آموزش های وردپرس

در زمان اختلال اینترنت چگونه کندی وردپرس را برطرف کنیم؟

آیا تا کنون با مشکل کندی بارگذاری داشبورد وردپرس مواجه شده اید؟ در این مقاله راهکارهایی برای رفع این مشکل با شما به اشتراک می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

کندی داشبورد وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است و با نصب نرم افزار وردپرس روی سرور، امکان مدیریت محتوا به آسانی فراهم می‌شود. چون وردپرس دارای هسته‌ای قدرتمند است و پرمخاطب ترین نرم‌افزار در این زمینه به حساب می‌آید بیشتر افراد تمایل دارند وب‌سایت خود را روی این بستر راه‌اندازی کنند. اما اگر  این CMS پرطرفدار دچار کندی شود چه اقداماتی باید انجام داد؟

اگر تمام اقدامات لازم برای بهینه سازی سایت خود انجام داده‌اید اما باز هم زمان زیادی در انتظار بارگذاری پیشخوان (داشبورد) WordPress سپری می‌کنید، احتمالا با مشکل اساسی‌تری مواجه هستید و آن هم از ارتباط نامناسب API وردپرس از داخل ایران ناشی می‌شود. اما حالا ببینیم که API چیست؟

 API چیست؟

فرض کنید API منوی رستوران مورد علاقه شماست. در این منو،  فهرستی از غذاهای قابل سفارش موجود است. هر آیتمی که سفارش دهید، پیشخدمت بلافاصله آن را به آشپزخانه اعلام می‌کند و سرآشپز و سایر پرسنل آشپزخانه بدون این‌که شما متوجه شوید مشغول آماده کردن سفارش می‌شوند. در واقع شما نمی‌دانید دقیقا چه اتفاقی در آشپزخانه در حال وقوع است و رستوران چگونه آن غذا را تهیه می‌کند و البته نیازی هم ندارید که بدانید. در نهایت سفارش شما با ظاهر و بویی مطبوع برای شما سرو می‌شود و … نوش جان!

به طور مشابه API مجموعه‌ای است از عملیات و توضیحاتی که توسعه دهندگان می‌توانند از آن ها استفاده کنند. توسعه دهنده لزوماً نیازی به دانستن این موضوع ندارد که برای مثال یک سیستم عامل چگونه کادر گفتگوی “Save As” را ایجاد و ارائه می‌دهد. آن ها فقط باید بدانند که برای استفاده در برنامه آن‌ها چنین چیزی موجود است.

البته می‌گویند در مثل مناقشه نیست. شاید نتوان API را  100% مشابه منوی رستوران دانست بلکه شاید بهتر باشد بگوییم این استعاره بیشتر شبیه به یک رستوران فانتزی است که می‌توانید بعضی از مواد اولیه را تهیه کنید تا آشپز با آن‌ها کار کند!

API به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از اجرای یک پلتفرم، کار خود را با استفاده از اجرای نرم افزار سرعت بخشند همچنین می‌توانند دسترسی به منابع سخت افزاری و نرم افزاری را کنترل کنند. در واقع، API ها زندگی را برای توسعه دهندگان آسان‌تر می‌کنند.

API به زبان ساده | API چیست و چه کاربردی دارد؟ | انواع

API و تاثیر آن در کندی وردپرس

اگر دیتاسنترهای هاست شما روی شبکه‌های داخلی میزبانی ‌شوند در صورت بروز محدودیت‌های اینترنت، دچار کاهش سرعت وردپرس و اختلال در دسترسی خواهید شد. به بیان دیگر دسترسی به API هسته اصلی وردپرس با مشکل مواجه خواهد شد و به همین دلیل سرویس‌های شما به سادگی نخواهند توانست به سایت api.wordpress.org دسترسی پیدا کنند. برای رفع این مشکل باید لوکیشنی به جز ایران را برای سایت خود انتخاب کنید. 

روش‌های رفع کندی وردپرس در طول اختلال اینترنت

در ادامه با روش‌هایی که می‌توانند تا حد زیادی مانع از کاهش سرعت وردپرس شوند را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

تغییر فراخوانی های HTTP API از طریق افزونه

درخواست‌های لود نشده‌ی  HTTP از سمت پلاگین‌ها و قالب ها برای سایت مبدا، یکی از دلایل دیگر کندی پیشخوان وردپرس در زمان اختلالات اینترنت است. برخی از این درخواست‌ها زمان بارگذاری بالایی دارند و باعث کاهش سرعت وردپرس می‌شوند. راه‌حل این مشکل، نصب افزونه‌ای است که درخواست‌های طولانی را تشخیص دهد.

افزونه‌ی Query monitor گزینه‌ مناسبی برای این کار است اما امکان دارد در مخزن وردپرس به سادگی پیدا نشود بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با کلیک روی لینک وب‌سایت رسمی افزونه‌ی  Query monitor فایل را دانلود کرده و در دایرکتوری plugins در public_HTML  از طریق پنل کاربری هاست آن را نصب کنید سپس تست لودینگ صفحه را انجام داده و کدهای زیر را در فایل wp-config.php قرار دهید:

define( ‘WP_HTTP_BLOCK_EXTERNAL’, TRUE );

define( ‘WP_ACCESSIBLE_HOSTS’, ‘hostida.com, wordpress.org’ );

ذکر این نکته ضروری است که انجام این کار تبعاتی خواهد داشت. در واقع پیاده سازی این روش از آپدیت پلاگین های شما جلوگیری می کند و در نتیجه ممکن است سایت شما باگ پیدا کند. پس راه حل چیست؟ تغییر سرویس یکی از روش‌های موثر در برطرف کردن اختلالات وردپرس است.  ایمن‌ترین راه استفاده از سرویس‌هایی است که سرورهای آن‌ها در اروپا نگهداری می‌شوند. شما می توانید با سرویس دهنده خود در مورد جابجا کردن هاست ایرانی با هاست خارجی مذاکره کنید.

استفاده از CDN یا سیستم توزیع محتوا

CDN یا Content Delivery Network همانطور که از نامش مشخص است، وظیفه رساندن و توزیع محتوا و اطلاعات شما به سرور بازدیدکننده سایت را بر عهده دارد. به بیان دیگر یک نسخه از وب‌سایت شما در CDN ذخیره می‌شود و بسته به موقعیت کاربران و امکان انتقال داده از یکی از چند ده سروری که در نقاط مختلف دنیا در اختیار دارد استفاده می کند.

یکی از پرکاربردترین CDN های رایگان سرویس Cloudflare است. که در طی این مدت نیز کارایی قابل قبولی داشته است و در صورت بروز اختلالات احتمالی نیز با به روزرسانی‌های این ابزار سریعاً برطرف می‌شود. اما برای برخی وب‌سایت‌ها این روش موثر نیست. اگر وب‌سایت شما از این دسته است می‌توانید از روش‌های دیگر این لیست کمک بگیرید.

بیشتر بخوانیم: چطور افزونه های وردپرسی که سایت ما را کند کرده‌اند را پیدا کنیم ؟

سخن پایانی

برای راه‌‌اندازی یک وب‌سایت سیستم‌های مدیریت محتوای زیادی در دسترس هستند اما وردپرس یک CMS متشکل از قالب‌ها و پوسته‌های بسیار متنوع و رایگان است. با استفاده از این سیستم بدون داشتن مهارت در برنامه‌نویسی می‌توانید سایت خود را راه‌اندازی کنید.

در این مقاله درباره‌ی دلایل و روش‌های رفع کندی وردپرس در زمان اختلال اینترنت صحبت کردیم. اگر درباره‌ی هر یک از موارد بیان شده در این مطلب یا سایر موضوعات مرتبط سوالی در ذهن دارید لطفا از بخش نظرات همین پست آن را با ما در میان گذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

 

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا