آموزشآموزش های وردپرسبهینه سازی (SEO)

آموزش غیرفعال کردن راست کلیک در وردپرس

اگر برای محتوای وب‌سایت خود زحمت زیادی کشیده‌اید و نمی‌خواهید دیگران خیلی ساده تصاویر و محتوای متنی وب‌سایت شما را کپی کنند و در هرکجا که مایل بودند به نام خودشان استفاده کنند، می‌توانید با غیر فعال کردن راست کلیک جلوی کپی برداری را بگیرید.

چه زمانی باید کلیک راست را در وردپرس غیرفعال کنید

از آنجایی که اموال آنلاین را به راحتی و تنها با یک کلیک به سرقت می‌برند، غیر فعال کردن کلیک راست در وب‌سایت می تواند از سرقت محتوا جلوگیری کند.

با این حال، غیرفعال کردن کلیک راست در وردپرس تصمیمی ساده نیست. به عنوان مثال، می‌تواند تجربه کاربری (UX) شما را مختل کند. این امر به ویژه در سایت‌هایی که خوانندگان از کپی و ذخیره محتوایی مانند دستور العمل‌ها یا دستورالعمل‌های DIY سود می‌برند، صادق است.

اما این نکته را هم مد نظر قرار دهید که، بازدیدکنندگان می‌توانند با مشاهده کد منبع سایت شما یا استفاده از یک ترفند ساده جاوا اسکریپت، بلوک‌ها را دور بزنند تا کلیک راست را دوباره برگردانند. حتی برای کاربران مبتدی، گرفتن اسکرین شات از تصاویر یا بازنویسی محتوای متنی روشی ساده برای دور زدن ممنوعیت راست کلیک است.

آیا لازم است راست کلیک را غیر فعال کنیم؟

سوال این است که آیا اصلا لازم است راست کلیک را غیر فعال کنیم؟ آیا لازم است که به این شکل با کسانی که مطالب و تصاویر وبسایتمان را میدزدند برخورد کنیم؟ خوب در نگاه اول ممکن است این شیوه بسیار کارامد به نظر بیاید ولی باید در نظر داشته باشید که دزدان حرفه ای تر، میتوانند به سادگی از این مانع عبور کنند و با ابزار های دیگر و یا غیر فعال کردن جاوااسکریپت به هدف خود دست پیدا کنند.
از طرفی هم ممکن است غیر فعال کردن این امکانات، یک کاربر عادی را که هیچگونه قصد بدی ندارد، در کار با سایت شما دچار مشکل کند. بنابراین حتما پیش از انجام این کار، در رابطه با هدف خود از انجام این کار به خوبی فکر کنید و خوبی ها و بدی های آن را در دو کفه ی ترازو بگذارید. در آخر اگر احساس کردید که فواید این کار بیشتر از ضرر های آن است و انجام آن واقعا به نفع شماست، سپس دست به کار شوید و بر اساس این آموزش، حال دزدان بی ادب را بگیرید!

نحوه غیرفعال کردن کلیک راست در وردپرس (3 روش)

اگر تصمیم خود را گرفته‌اید، به 3 روشی که می‌توانید این کار را در وردپرس انجام دهید نگاهی بیندازیم.

افزونه WP Content Copy Protection & No Right Click

با این افزونه می‌توانید کلیک راست را در وردپرس غیرفعال و دستوراتی مانند CTRL+C را خاموش کنید. از آنجایی که این افزونه CTRL+U را در کروم نیز غیرفعال می کند، کاربران نمی توانند کد صفحه شما را مشاهده کنند (که راه دیگری برای سرقت محتوا است).

همچنین می‌توانید قابلیت انتخاب متن را غیرفعال کنید، بنابراین می‌توانید بیشتر از تصاویر خود محافظت کنید. اگر این افرونه را به نسخه پریمیوم ارتقا دهید، به ویژگی‌های بیشتری دسترسی خواهید داشت. به عنوان مثال، می توانید از Water Mark و محافظت از پوشش jQuery استفاده کنید.

برای شروع، باید افزونه را در وردپرس نصب و فعال کنید:

بیشتر بخوانید:

آموزش نصب افزونه در وردپرس


پس از راه اندازی و اجرا در سایت خود، وارد Settings WP Content Copy Protection شوید. در صورتی که همه چیز درست پیش رفته باشد باید گزینه Copy Protection را ببینید.

تنظیمات خود را ذخیره کنید. حالا می‌توانید این تغییرات تست کنید. به عنوان مثال، هنگامی که می‌خواهید در وب سایت یک تصویر را انتخاب یا کپی کنید، ممکن است این پیام هشدار را مشاهده کنید:

در ضمن می‌توانید متن این پیام هشدار را به سلیقه خود تغییر دهید برای این کار مسیر زیر را طی کنید:

Copy Protection > Main Settings

سپس گزینه Selection disabled message را انتخاب کرده و متن دلخواه خود را تایپ کنید.

افزونه Disable Right Click For WordPress

با این افزونه می‌توانید  از اعمالی مانند cut، copy، paste، مشاهده منبع، ذخیره تصویر و  inspectجلوگیری کنید.
ابتدا باید ابزار را در وردپرس نصب و فعال کنید:

سپس، به تنظیمات داشبورد خود بروید و گزینه Disable Right Click for WP را انتخاب کنید. سپس دکمه Yes را برای نمایش پیام‌ها در قسمت Disable Events  علامت بزنید و روی Save Settings کلیک کنید:

کاربران فرانت اند اکنون پیام هشداری را مشاهده می‌کنند که به آن‌ها اطلاع می‌دهد کلیک راست غیرفعال شده است. هنگامی که بازدیدکنندگان سعی در انتخاب، ذخیره یا کپی کردن تصاویر شما دارند، این پیغام هشدار نشان داده می شود.

کلیک راست را بدون افزونه غیرفعال کنید

پلاگین‌ها راه حل‌های سریعی را برای کسانی که فاقد مهارت های فنی هستند ارائه می دهند. با این حال، می‌توانند سرعت سایت شما را کاهش دهند. خوشبختانه، شما می‌توانید با ویرایش کد سایت خود کلیک راست را غیرفعال کنید. این روش بسیار ساده است و لازم نیست وارد تنظیمات هاست وردپرس خود شوید. فقط کافی است وارد داشبورد وردپرس خود شوید و مراحل زیر را طی کنید:

در داشبورد خود، به Appearance > Theme File Editor بروید. سپس، فایل footer.php را پیدا کنید:

روی فایل کلیک کنید و تگ </body> را پیدا کنید. سپس، فقط کد جاوا اسکریپت زیر را اضافه کنید:

<script type=”text/javascript”>

jQuery(document).ready(function () {

//Disable cut copy paste

jQuery(‘body’).bind(‘cut copy paste’, function (e) {

e.preventDefault();

});

//Disable mouse right click

jQuery(“body”).on(“contextmenu”,function(e){

return false;

});

});

</script>

سپس Update File را بزنید تا تغییرات ذخیره شوند. با قرار دادن این کد، کاربران نمی‌توانند روی صفحات وب سایت شما کلیک راست کنند.

سخن پایانی…

دانشنامه بریتانیکا (کر، ۲۰۱۶) برای واژه “خلاقیت” این تعریف را ارائه داده: “خلاقیت، توانایی ساختن و به وجود آوردن چیزی تازه است، راه حلی تازه برای یک مسئله، یک روش یا دستگاه، یک فرم یا اثر هنری.”

متأسفانه، چه عمدی باشد و چه غیرعمدی، کپی کردن، ذخیره و لینک کردن محتوای شما برای کاربران آسان است.

خوشبختانه، می‌توانید کلیک راست را در وردپرس غیرفعال کنید تا بازدیدکنندگان از تصاویر شما بدون اجازه استفاده نکنند. اگرچه آگاهی از عواقب این اقدام بسیار مهم است، اما این یک راه سریع و آسان برای محافظت از وب سایت شما در برابر سرقت محتوا است.

اما به عنوان آخرین حرف نقل قولی از مهدی علومی، ایده‌پرداز و کپی‌رایتر را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

“کپی که می‌کنیم ذهن ما دست از کنجکاوی و بازی‌گوشی و خلاقیت می‌کشد و به ترجمه و دست‌کاری ایده‌های آماده محدود می‌شود. هنر و زرنگی ما در این خلاصه می‌شود که چطور تمیز کپی کنیم و چطور یک راه رفته را دوباره از اول برویم. ما ایده‌هایی را که آدم‌هایی دیگر با بریفی متفاوت برای مخاطبانی غیر ایرانی ساخته و پرداخته‌اند رنگ و لعاب می‌دهیم و در هر باری که موفق شویم، توقع ما و مشتری و مخاطب و رقیب‌مان را یک پله پایین می‌آوریم. ما تنبل می‌شویم و دیگران را هم تنبل می‌کنیم و مثل هر تنبل دیگری، بیش‌ترین خروجی‌ای که خواهیم داشت غر زدن به جان کسانی است که می‌خواهند ما دست از اینرسی و دوباره جویدن ایده‌های دیگران برداریم. ما فراموش می‌کنیم که وظیفه‌ی ما فقط راضی کردن مشتریِ امروز و رسیدن به پول نیست، ما باید سطح سلیقه‌ی مشتری و مخاطب را هم بالا ببریم. این ژست فرهنگی نیست، این یک سرمایه‌گذاری است که در درازمدت به سود ما و هم‌صنف‌های ما خواهد بود.”

منبع:

How To Disable Right Click in WordPress (3 Methods)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا