بهینه سازی (SEO)دیجیتال مارکتینگکسب و کار اینترنتی

فاکتور های سئو چیست ؟ معرفی پارامتر های مهم گوگل

باوجود حجم زیاد اطلاعات موجود در دنیای وب، پیدا کردن آنچه کاربر نیاز دارد، بدون مرتب‌سازی این اطلاعات تقریباً غیرممکن خواهد بود. سیستم‌های رتبه‌بندی Google به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که این کار را بسیار دقیق انجام می‌دهند. صدها میلیارد صفحه‌ی وب در فهرست جستجوی کاربر مرتب می‌شوند تا مناسب‌ترین و مفید ترین نتایج در کسری از ثانیه پیدا شوند و به روشی ارائه داده شوند که به کاربر کمک کند آنچه را که در جستجوی آن است بیابد. این سیستم‌های رتبه‌بندی مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها هستند که برای به دست آوردن مفید ترین اطلاعات، این الگوریتم‌های جستجو بر اساس پارامترهای بسیاری ازجمله کلمات مورد جستجو، ارتباط و قابلیت استفاده‌ از صفحات، سطح تخصص منابع، مکان جغرافیایی و تنظیمات کاربر رتبه‌ی سایت را مشخص می‌کنند. برای کسانی که در زمینه‌ی سئو فعالیت می‌کنند، اطلاع از این پارامترها بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا با شناخت آن‌ها می‌توانند محتوای سایت خود را به‌گونه‌ای ارتقا دهند که در رنک بالایی در رتبه‌بندی گوگل قرار بگیرد و میزان بازدید از آن و مخاطبانشان افزایش یابد. در این مقاله به موضوع فاکتور های سئو چیست و بررسی آخرین پارامترهای گوگل برای مشخص کردن رنک و رتبه‌ی سایت‌ها می‌پردازیم.

فاکتور های سئو چیست ؟

فعالان عرصه‌ی سئو باید بدانند که بیش از ۲۰۰ پارامتر برای رتبه‌بندی سایت‌ها در گوگل وجود دارد که در دسته‌هایی کلی شامل موارد زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • فاکتورهای دامنه
  • فاکتورهای سطح صفحه
  • فاکتورهای سطح سایت
  • فاکتورهای بک لینک
  • تعامل کاربر
  • قوانین ویژه‌ی الگوریتم گوگل
  • سیگنال‌های تجاری
  • فاکتورهای وب اسپم موجود در سایت
  • فاکتورهای وب اسپم خارج از سایت

در ادامه به تشریح هر دسته می‌پردازیم ولی با توجه به اینکه تعداد این فاکتورها بسیار زیاد است و مجال پرداختن به همه‌ی آن‌ها نیست به ذکر چند نمونه از هر دسته بسنده می‌نماییم.

فاکتور های سئو

فاکتور های سئو  دامنه چیست

  1. کلمات کلیدی در دامنه‌ی سطح بالا: داشتن کلمه‌ی کلیدی به نام ثبت دامنه شما باعث افزایش مستقیم سئو نمی‌شود اما باز هم به‌عنوان یک سیگنال ارتباطی عمل می‌کند.
  2. کلمه‌ی کلیدی به‌عنوان کلمه‌ی اول در دامنه: دامنه‌ای که با کلمه‌ی کلیدی هدف شروع می‌شود، دارای سئوی بهتری نسبت به سایت‌هایی است که آن کلمه‌ی کلیدی را در دامنه‌ی خود ندارند( این کلمه‌ی کلیدی را در وسط یا انتهای دامنه‌ی خود ندارند).
  3. برنامه‌ی افزودنی TLD کشور: داشتن دامنه‌ی کد سطح کشور با سطح بالا (ir ، .pt ، .ca.) می‌تواند به رتبه‌ی سایت برای آن کشور خاص کمک کند، اما می‌تواند توانایی سایت در رتبه‌بندی جهانی را محدود کند.

فاکتور های سئو صفحه چیست

  1. کلمات کلیدی در برچسب عنوان: برچسب عنوان شما یک سیگنال مهم سئو در صفحه است.
  2. شروع برچسب عنوان با کلمات کلیدی: برچسب‌های عنوان که با یک کلمه‌ی کلیدی شروع می‌شوند، بهتر از برچسب‌های عنوانی که کلمه‌ی کلیدی در انتهای برچسب است دیده می‌شوند.
  3. کلمه‌ی کلیدی در برچسب توضیحات: Google از برچسب توضیحات متا به‌عنوان یک سیگنال رتبه‌بندی مستقیم استفاده نمی‌کند. بااین‌حال، برچسب توضیحات شما می‌تواند بر نرخ کلیک تأثیر بگذارد، که یک عامل اساسی در رتبه‌بندی Google است.
  4. طول محتوا: مطالبی با کلمات بیشتر اما صحیح می‌توانند دامنه‌ی وسیع‌تری را پوشش دهند و احتمالاً در الگوریتم، نسبت به مقالات کوتاه‌تر و سطحی ترجیح داده می‌شوند.

فاکتور های سئو سایت چیست

  1. محتوایی که ارزشی بی‌نظیر و منحصربه‌فرد ارائه می‌دهد: Google اظهار داشته است که سایت‌هایی که هیچ‌چیز جدید یا مفیدی برای ارائه ندارند، به‌خصوص سایت‌های وابسته را در انتهای رنکینگ قرار می‌دهد.
  2. صفحه‌ی تماس با ما: در سند مذكور در كیفیت گوگل گفته شد كه آن‌ها سایت‌هایی را با “میزان اطلاعات تماس مناسب” ترجیح می‌دهند. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات تماس شما با اطلاعات whois شما مطابقت دارد.
  3. معماری سایت: معماری مناسب برای سایت به Google کمک می‌کند تا محتوای شما را به‌صورت موضوعی سازمان دهد. همچنین می‌تواند به Googlebot در دسترسی و فهرست‌بندی تمام صفحات سایت شما کمک کند.

فاکتور های سئو بک لینک چیست

  1. پیوند دادن به دامنه‌های قدیمی: پیوندهای پشتیبان دامنه‌های قدیمی ممکن است از دامنه‌های جدید قدرتمندتر باشند.
  2. شمار پیوندها به دامنه‌های ریشه: تعداد دامنه‌های ارجاع شده یکی از مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی در الگوریتم Google است.
  3. پیوند از سایت‌های دارای مجوز: پیوند از سایتی که “سایت مرجع” در نظر گرفته می‌شود، احتمالاً بیشتر از پیوند یک سایت کوچک و نسبتاً ناشناخته، در سئو تأثیر مثبت دارد.

فاکتور های سئو

تعامل کاربر

  1. نرخ گزاف‌گویی: همه در سئو با مسائل مربوط به میزان گزاف‌گویی موافق نیستند، اما ممکن است روشی باشد که Google بتواند از کاربران خود به‌عنوان آزمایش‌کنندگان باکیفیت استفاده کند. همچنین، یک مطالعه‌ی جدید انجام‌شده توسط SEMRush ارتباطی بین میزان گزاف‌گویی و رتبه‌های گوگل را نشان داده است.
  2. ترافیک مستقیم: تأیید شده است که گوگل از داده‌های Google Chrome برای تعیین تعداد بازدیدکنندگان سایت (و اینکه هرکدام چند بار بازدید داشته‌اند) استفاده می‌کند. سایت‌هایی که ترافیک مستقیم زیادی دارند احتمالاً سایت‌هایی باکیفیت بالاتر هستند در مقایسه با سایت‌هایی که ترافیک مستقیم بسیار کمی دارند.
  3. تکرار ترافیک: در مورد سایت‌هایی که بازدیدکنندگان مکرر دارند، ممکن است رنک آن‌ها در رتبه‌بندی گوگل بالاتر برود.

قوانین ویژه‌ی الگوریتم گوگل

  1. تاریخچه‌ی مرور کاربر: شما خودتان احتمالاً این موضوع را مشاهده کرده‌اید که وب‌سایت‌هایی که مرتباً بازدید می‌کنید در جستجوهای مرتبط شما بیشتر نشان داده می‌شوند.
  2. جستجوی ایمن: نتایج جستجو با کلمات منفی یا محتوای مخصوص بزرگ‌سالان برای افراد واجد شرایط جستجوی ایمن نشان داده نمی‌شود.
  3. ترجیح برندهای بزرگ: پس از به‌روزرسانی‌های جدید گوگل ابتدا مارک‌ها و برندهای بزرگ را در جستجو برای کلمات کلیدی خاص ارائه می‌دهد.

سیگنال‌های تجاری

  1. جستجوی برندها: افراد برندها را جستجو می‌کنند. اگر افراد برند شما را در Google جستجو کنند، این به Google نشان می‌دهد که سایت شما یک برند واقعی است.
  2. سایت دارای صفحه و لایک‌های فیس‌بوک: برندها تمایل دارند که دارای صفحات فیس‌بوک با لایک‌های زیادی باشند.
  3. سایت دارای پروفایل توییتر همراه با دنبال‌کننده: پروفایل‌های توییتر با دنبال کنندگان زیاد، محبوبیت برند را به گوگل نشان می‌دهد.

فاکتورهای وب‌اسپم موجود در سایت

  1. تغییر مسیرها: تغییرمسیرهای پنهانی یک نکته‌ی منفی بسیار بزرگ است.
  2. پنجره‌ها یا “تبلیغات منحصربه‌فرد”: در سند رسمی دستورالعمل‌های Google Rater گفته شده است که پنجره‌ها و تبلیغات منحرف‌کننده نشانگر سایتی باکیفیت پایین است.
  3. محتوای تولیدشده‌ی خودکار: Google به‌طور واضح از محتوای تولیدشده متنفر است. اگر گوگل شک کند که سایت شما محتوای تولیدشده توسط رایانه را ارائه می‌دهد، ممکن است رتبه‌ی سایت شما بسیار پایین ببرد.

فاکتورهای وب‌اسپم خارج از سایت

  1. سایت هک‌شده: در صورت هک‌شدن سایت شما ممکن است از نتایج جستجو حذف شوید.
  2. پیوند از وب‌سایت‌های نامرتبط: درصد بالایی از لینک‌های برگشتی از سایت‌های بدون ارتباط با سایت می‌توانند شانس سقوط در رتبه‌بندی را افزایش دهند.
  3. پیوندهای فروش: گرفتار شدن در لینک‌های فروش می‌تواند به رتبه‌ی سایت شما در نتایج جستجوها آسیب برساند.

جمع‌بندی

ذز این مطلب از هاستیدا به فاکتور های سئو چیست پرداختیم. به‌طور خلاصه می‌توان گفت مهم‌ترین عوامل در تعیین رنک سایت در رتبه‌بندی گوگل در سال ۲۰۲۰ عواملی همچون پیشنهاد دامنه‌ها، قدرت دامنه، تعداد کل پیوندها، آپتایم هاست سایت، کیفیت محتوا، سئو در صفحه و مواردی از این دست است که با رعایت آن‌ها رتبه‌ی سایت شما در جستجو های گوگل بالا می‌رود و با بازدید بیشتری همراه خواهد بود.

نمایش بیشتر

ارغوان تهرانی

ارغوان تهرانی هستم، حدود ۵ سال است که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنم. علاقه زیادی به وب گردی و مطالعه مقالات حوزه IT دارم. در کنار فعالیت‌های تولید محتوا و سئو، علاقه زیادی به یادگیری مباحث هاستینگ دارم و در تلاش خواهم بود تا تجربیات و معلوماتم در این حوزه را با مخاطبین وبلاگ هاستیدا به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا