آموزشخدمات میزبانی وبلینوکس

آموزش تغییر پسورد کاربر روت (Root) در لینوکس

در این مقاله نحوه تغییر رمز عبور در سرور لینوکس را با استفاده از دستور passwd آموزش خواهیم داد، کاربر root دسترسی کامل به تمامی پرونده‌ها، فایل ‌ها، برنامه ها و عملکرد سیستم دارد.

قبل از تغییر رمز عبور بهتر است رمز عبوری که از قبل وجود داشته است را در یک فایل و یا در یک نرم افزار مدیریت رمز عبور ذخیره کنید، تا در صورت نیاز به آن دسترسی داشته باشید.

تغییر پسورد کاربر root

برای تغییر رمز عبور کاربر روت در لینوکس مراحل زیر را دنبال کنید:

لازم به ذکر است دستورات ارائه شده برای سیستم عامل لینوکس سیستم های شخصی و یا سرور های مجازی مانند یک سرور مجازی هند قابل اجرا میباشند.

  1. با استفاده از رمز عبور فعلی کاربر root وارد سرور لینوکسی خود شوید.
  2. برای تغییر رمز عبور کاربر روت دستور زیر را وارد کنید:
    passwd root

    آموزش تغییر پسورد کاربر روت (Root) در لینوکس

  3. رمز عبور جدید را وارد کنید سپس دکمه Enter صفحه کلید را فشار دهید، لازم است این کار را دوباره تکرار کنید تا پسورد جدید برای سرور لینوکسی شما تایید شود.
  4. رمز عبور کاربر اصلی یا کاربر root سرور مجازی برای شما تغییر پیدا کرد، پس از وارد کردن پسورد جدید با استفاده از دستور زیر سیستم را مجدد راه اندازی کنید.
    Shutdown –r

تغییر رمز عبور سرور لینوکس برای کاربران غیر از کاربر root

برای تغییر رمز عبور کاربران شخصی غیر از کاربر اصلی root می‌توانید از دستور passwd به همراه نام کاربری مورد نظر استفاده کنید. برای مثال: فرض کنید نام کاربری شما “user” باشد برای تغییر رمز عبور این کاربر لازم است از دستور زیر استفاده کنید.

passwd user

فرآیند تغییر کاربر root یا هر کاربر دیگری در Linux مشابه است، مانند تغییر رمز عبور برای کاربر روت در این مرحله رمز عبور جدید خود را وارد کنید سپس دکمه Enter صفحه کلید را فشار دهید تا تغییرات برای شما ثبت شود.

در این مقاله نحوه تغییر پسورد root و همینطور تغییر پسورد کاربرانی غیر از root در سرور لینوکسی را آموزش داده‌ایم، در صورتی که رمز عبور کاربر root را فراموش کرده‌اید و به SSH دسترسی ندارید بهتر است از میزبان سرور لینوکسی خود کمک بخواهید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا