رمز ارز

آشنایی با تاریخچه بلاک چین (Blockchain)

امروزه مفاهیم جدیدی مانند بیت‌کوین، تریدینگ و یا بلاک‌چین به وجود آمده که هر یک از ما را کاملاً گیج کرده است. با این حال اکثر افراد در مورد مزایای استفاده از بیت‌کوین و یا قابلیت‌های بلاک‌چین صحبت می‌کنند. اگر دوست دارید با بلاک‌چین به زبان ساده آشنا شده و بدانید بلاک‌چین چیست و چگونه کار می‌کند خواندن ادامه این مقاله را از دست ندهید.

بلاک‌چین چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید که بلاک‌چین چیست و چگونه کار می‌کند، باید به زبان ساده بگوییم که بلاک‌چین (Blockchain) را می‌توان به عنوان یک ساختار داده‌ای توصیف کرد که سوابق معاملاتی را در خود نگه می‌دارد و در عین حال امنیت، شفافیت و تمرکززدایی را تضمین می‌کند. شما همچنین می‌توانید آن را به عنوان یک زنجیره یا دیسک ذخیره در اشکال بلوک که توسط هیچ دولت و حکومتی کنترل نمی‌شود، تصور کنید. بلاک‌چین یک دفتر توزیع شده است که برای همه افراد در شبکه باز است. هنگامی‌که اطلاعات در زنجیره بلوک ذخیره می‌شود، تغییر در آن بسیار دشوار خواهد بود.

هر معامله در بلاک‌چین با امضای دیجیتالی تأیید می‌شود که صحت آن را ثابت می‌کند. به دلیل استفاده از رمزگذاری و امضاهای دیجیتالی، داده‌های ذخیره شده در زنجیره بلوک ضد دستکاری بوده و قابل تغییر نیست.

 

بلاک چین

تاریخچه بلاک‌چین

فقط در طی 10 سال، چند نوآوری عمده در تاریخ سیستم بلاک‌چین اتفاق افتاده است که پیشرفت‌های بزرگی را ایجاد کرده است. این چند نوآوری به شرح ذیل هستند:

  • اختراع بیت کوین

بلاک‌چین با شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو آغاز شد که بیت کوین را اختراع کرد و فناوری بلاک‌چین را در سال 2009 به دنیا آورد. هدف بیت کوین این بود که یک جایگزین مناسب برای ارز فیات باشد. یک ارز جهانی امن و غیرمتمرکز که می‌تواند به عنوان وسیله مبادله مورد استفاده قرار گیرد. در سال اول این ارز 0 دلار ارزش داشت. اکنون، سرمایه آن به طور کلی 126 میلیون دلار است.

ناکاموتو بیت‌کوین را بر پایه‌های تکنولوژی که توسط کسانی که پیش از او به وجود آورده بودند، بنا نهاد. در سالهای پیش از بیت کوین، استوارت‌هابر و دبلیو اسکات استورنتتا قبلاً کار بر روی یک زنجیره بلوک رمزنگاری شده را آغاز کرده بودند اما اولین بلاک‌چین تا زمان اختراع ناکاموتو در سال 2008 واقعاً معنایی نداشت.

  • بلاک‌چین از بیت کوین جدا می‌شود

چند سال پس از انتشار بیت کوین، توسعه دهندگان شروع به کشف کاربردهای آن در خارج از حوزه ارزهای رمزپایه کردند. قبل از این، بلاک‌چین و بیت کوین اغلب به عنوان یک چیز تلقی می‌شدند، در حالی که بیت کوین یک برنامه ساخته شده با استفاده از بلاک‌چین است.

بلاک‌چین یک دفتر کل غیر متمرکز و توزیع شده است که برای ثبت معاملات به صورت دائمی‌ و بدون احراز هویت شخص ثالث طراحی شده است. این امر برای هر مبادله‌ای که می‌خواهد از شفافیت، سرعت و تمرکززدایی بهره‌مند شود، مفید واقع می‌شود.

این امر تحقق سرمایه‌گذاری و تحقیقات عظیمی ‌را در مورد بلاک‌چین ایجاد کرد و در حدود سال 2014، تلاش برای استفاده مجدد از بلاک‌چین برای استفاده در برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی، بیمه، رأی گیری و موارد دیگر به طور جدی آغاز شد. از سال 2017، حدود 15 درصد از کل بانک‌ها از ظرفیت بلاک‌چین در برخی ظرفیت‌ها استفاده می‌کردند.

  • قراردادهای هوشمند

نوآوری بزرگ بعدی در فناوری بلاک‌چین مربوط به شخصی به نام ویتالیک بوترین بود. در سال 2013، او Ethereum را تأسیس کرد – ارز رمزنگاری شده که از آن زمان در حال رشد است و دومین ارز دیجیتال در بازار است.

او اتریوم را فراتر از ارز رمزنگاری شده طراحی کرده و می‌خواست از آن به عنوان ابزاری برای ساخت برنامه‌های غیر متمرکز بلاک‌چین استفاده کند. وی یک ویژگی معروف به نام “قراردادهای هوشمند” را در اختیار مردم قرار داد، که راهی را برای بلاک‌چین فراهم می‌کرد تا بتواند مستقیماً و بدون هیچ واسطه‌ای هر مبادله‌ای را انجام دهد.

امروزه قراردادهای هوشمند توسط شرکت‌های عظیمی مانند مایکروسافت و UBS برای کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در وقت استفاده می‌شود.

کیف پول بلاک‌چین

کیف پول بلاک‌چین یک کیف پول دیجیتالی است که به کاربران اجازه می‌دهد که بیت کوین و اتریوم خود را ذخیره و مدیریت کنند. کیف پول بلاک‌چین توسط Blockchain ، یک شرکت نرم افزاری تأسیس شده توسط پیتر اسمیت و نیکولاس کاری تهیه شده است. کیف پول بلاک‌چین اجازه انتقال به ارزهای رمزپایه و امکان تبدیل آنها به ارز محلی کاربر را می‌دهد.

اگر شما هم از کیف پول های ارز های دیجیتال استفاده مینمایید و برای فعالیت امن نیاز به یک سرور مجازی با آی پی ثابت برای بایننس(Binance) و ترید دارید حتما صفحه سرور مجازی بایننس سایت هاستیدا را مشاهده نمایید.

نمایش بیشتر

صبا رشیدی

سلام، من صبا رشیدی هستم. حدودا ۸ سال هستش در زمینه تولید محتوا و سئو فعالیت میکنم و در حال حاضر به عنوان سرپرست واحد تولید محتوا شرکت هاستیدا مشغول به کار هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا