خدمات میزبانی وب

راهنمای انتخاب صحیح یک سرور مجازی مناسب

سرور مجازی یا Virtual Private Server) VPS) به معنی سرور مجازی خصوصی است، با نصب یک نرم افزار مجازی ساز بر روی سرور اختصاصی این امکان فراهم می‌شود که Dedicated Server به تعدادی سرور مجازی با منابع مشخص که هر یک سیستم عامل و مشخصات خاص خود را دارند تقسیم شود. یکی از دغدغه‌های وبمستران انتخاب یک سرور مجازی مناسب برای وبسایتشان است. در این مقاله ویژگی‌های یک سرور مجازی مناسب را باهم بررسی می‌کنیم.

موقعیت جغرافیایی

بهتر است موقعیت جغرافیایی سرور مجازی که انتخاب می‌کنید با مخاطبانتان در یک کشور یا نزدیک‌ترین محل به آن‌ها باشد، این امر باعث افزایش سرعت بارگذاری برای کاربرانتان می‌شود، همچنین تاثیر مستقیم روی رتبه سایت در موتورهای جستجو خواهد داشت. برای مثال اگر اکثر کاربران وبسایت شما در ایران هستند بهتر است اقدام به خرید سرور مجازی ایران کنید. سرور‌های مجازی در کشورهای مختلفی ارائه می‌شوند، مانند سرور مجازی آلمان، سرور مجازی فرانسه و… این مهم است که شما نسبت به موقعیت جغرافیایی خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

راهنمای انتخاب صحیح یک سرور مجازی مناسب

نوع مجازی ساز

مجازی ساز ها به صورت کلی برای تقسیم منابع بین سرورهای مجازی و ایجاد آن‌ها روی یک سرور فیزیکی به وجود آمده‌اند، هر یک از مجازی سازها روش‌ و عملکرد خاص خود را برای این امر دارند، از انواع مجازی ساز می‌توان به OpenVZ، KVM, XEN و… اشاره کرد.

مجازی ساز می‌تواند منابع یک Dedicated Server مانند RAM, CPU و… را میان سرور مجازی‌های موجود اشتراک گذاری کند که تعدادی از آن‌ها از منابع اختصاصی و تعدادی هم از منابع اشتراکی برخوردار باشند که این موضوع بستگی به مجازی سازی که مورد استفاده قرار می‌گیرد دارد.

مجازی سازی به دو نوع تقسیم می‌شود، مجازی سازی که اجازه استفاده از منابع بین سیستم عامل‌ها را به صورت اشتراکی می‌دهد مثل : OpenVZ
و دسته دیگر مجازی‌سازهایی که به هر سیستم عامل‌ مقدار مشخص شده از منابع سخت افزاری را واگذار می‌کند و در صورت پر شدن منابع هر سرور مجازی، سرور مجازی دیگری دچار مشکل نمی‌شود. به همین خاطر نوع مجازی ساز در انتخاب VPS بسیار اهمیت دارد زیرا مطمئن خواهید بود مقدار حافطه یا پرازنده مورد نظر کاملا اختصاصی است مانند : KVM.

میزان منابع

با توجه به حجم اطلاعاتی که در VPS بارگذاری می‌کنید و تعداد بازدید کنندگان از سایت لازم است پلن مناسب وبسایتتان را انتخاب کنید، برای مثال: دو سایت که همزمان هزار بازدید کننده دارند شاید به‌نظر منابع یکسانی نیاز داشته باشند اما در صورتی که یکی از این وبسایت‌ها از پلاگین‌های زیادی استفاده کند مسلما به منابع بیشتری نسبت به وبسایت دیگر نیاز دارد، پس بهتر است با نگاه دقیق‌تری به جزئیات، سرور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

راهنمای انتخاب صحیح یک سرور مجازی مناسب

سیستم عامل

با توجه به زبان برنامه نویسی که استفاده می‌کنید می‌توانید سیستم عامل‌های متفاوتی را برای سرور مجازی انتخاب کنید. برای مثال: اگر از سیستم مدیریت محتوا وردپرس استفاده می‌کنید و یا زبان برنامه نویسی که از آن استفاده می‌کنید PHP است سرور مجازی لینوکس برای شما مناسب است، اما اگر سایت شما ASP است لازم است از سرور مجازی ویندوز استفاده کنید.

افزودن IP

ممکن است در موارد مختلف برای VPS نیاز به IP اضافه داشته باشید، استفاده از IP متفاوت برای سرویس‌هایی همچون: ایمیل سرور، دانلود سرور و … پس لازم است شرکت هاستینگی که به شما خدمات سرور مجازی ارائه می‌دهد بتواند در صورت نیاز به شما چند IP مختلف اختصاص دهد.

سخت افزار

یکی از مواردی که لازم است هنگام خرید سرور مجازی به آن توجه کنید سخت افزاری است که در آن به کار گرفته شده است، در VPS که خریداری کرده‌اید چه نوع فضای ذخیره سازی مورد استفاده قرار گرفته است؟ برای مثال حافظه SSD باعث می‌شود سرعت انتقال به 550MB برسد این سرعت تقریبا 22 برابر حافظه‌های HDD است.

راهنمای انتخاب صحیح یک سرور مجازی مناسب سخت افزار

شرکت هاستینگی که سرور مجازی به شما ارائه می‌کند در VPS ها از چه پردازنده‌ای استفاده می‌کند؟ سرور مجازی ایران هاستیدا از پردازنده‌ی مجموعه Xeon و سری E5-4660 استفاده کرده است که یکی از نسل‌های قدرتمند پردازنده‌های شرکت اینتل محسوب می‌شوند.

سرور استفاده شده برای VPS شما از چه نسل و چه برندی است؟ The Hewlett Packard Enterprise Company یا HPE یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین شرکت‌ها در حوزه تولید سخت افزار کامپیوتری مانند: تجهیزات شبکه، حافظه‌های ذخیره سازی و تولید سرور‌های فیزیکی می‌باشد که در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین برندها در میان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب و فروش سرور‌های اختصاصی و مجازی می‌باشد. جهت ارائه هرچه بهتر خدمت سرور مجازی ایران هاستیدا از سرور‌های HPE استفاده شده است.

مدیریت سرور

معمولا در سرور مجازی مدیریت برعهده صاحب سرور است، مدیریت اولیه سرور مجازی بسیار اهمیت دارد. یک سرور مجازی نیاز به تدابیر امنیتی دارد زیرا ممکن است مورد حمله هکرها قرار بگیرد پس بهتر است شرکت هاستینگی را انتخاب کنید که مدیریت و کانفیگ اولیه سرور را به صورت رایگان یا با هزینه پایین برای شما انجام دهد تا با خیال راحت بتوانید از سرور استفاده کنید و نگرانی بابت موارد امنیتی یا اختلالات احتمالی بر روی سرور نداشته باشید.

تمامی موارد ذکر شده در این مقاله در کیفیت و سرعت سرور مجازی موثر هستند و لازم است تمامی این موارد را بررسی کنید تا بتوانید یک سرور مجازی مناسب برای خود انتخاب کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا