اخباردیجیتال مارکتینگ

Bard سرویس جدید گوگل برای رقابت با ChatGPT

گوگل از قافله تکنولوژی عقب نخواهد ماند! مدت زیادی نیست که Chat GPT جدیدترین «مدل زبانی» (Language Model) مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده توسط مجموعه OpenAI هیاهویی در دنیای تکنولوژی به راه انداخته و کاربران را شگفت زده کرده است.

حالا گوگل قصد دارد با Bard رقیبی سرسخت برای ChatGPT ایجاد کرده و برتری خود را به رخ بکشد!

بیشتر بخوانیم:

چت جی پی تی ( ChatGPT ) چیست؟


هوش مصنوعی Bard

با توجه به محبوبیت ناگهانی ChatGPT که توسط OpenAI، یک استارت‌آپ مستقر در سانفرانسیسکو که توسط مایکروسافت حمایت می‌شود، راه‌اندازی شده است، شرکت alphabet از زیر مجموعه‌های گوگل در واحد ابری خود به نام  “اطلس” مشغول کار بر روی پروژه‌ای برای رقابت با ChatGPT  است. گوگل همچنین در حال آزمایش یک ربات چت به نام “Apprentice Bard” است که در آن کاربران می‌توانند سوالات خود را بپرسند و پاسخ های دقیقی مشابه ChatGPT دریافت کنند.

بیانیه‌ی غیرمنتظره‌ی گوگل برای معرفی بارد در حالی منتشر می‌شود که این شرکت مدتی پیش گفته بود هیچ عجله‌ای برای استفاده از چت‌بات ندارد. همزمان با پای‌بندی گوگل به سنت‌های همیشگی، ChatGPT رشد انفجاری تجربه کرد و به محبوب‌ترین اپلیکیشنی تبدیل شد که در دسترس مصرف‌کنندگان عمومی قرار دارد.

روزی که ChatGPT عرضه شد ، رئیس هوش مصنوعی گوگل، جف دین، زمان به کارمندان گفت که این شرکت در ارائه اطلاعات اشتباه “خطر اعتباری” بسیار بیشتری دارد و بنابراین “محافظه کارانه تر از یک استارت آپ کوچک” حرکت می کند. با این حال، او و مدیرعامل، ساندار پیچای در آن زمان طعنه زدند که ممکن است گوگل محصولات مشابهی را در سال جاری برای عموم عرضه کند. کسب و کار اصلی گوگل جستجو در وب است و این شرکت مدت هاست که خود را به عنوان یک پیشگام در هوش مصنوعی معرفی می کند.

اما پس از مدت کوتاهی، سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در جدیدترین صحبت خود  و پس از رونمایی از این سرویس اذعان داشت: «Bard یک سرویس آزمایشی مبتنی بر هوش مصنوعی است که به صورت مکالمه‌محور جلو می‌رود و می‌تواند سوالات کاربران را در قالب یک گفت‌وگو پاسخ دهد. این ابزار در حال حاضر به صورت آزمایشی در اختیار عده محدودی از کاربران مورد اعتماد گوگل قرار دارد و پس از دیباگ و در آینده‌ای نزدیک، به طور عمومی از آن رونمایی خواهد شد.»

مدیرعامل-گوگل

پیچای همچنین در مورد شباهت Bard با ChatGPT می‌گوید: «سرویس هوش مصنوعی جدید ما می‌تواند حرکتی رو به جلو برای خلاقیت و کنجکاوی باشد و مثلا در توضیح اکتشافات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب به کودکی ۹ ساله کمک کند.»

و اما نکته مهم این است که این سرویس یکی از بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌های ChatGPT یعنی پاسخ به سوالات مرتبط با رویدادهای اخیر را پوشش می‌دهد و به گفته مدیرعامل گوگل نحوه کار Bard اینگونه است که از اطلاعات موجود در سطح وب بهره می‌برد تا در جواب سوالات، پاسخ‌های به‌روز، صحیح و باکیفیتی داشته باشد.

باید دید در این هفته و هفته‌هایی که در راهند، گوگل این محصول را چگونه معرفی و روانه خانه‌ها خواهد کرد.

Bard محصول جدید گوگل برای رقابت با ChatGPT

پیچای همچنین اشاره داشت که توسعه‌دهندگان به‌زودی می‌توانند «Generative Language API» گوگل را بررسی کنند تا مسیر ساخت APIهایی که با کمک هوش مصنوعی نوآوری می‌کنند را باز کنند. «Generative Language API» در ابتدا از LaMDA قدرت گرفته است اما در ادامه، مدل‌های بیشتری را هم پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بدانیم: به طور خلاصه باید گفت که لامدا (LaMDA) مخفف شده Language Model for Dialogue Applications به معنای مدل زبانی برای کاربردهای مکالمه‌ای است.

لامدا خود یک مدل زبانی است که پردازش و تجزیه و تحلیل استفاده از زبان را انجام میدهد. این سرویس می‌تواند کلمه بعدی که می‌خواهید بنویسید را پیش‌بینی کند و با توجه به دنباله آن، نوشته را تجزیه و تحلیل کند.

مزیت رقابتی  Bard نسبت به ChatGPT

گوگل تأکید می‌کند که این شرکت از بازخودرهای خارجی برای بهبود پاسخ‌های Bard استفاده می‌کند تا کاربران نگرانی‌های امنیتی نداشته و درصد اشتباهات آن نیز کاهش یابد. این شرکت همچنین می‌گوید قصد دارد در محصولات بیشتری از هوش مصنوعی استفاده کرده و از این فناوری بیشتر در موتور جستجوی خود نیز استفاده کند.

در پایان…

در سال‌های اخیر تحولات در حوزه هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی با شتابی بی حد و حصر در حال پیشرفت است. این روزها، به آسانی می‌توان با هوش مصنوعی پست وبلاگی نوشت. اساساً تنها کافی است موضوع را به هوش مصنوعی و Chat GPT یا به زودی Bard  ارائه بدهیم.

در دنیای نویسندگی عمل برونسپاری برخی از کارها رایج است و بسیاری از شرکت‌ها که نیاز به محتوا دارند، به غیر از تولیدکنندگان محتوای خودشان، روی کمک نیروهای خارج از سازمان هم حساب می‌کنند.

اما به نظر به زودی استفاده از هوش مصنوعی در نویسندگی بازار خوبی را به خود اختصاص خواهد داد. هرچند هنوز هم به عقیده خیلی‌ها سپردن اموری که نیاز به احساسات، عواطف و مهارت‌های انسانی دارد، به ماشین‌ها، دنیایی غم‌انگیز را رقم خواهد زد و باید منتظر کاهش کیفیت محتواها باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا