آموزش

دامنه پریمیوم Premium چیست؟

دامنه‌های پریمیوم از ارزش و اعتبار بسیار زیادی برخوردارند؛ به‌طوری‌که بعضی از آن‌ها با قیمت‌های میلیون‌دلاری فروخته می‌شوند. این دامین‌ها می‌توانند سرمایه‌گذاری بزرگی روی وب‌سایت باشند و تأثیر بسزایی بر برند‌سازی و بازاریابی شما بگذارند. در این مقاله، با Premium Domain و مزایای آن کاملاً آشنا خواهید شد.

دامنه Premium چیست؟

با گسترش کسب و کارهای آنلاین و ورود رقبای جدید نه تنها کیفیت کالا، نوع پشتیبانی و سرویس‌های ارائه شده از سوی شرکت‌ها سبب جذب مشتری می‌شوند، بلکه نام دامنه نیز نقش بسیار تاثیرگذاری ایفا می‌کند. بدیهی است هر چقدر آدرس وب‌سایت شما کوتاه‌تر باشد و هم نام شرکت یا صنعت شما، به خاطر سپردن آن راحت‌تر است و اعتبار ویژه‌ای به وب‌سایت می‌بخشد.

به دامین‌هایی که به دلیل نام و پسوند خاص خود ارزش بیشتری نسبت به سایر دامنه‌ها دارند، پریمیوم می‌گویند. افراد و شرکت ها ابتدا تمامی آدرس‌های خاص را برای خود ثبت کرده و سپس آن را به عنوان Premium Domain یا “دامنه ویژه”معرفی کرده و به قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند.

به‌عنوان مثال، دامنه hotels.com با قیمت 11 میلیون دلار، دامنه  voice.com سی میلیون دلار و fund.com با قیمت ۱۲میلیون دلار فروخته شده‌اند.

انواع دامنه ویژه

گفتیم که بسیاری از دامنه‌های مورد نظر کاربران که به دلیل ویژگی‌های خود در دسته “دامنه‌های پریمیوم” قرار می‌گیرند؛ پیش از این ثبت یا به عبارت دیگر register شده‌اند. برای حل این مشکل دو راه‌حل وجود دارد:

1- مراجعه به بخش ثبت دامنه و ثبت domain جدیدی که قبلا register نشده باشد. این دامنه‌ها دارای قیمت ثابت و عمومی هستند و می‌توانید به راحتی نام مورد نظر را انتخاب و آن را خریداری کنید.

2-خرید دامین‌های premium، که به شما امکان می دهد همان دامنه مورد نظرتان را با قیمت بالاتری خریداری کنید. این دامین‌ها در دو دسته مختلف قرار می‌گیرند:

  •  Aftermarket: این نوع domain توسط افراد یا شرکت‌ها ثبت شده و دارای یک قیمت ثابت و register شده است. شما فقط می‌توانید برای انتقال مالکیت آن اقدام کنید.
  • Registry premium: قیمت این دسته، بر اساس تعداد حروف و عمومیت آن تغییر می‌کند. هرچه تعداد حروف کم‌تر باشد؛ قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. این دامنه های با ارزش تنها برای افرادی که رجیستر را انجام داده اند، رزرو می شوند.

عوامل تاثیرگذار بر ارزش دامنه پریمیوم

هرچه ارزش domain بالاتر باشد، رقابت شدیدتری برای ثبت و استفاده از آن‌ در جریان است. ازآن‌جاکه دامنه‌های پریمیوم با قیمت‌های بسیار بیشتر از حد معمول فروخته می‌شوند، باید ویژگی‌ها و مزیت‌هایی داشته باشند که مشتریان حاضر باشند آن‌ها را تهیه کنند. هیچ قانونی برای پریمیوم شناخته‌شدن دامنه‌ها وجود ندارد و برخی از ویژگی‌های دامنه هستند که ارزش و قیمت‌شان را افزایش می‌دهند. عوامل تاثیرگذار بر ارزش دامنه پریمیوم عبارتند از:

  • نام محصول: این دامین‌ها، نشان دهنده نام محصول، نشان دهنده یک کسب‌وکار، یک فعالیت صنعتی و … هستند. این دامنه‌ها را “category defining” می‌نامند که از انواع آن‌ها می‌توان به car.ir اشاره کرد.
  • طول دامنه مناسب و اسامی مخفف: از با ارزش‌ترین و پرطرفدارترین دامنه‌ها بوده و از دو یا سه حرف تشکیل شده‌اند و در کنار مخفف بودن نشان دهنده معنی و مفهوم بسیار بزرگی هستند. aa.com از نمونه‌ این دامنه‌هاست.
  • ترافیک مستقیم: نام دامنه مناسب می‌تواند ترافیک بیشتری به وب‌سایت بیاورد. دامنه daroo.com از این نوع به حساب می‌آید. این دامنه قطعاً پریمیوم شناخته می‌شود و ارزش زیادی دارد.
  • برند پذیری: بعضی از دامین‌ها نام‌هایی دارند که برندپذیری‌شان بسیار زیاد است. گفتنی است بعضی از دامنه‌های تک‌کلمه‌ای یا چندین‌کلمه‌ای که قابلیت برند‌شدن را دارند، بسیار ارزشمندند.
  • دامنه‌های com.: این پسوند جهانی معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین پسوند برای دامنه‌های مختلف است. البته تمام موارد com. پریمیوم نیستند و نام دامنه اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • دامنه‌های پر جستجو: بسیاری از دامنه‌ها به دلیل استفاده از کلمات کلیدی پرکاربرد، جستجوی بسیار بالایی دارند. به همین دلیل در دسته پریمیوم قرار می‌گیرند.

دامنه Premium

بیشتر بخوانیم: همه چیز در مورد دامنه com. و سریع ترین روش ثبت آن

چطور دامنه‌های پریمیوم را پیدا کنیم؟

وب‌سایت‌های بسیار معتبری در این زمینه فعالیت می‌کنند که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید لیست دامنه‌های پرطرفدار و با ارزش را به همراه هزینه خرید مشاهده کنید، همچنین اگر دامنه با ارزش ثبت شده‌ای دارید می‌توانید برای فروش آن از طریق همین سایت‌ها اقدام کنید.

قیمت دامنه خاص بسیار بالاتر از دامنه معمولی است و اگر زمان ثبت دامنه متوجه رزرو بودن آن شدید می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر آن را خریداری کنید. در غیر این صورت می‌توانید از دامنه‌های دیگری برای وب سایت خود استفاده کنید.

برای راه اندازی وب سایت پیش از هر چیز احتیاج به خرید دامنه و هاست دارید. همان‌طور‌که گفتیم وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که Premium Domain ها را برای فروش گذاشته‌اند و با مراجعه به آن‌ها، می‌توانید دامین مدنظر خود را بخرید که فهرستی از پرطرفدارترین آن‌ها عبارتند از:

Sedo

Sedo مخفف Search Engine for Domain Offers، یکی از بازارهای بزرگ خرید ‌و‌ فروش دامنه پریمیوم است. هر دو نوع دامنه‌های ثبت‌شده و ثبت‌نشده در این وب‌سایت پیدا می‌شوند. یکی از ویژگی‌های مهم این وب‌سایت، یافتن دامنه مد‌نظر با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط است که با کمک آن، می‌توانید Domain مورد‌نیازتان را راحت‌تر پیدا و خریداری کنید.

Flippa

حراجی‌ها و مناقصه‌های بزرگ در Flippa برگزار می‌شوند و در فرصت‌های مناسب، دامنه‌های پریمیوم را می‌توانید با قیمت‌های باورنکردنی تهیه کنید.

Domain.com

در وب‌سایت domain.com می‌توانید دامین‌های ویژه ثبت‌نشده را  پیدا و با قیمت‌های مناسب تهیه کنید. این وب‌سایت بخش کاملی برای مدیریت زیردامنه‌ها دارد که می‌تواند بسیاری از کارهایتان را آسان کند.

NamePros

اگر به‌دنبال یافتن ایده مناسب برای کسب‌و‌کارتان هستید، NamePros بسیار کمک کننده است، اما این وب سایت صرفاً محل مناسبی برای انجمن‌های کاربران خریدار و فروشنده است و نمی‌توانید مراحل ثبت دامنه را به طور کامل در آن طی کنید. کاربران آنلاین بسیار زیادی در سراسر دنیا در این وب‌سایت حضور دارند که در حال مذاکره بر سر خرید و فروش دامنه‌های پریمیوم خود هستند.

آموزش خرید دامنه پریمیوم

پس از مراجعه به وب‌سایت‌های فوق یا موارد مشابه، می‌توانید دامنه مدنظرتان را تهیه کنید. روش‌های خرید نیز به یک صورت خواهند بود؛ اما کمی تفاوت دارند. به این تفاوت‌ها دقت کنید:

  • اگر دامنه پریمیوم را از کاربر خریده باشید، فرایند انتقال تا ۱۰ روز کاری طول می‌کشد.
  • اگر دامنه پریمیوم خام را از وب‌سایت‌های ثبت دامنه خریده باشید، فرایند انتقال نهایتاً تا ۷۲ ساعت به طول خواهد انجامید.

حتماً قبل از خرید تحقیق کنید که آیا واقعاً آن دامین ارزش خرید دارد یا خیر؛ زیرا بسیاری از دامنه‌های پریمیوم بی‌ارزش هستند و فقط قیمت‌گذاری شده‌اند. برای مشاوره حرفه‌ای و خرید دامنه پریمیوم می‌توانید در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

دامنه ویژه

سخن پایانی

شاید هزینه‌‌کردن برای خرید Premium Domain غیرضروری به‌نظر بیاید؛ اما گاهی اوقات می‌تواند بهترین سرمایه‌گذاری عمرتان باشد! هنگامی‌که قصد دارید محصولی بفروشید یا خدمتی ارائه دهید، نام دامنه اولین چیزی است که کاربر می‌بیند و تقریباً احساس وب‌سایت تان در قلبش می‌نشیند.

امّا در نهایت باید بگوییم که همیشه بهترین حالت ممکن، یافتن نام دامنه‌ای است که خاص کسب و کار شما بوده و قبلا به ذهن کسی نرسیده باشد. بهتر است در هنگام خرید دامنه، تمام پسوندهای مرتبط را زودتر خریداری کنید و پارک دامین انجام دهید تا دامنه شما توسط کسی دیگری خریداری نشود.

ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

 

 

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا