آموزشخدمات میزبانی وب

آموزش ست کردن کرون جاب (Cron Job) در سی پنل

Cron Job زمانی کاربرد دارد که مدیر یک سایت هستید، از کنترل پنل cPanel استفاده می‌کنید و نیاز دارید دستورات PHP را در یک بازه زمانی خاص اجرا کنید. در این مقاله قصد داریم نحوه ست کردن کرون جاب در سی پنل را با هم بررسی کنیم. کرون جاب بر پایه‌ی لینوکس است، از جمله کاربرد‌هایی که دارد می‌توان به ارسال ایمیل در بازه زمانی خاص یا گرفتن بک آپ به طور دوره‌ای یا هر کار دیگری که لازم است در یک دوره زمانی مشخص برای کنترل cPanel انجام شود اشاره کرد.

راه اندازی Cron Job در سی پنل

cPanel امکان اجرای وظایف و اسکریپت های برنامه ریزی شده در بازه زمانی مشخص را با استفاده از Cron Job ایجاد کرده است. توجه داشته باشید اگر از Cron Job استفاده می‌کنید لازم است آشنایی کافی با نحوه کارکرد کرون جاب و دستورات آن داشته باشید در غیر اینصورت ممکن است دستورات اشتباه و یا زمانبندی غیر اصولی باعث از بین رفتن اطلاعات و یا فشار بر روی سرور شود.

مرحله 1 : وارد هاست سی پنل شوید، به قسمت Advanced بروید و روی نماد Cron Jobs کلیک کنید.

تنظیم cron job در cpanel

مرحله 2 : به قسمت Add New Cron Job بروید، می‌توانید از منوهای کشویی Common Settings مقادیر مورد نظر را انتخاب کنید یا مقادیر سفارشی را پر کنید.

ست کردن cron job در cpanel

  • Common Settings: این امکان را می‌دهد که یک بازه از پیش تعیین شده را برای کرون جاب انتخاب کنید. اگر تنظیماتی که از قبل در نظر گرفته شده مدنظر شما نبود می‌توانید بازه زمانی مورد نظر را با استفاده از گزینه های دیگر انتخاب کنید.
  • Minutes : در این فیلد دقیقه را برای انجام cron مشخص می‌کیند مقدار 0 تا 59 را می‌توانید وارد کنید و یا یک مقدار از پیش تعیین شده برای آن انتخاب کنید.
  • hour : برای مشخص کردن ساعت cron، می‌توانید بازه زمانی 0 تا 23 را وارد کنید و یا یکی از مقادیر از پیش تعیین شده را انتخاب کنید.
  • Day : برای مشخص کردن روز cron، می‌توانید اعداد 1 تا 31 را وارد کنید و یا یکی از مقادیر از پیش تعیین شده را انتخاب نمایید.
  • Month : در این فیلد لازم است ماه را تعیین نمایید 1 تا 12 اعدادی است که می‌توانید وارد کنید و یا یکی از مواردی که از پیش تعیین شده را انتخاب نمایید.
  • weekday: یا یک مقدار سفارشی وارد کنید یا یک مقدار از پیش تعیین شده را از منوی تنظیمات انتخاب کنید.

با تنظیم این مقادیر Cron Job در cPanel معین می‌شود.

ست کردن کرون جاب در سی پنل

تنظیماتی که در Cron Jobs بالا ثبت شده “در ساعت 00:00 روز اول ماه.” اجرا می‌شود.

یکی از ابزار هایی که برای تنظیم Cron Jobs می‌توانید از آن استفاده کنید سایت crontab.guru است.

ابزار ایجاد cron job

مرحله 3 : دستوری را که می‌خواهید اجرا کنید در قسمت Command وارد کنید و روی Add New Cron Job کلیک کنید.

ایجاد کرون جاب

این دستور می‌تواند هر دستوری باشد اما توجه داشته باشید که دستور شامل دستوراتی است که در ترمینال لینوکس اجرا می‌شود. بر روی add new Cron Jobs کلیک کنید. تاییدیه‌ای نمایش داده می‌شود تا از ست کردن کرون جاب در سی پنل مطمئن شوید.

بررسی cron log ها در سی پنل

بعد از ست کردن کرون جاب (Cron Job) در سی پنل می‌توانید گزارش‌ها را بررسی کنید آیا cron های تأیید شده که تنظیم کرده اید، در حال اجراست یا خیر ؟

مرحله 1 : به تنظیمات سرور بروید و سپس ترمینال را انتخاب کنید >> به terminal سرور بروید ( در صورتی که میزبان دسترسی بدهد می‌توانید وارد ترمینال هاست شوید.)

ست کردن cron job

گام 2 : در ترمینال، دستور زیر را برای مشاهده فایل log مربوط به Cron Jobs وارد کنید:

tail -f /var/log/cron

این دستور لیستی از کرون جاب هایی که در سی پنل ست کرده اید را نشان می‌دهد.

زمانی که نیاز دارید در هاست سی پنل دستورات PHP را در یک بازه زمانی خاص اجرا کنید، کرون جاب سی پنل به کمک شما خواهد آمد. در این مقاله آموزش ست کردن کرون جاب (Cron Job) در سی پنل را شرح دادیم همچنین نحوه بررسی Cron Job هایی که در حال حاضر روی هاست شما فعال است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا