آموزشپایگاه داده

آموزش ساخت پایگاه داده در سی پنل

در صورتی که قصد راه‌اندازی یک وب سایت بر روی هاست سی پنل را دارید لازم است ابتدا اقدام به ایجاد پایگاه داده در سی پنل کنید. برای راه‌اندازی تمامی سیستم های مدیریت محتوا CMS از جمله وردپرس، جومولا و … لازم است پایگاه داده را ایجاد کنید سپس اقدام به نصب سیستم مدیریت محتوای مورد نظر کنید.

در این آموزش نحوه ساخت پایگاه داده در سی پنل را بررسی خواهیم کرد تا به ساده ترین شکل ممکن بتوانید برای راه اندازی وبسایت DATABASE ایجاد کنید.

چگونه در سی پنل DATABASE ایجاد کنیم

با استفاده از نام دامنه به همراه : 2083 وارد سی پنل سایت مورد نظر شوید برای مثال: دامنه www.domain.ir:2083 ادرس دسترسی به سایت www.domain.ir است، البته معمولا شرکت های هاستینگ بعد از خرید هاست ادرس ورود به هاست سی پنل را برای شما ارسال می‌کنند.

دو روش برای ایجاد پایگاه داده در سی پنل وجود دارد: روش اول با استفاده از گزینه MySQL Databases Wizard و روش دوم با استفاده از گزینه MySQL Database در ادامه ایجاد دیتابیس به هر دو روش را توضیح خواهیم داد.

روش 1 : ایجاد دیتابیس با استفاده از MySQL Database Wizard

  1. در هاست سی پنل خود وارد بخش DATABASES >> MySQL Database Wizard شوید.
    آموزش ایجاد پایگاه داده
  2. در این بخش لازم است یک Database ایجاد کنید، نام پایگاه داده مورد نظر را در قسمت Create A Database وارد کنید، در این مثال نام دیتابیس مورد نظر را test در نظر گرفته‌ایم، روی دکمه Next Step کلیک کنید.
    ایجاد دیتابیس در سی پنل
  3.  ایجاد یک User برای دیتابیس، در این مرحله یک کاربر با نام test ایجاد کرده‌ایم.
    ایجاد دیتابیس در cpanel
  4.  ایجاد پسورد برای کاربر، پسورد انتخابی می‌تواند شامل اعداد، حروف و … باشد، بهتر است پسوردی انتخاب کنید که قابل حدس زدن نباشد در بخش password Generator می‌توانید یک پسورد قوی انتخاب کنید، پسورد پیشنهادی را کپی کنید.
    انتخاب پسورد برای دیتابیس در cpanelپس از کپی گذرواژه تیک گزینه I have copied this password in a safe place را فعال نمایید و روی گزینه Use Password کلیک کنید. Database ،user ، password را در یک notepad ذخیره کنید و در نهایت بر روی create user کلیک کنید، در قسمت بعدی تیک گزینه ALL PRIVILEGES را فعال نمایید و بر روی next step کلیک کنید. در نهایت نام پایگاه داده و یوزر برای شما نمایش داده می‌شود.

    روش 2 : ایجاد دیتابیس با استفاده ازMySQL Databases

    در cPanel وارد قسمت DATABASES شوید و گزینه MySQL Database را انتخاب کنید. در قسمت Create New Database نام دیتابیس مورد نظر را وارد کنید، در این مثال نام دیتابیس مورد نظر ما test است، سپس بر روی Create Database کلیک کنید.

    ایجاد پایگاه داده در سی پنل

    در بخش MySQL Users نام کاربر مورد نظر را وارد کنید، و مانند بخش قبل با استفاده از گزینه‌ی Password Generator یک پسورد امن انتخاب کنید، سپس Create User را انتخاب کنید.

    اموزش ایجاد پایگاه داده

    پس از ایجاد دیتابیس و User لازم است User را به Database اضافه کنید، در قسمت User از لیست کشویی نام کاربر مورد نظر را انتخاب کنید و در قسمت Database نام پایگاه داده مورد نظر را انتخاب کنید سپس گزینه Add را انتخاب کنید، تا پایگاه داده و یوزر به هم متصل شوند.

    ساخت پایگاه داده در سی پنل

    در بخش Current Databases می‌توانید دیتابیس هایی که در هاست ایجاد کرده‌اید را مشاهده کنید.

    ایجاد پایگاه داده

    در بخش Current Users می‌توانید User هایی که در هاست ایجاد کرده‌اید را مشاهده کنید و در صورتی که قصد دارید پسورد User را تغییر دهید گزینه Change Password را انتخاب کنید و در کادر باز شده پسورد مورد نظر را وارد کنید.

    اموزش حذف پایگاه داده

    در قسمت phpMyAdmin هاست می‌توانید اطلاعات دیتابیس از قبیل جداول را مشاهده کنید.

    چگونه در سی پنل پایگاه داده ایجاد کنیم

چگونه در سی پنل DATABASE را حذف کنیم

ممکن است به دلایل مختلف مانند حذف دیتای قدیمی، دیتای اضافه یا ایجاد یک پایگاه داده جدید نیاز به حذف پایگاه داده فعلی خود داشته باشید در ادامه روش حذف DATABASE را شرح خواهیم داد.

  • مانند مرحله قبل وارد کنترل پنل هاست سی پنل شوید.
  • مسیر DATABASES >> MySQLDatabases را دنبال کنید.
    ساخت databases
  • در MySQL Databases لیست دیتابیس ها و User هایی که در هاست شما ایجاد شده‌اند را مشاهده خواهید کرد، بر روی گزینه Delete کنار دیتابیس مورد نظر کلیک کنید.
    حذف پایگاه داده

  • در بخش MySQL Databases بر روی گزینه‌ی Delete Database کلیک کنید پیغام Deleted the database برای شما نمایش داده می‌شود سپس روی گزینه Go Back کلیک کنید. دیتابیس مورد نظر برای شما حذف شد.حذف دیتابیس در سی پنل

در این مقاله نحوه ایجاد و حذف دیتابیس در کنترل پنل سی پنل را آموزش دادیم، برای ایجاد یک وبسایت با هر سیستم مدیریت محتوایی ابتدا لازم است اقدام به ایجاد یک پایگاه داده کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا