خدمات میزبانی وب

همه چیز در مورد دامنه و ثبت آن

در افسانه‌های یونانی، صنعتگری ماهر به نام دایدالوس، سازه‌ای شگفت انگیز به نام هزارتو می‌سازد. راه فرار از این هزارتو تقریبا غیر ممکن بود زیرا بنابر معماری جادویی‌اش، تمام نقشه‌هایی که برای فرار از آن کشیده شده بود، راه به جایی نمی‌بردند.

حال تصور کنید در هزارتوی اینترنت گم شده‌اید. به نقشه یا آدرسی احتیاج دارید تا مسیر خود را پیدا کنید. خبر خوب این است که آدرس مورد نظر شما، دامنه نام دارد و برخلاف افسانه یونانی مذکور، در چشم به هم زدنی شما را به مقصد می‌رساند.

این که دامنه چیست یا چطور باید آن را ثبت کرد و… را به طور کامل در این مقاله تشریح و بررسی می‌کنیم و در انتها به سوالات متداول این حوزه پاسخ خواهیم داد.

دامنه چیست؟

به مجموعه‌ای از حروف و اعداد که با مراجعه به آن، کاربران امکان دسترسی به وب سایت را پیدا می‌کنند؛ دامنه یا دامین می‌گویند.  به عنوان مثال برای این که وارد وب سایت هاستیدا شوید، آدرس Hostida.com را در مرورگر خود تایپ می‌کنید؛ صفحه اصلی سایت به شما نشان داده می‌شود. اگر به ادامه این آدرس blog/ را هم اضافه کنید؛ وارد صفحه وبلاگ سایت خواهید شد. در واقع تمام صفحات وب سایت هاستیدا در ادامه آدرس Hostida.com می‌آیند و به این ترتیب کاربران به راحتی می‌توانند به تمام اطلاعات موجود دسترسی داشته باشند.

تفاوت دامین با IP

تا اینجا گفتیم که دامین همان آدرس اینترنتی است. شاید این تعریف باعث شده که از خود بپرسید پس آی پی به چه کار می‌آید.

برای پاسخ به این پرسش، سعی کنید تجربه یک خرید اینترنتی را به خاطر آورید. کالایی که مدت‌ها به دنبالش بودید را با قیمتی بسیار مناسب در وب سایتی با ارسال رایگان پیدا کرده‌اید و بلافاصله سفارش خود را ثبت می‌کنید؛ اطلاعات کاربری خود را وارد کرده و دکمه ثبت را می‌زنید؛ اما متوجه می‌شوید به دلیل عدم درج کد پستی درخواست شما با خطا  مواجه می‌شود. شما کدپستی منزلتان را بلد نیستید و حوصله پیدا کردنش را هم ندارید. احتمالا از خرید اینترنتی منصرف می‌شوید. شاید هم بالاخره کد پستی را پیدا کنید. اما مطمئنا با خود می‌گویید: “مگه آدرس چش بود که حالا من باید بگردم کدپستی پیدا کنم! اسیر شدیم بخدا…”

در واقع بر خلاف اینکه که ما با کدپستی میانه خوبی نداریم مامورین پست آن را به هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند، کاربران به عنوان مخاطبان انسانی با دامنه‌ها ارتباط خوبی دارند؛ زیرا با تایپ آدرس اینترنتی Hostida.com به راحتی وارد وب سایت می‌شویم، اما آی پی‌ها به دلیل ماهیت عددی خود خیلی سخت به خاطر سپرده می‌شوند. مجموعه‌ای از اعداد بی‌ربط برای هر شخصی گیج کننده است.

اما برخلاف ما، مرورگرها عاشق IP هستند و آن‌ها را خیلی خوب و ساده پردازش می‌کنند. به طور خلاصه دامنه و آی پی هر دو به آدرس‌های اینترنتی اشاره دارند. اما دامین برای کاربران و آی پی برای مرورگرها مطلوب‌تر است.

ثبت و خرید دامنه

DNS چیست؟

در بخش قبلی گفتیم که آی پی‌ها برای مرورگرها و دامین‌ها برای کاربران ارجحیت دارند. انگار با زبان تخصصی خود با مخاطبانشان ارتباط برقرار می‌کنند.  اما این دو چگونه با یکدیگر تعامل می‌کنند؟

در این جا به یک واسط نیاز است تا ارتباط بین Domain و IP را به ساده‌ترین حالت ممکن تسهیل کند. نام این واسطه، DNS یا سامانه نام دامنه است.

دی ان اس مثل یک مترجم حاذق به افراد غیر همزبان کمک می‌کند تا با هم ارتباط برقرار کنند. در واقع ارتباط بین domain و آی پی را شکل می‌دهد.

بحث شیرین DNS بسیار گسترده از موارد گفته شده در این مقاله است. بنابراین پیشنهاد می کنیم مقالاتی که در آینده در این زمینه منتشر می شود را مطالعه فرمایید.

پسوند دامنه چیست؟

هر دامین دو بخش دارد که به بخش اول نام دامنه می‌گویند و این بخش معمولا شامل نام برند یا هر اسم منتخب دیگری است که پیش از دات (.) قرار می‌گیرد. اما بخش دوم یا پسوند دامنه، در ادامه نام دامین می‌آید و معمولا دو تا سه حرف دارد. این بخش در میان تعداد بسیار زیادی از وب سایت‌ها مشترک است و بعد از کاراکتر “.” می‌آید.

حتما با دامنه‌های دات کام و ir. آشنایی دارید، اما اگر بخواهیم با نگاهی گسترده‌تر به این مبحث نگاه کنیم؛ تعداد بسیار زیادی پسوند وجود دارد که با آشنایی با هر کدام می‌توانیم انتخاب مناسب‌تری داشته باشیم.

به عنوان مثال فروشگاه اینترنتی ویترین که در زمینه فروش محصولات آرایشی، بهداشتی فعال است از پسوند shop. استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانیم: دامین چیست | آشنایی با پسوندهای مختلف دامنه

انواع پسوند دامنه

تقسیم بندی انواع پسوندها به شرح زیر است:

  • پسوندهای TLD یا top-level domains 

این دسته پرطرفدار، پسوند دامین سطح بالا ترجمه می‌شود. در بعضی منابع برای اشاره به این نوع پسوندها، کلمه Generic هم قرار می‌گیرد که نشان از عمومی بودن آن دارد.

مشهورترین پسوندهای سطح بالا com، net و info و org هستند.

  • ccTLD‌ ها یا Country code top-level domains

بعضی از دامین‌ها به ملیت یا نام کشورها اشاره دارند. به عنوان مثال پسوند ir به اختصار به ایرانی بودن دامنه دلالت دارد. پسوند دامین fr برای کشور فرانسه و ca متعلق به کانادا است.

  •         sTLD (Sponsored Top-Level Domain)

“پسوندهای حمایت شده” برای مصارف خاصی استفاده می‌شوند و وب سایت‌های دیگر اجازه استفاده از آن را ندارند.

دامنه و هاست

انتخاب بهترین دامنه

برای انتخاب نام دامنه صبور باشید زیرا با انتخاب نام domain تمام فعالیت‌های خود را روی همان آدرس انجام می‌دهید. برای ایجاد یک وب سایت، انتخاب دامین و هاست قدم اول است.

پیشنهاد می‌کنیم نام طولانی یا عجیب انتخاب نکنید زیرا به خاطر سپردنش برای کاربران دشوار است. امکان اشتباه وارد کردن این آدرس‌ها در مرورگر زیاد است.

خط قرمز انتخاب domain

شرکت MOZ از مهم‌ترین ابزارهای سئو و پژوهشگر تخصصی بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. ماز هشدار می‌دهد که گوگل با بررسی موارد تقلب و سئوی کلاه سیاه، بعضی از موارد را در لیست پنالتی قرار می‌دهد. به عنوان مثال گنجاندن نام برندهای شناخته شده در نام دامنه باعث این می‌شود که گوگل فعالیت‌های شما را با حساسیت زیادی تحت نظر بگیرد حتی استفاده از کلمات بسیار رایج مثل hand باعث زیر ذره بین قرار گرفتن فعالیت‌های شما می‌شود.

اقدامات لازم برای ثبت و خرید دامنه

اولین گام برای ثبت و خرید domain اطلاع از وضعیت آن است. یعنی باید بررسی کنید و ببینید که مالکیت این آدرس اینترنتی در اختیار شخص دیگری نباشد. به این عمل استعلام‌گیری گفته می‌شود. در صفحه اصلی وب سایت هاستیدا، می‌توانید با وارد کردن نام انتخابی خود، مالکیت و آزاد بودن دامنه مورد نظر را بررسی کنید. همچنین وب‌سایت‌های مرجع مثل who.is نیز برای استعلام دامین استفاده می‌شوند. بعد از آن می‌توانید آدرس اینترنتی مورد نظر را از منابع معتبر انتخاب و در نهایت ثبت کنید.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم تا با بررسی همه جانبه دامنه اینترنتی، سوالات شما عزیزان در این حوزه را پاسخ دهیم. چنانچه در این باره هنوز هم ابهام یا سوالی دارید؛ می‌توانید از طریق کامنت همین پست از ما بپرسید تا در اسرع وقت پاسخگو باشیم. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید؛ سپاسگزاریم.

 

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا