاه داده عمومی‌ست که اطلاعات مالکین دامنه‌ها را ارائه می‌دهد و مدیریت آن شامل به‌روز نگه‌داشتن اطلاعات و جزئیات تماس مالک می‌شود.

ابزارهای مدیریت دامنه

برای مدیریت دامنه می‌توانید از ابزارهایی که در اختیارتان قرار دارد استفاده کنید. این ابزارها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ابزارهای ثبت‌کننده
  • ابزارهای آنلاین مدیریت
  • ابزارهای مبتنی بر فضای ابری

سخن پایانی

در نهایت باید توجه داشته باشید که مدیریت دامنه یک فرایند مداوم است و برای حفظ امنیت و کیفیت سایت ضروری‌ست. با ابزارهای مناسب می‌توانید به‌راحتی دامنه را تحت کنترل داشته باشید.