آموزشلینوکس

آشنایی کامل با سیستم عامل Rocky Linux

Rocky Linux را باید جانشین و ولیعهد یکی از توزیع‌های محبوب لینوکس به نام CentOS دانست. دلیل این امر ویژگی‌هایی مانند کاربرپسند بودن و پایداری بالای این محصول است. برای ارزیابی این توزیع لینوکس نگاهی دقیق به عملکرد و معایب و مزایای آن خواهیم داشت. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

Rocky Linux چیست؟

هنگامی که در آخرین روز دسامبر 2021 پشتیبانی و آپدیت CentOS 8 به پایان رسید، سیستم عامل نوظهور راکی لینوکس در آسمان جامعه open source شروع به درخشش کرد. این سیستم عامل کاملاً  با RedHat Enterprise 8  سازگار بوده تا حدی که باگ‌ها و روش‌های حل آن‌‌ها یکسان است. راکی برای اهداف مختلفی مناسب است و یک گزینه جذاب برای مشاغل و کاربران خصوصی به حساب می‌آید.

مزایا و معایب راکی لینوکس

عمر کوتاه این محصول، صحبت کردن در مورد مزایا و معایبش را کمی سخت می‌کند اما در همین مدت زمان کوتاه هم به ما نشان داده که این سیستم پتانسیل تبدیل شدن به جانشین اصلح CentOS را دارد. با هم نگاهی به مزیت‌ها و اشکالات آن خواهیم داشت:

مزایا

  • تیم پشتیبان راکی لینوکس حتی قبل از انتشار آن بسیار مورد اعتماد کاربران بودند. گرگوری کورتزر به عنوان یکی از بنیانگذاران، خیال کاربران برای استفاده از راکی را راحت کرده است.
  • پایداری از مزیت‌های قابل توجه CentOS بود. راکی هم دقیقا بر همین موضوع تمرکز کرده است.
  • به دلیل سازگار بودن راکی با لینوکس RedHat Enterprise جایگزین بسیار مناسبی برای آن است همچنین مهاجرت از آلما لینوکس، CentOS و سایر توزیع‌ها هم با ابزار migrate2rockey به راحتی انجام پذیر است.
  • باینری و منبع باز بودن از ویژگی‌های مثبت این محصول است و آن را برای همه کاربران مفید است.

بیشتر بخوانیم: معرفی بهترین نرم افزار های اتصال از طریق SSH به سرور لینوکسی

معایب

  • راکی لینوکس هنوز هم یک تازه‌وارد محسوب می‌شود و هنوز کاربران اطلاعات زیادی از تجربه کاربری خود ارائه نکرده‌اند. ارزیابی راکی هنوز غیرممکن است بنابراین شرکت‌هایی که به سیستم عامل خود متکی هستند نمی‌توانند با نصب راکی این ریسک را متحمل شوند.
  • آینده نامشخص راکی لینوکس و عدم اطلاع از به روز رسانی‌های منظم استفاده از آن را در هاله‌ای از ابهام می‌برد.

نحوه نصب Rocky Linux

در اولین قدم باید نسخه مورنظر خود را از Rocky Linux دانلود کنید. در ادامه یک USB یا DVD Bootable از راکی لینوکس ایجاد کنید. توجه کنید که برای تجربه کاربری بهتر به یک سیستم با حداقل 25GB هارد و 2GB مموری احتیاج دارید. مراحلی که ادامه شرح داده می‌شود را می‌توانید روی انواع محیط‌های دسکتاپ، سرور، Vmware، Virtual Box و… پیاده سازی کنید.

  • با روشن کردن سیستم، صفحه Boot را خواهید دید. در این صفحه گزینه اول یعنی Rocky Linux 8 را انتخاب کنید.

Rocky Linux

  • حالا باید زبان مورد نظر خود را انتخاب و روی Continue کلیک کنید.

Rocky Linux

  • در این مرحله گزینه Time and Date را انتخاب کنید.

Rocky Linux

  • برای تنظیمات ابتدایی ساعت و تاریخ احتیاج به انتخاب کشور مورد نظر روی نقشه دارید.

  • تا اینجا که بسیار ساده بود. حالا باید به منو اصلی برگردید و گزینه Installation Source را انتخاب کنید. در این قسمت شما قادر خواهید بود که محیط نصب مورد نظر خود اعم از دسکتاپ، سرور و… را انتخاب کنید حتی می‌توانید از قسمت سمت راست هر نرم‌افزاری که می‌خواهید همراه راکی نصب شود را هم انتخاب کنید.

Rocky Linux

پارتیشن‌بندی برای نصب راکی لینوکس Rocky Linux

  • در منوی اصلی گزینه Installation Destination را انتخاب کنید. این قسمت برای انتخاب محل نصب Rocky Linux است. برای پارتیشن بندی خودکار گزینه Automatic را انتخاب و روی Done کلیک کنید.

Rocky Linux

  • برای تغییر تنظیمات شبکه Network and Hostname را انتخاب کنید تا Hostname مورد نظرتان را بتوانید برای سیستم تعریف کنید. به صورت پیش فرض این فیلد شاملlocaldomain است که می‌توانید آن را به Hostname مورد نظر تغییر دهید سپس روی Apply کلیک کنید.

اگه می‌خواهید از DHCP استفاده کنید، اتصال Ethernet را روشن کرده تا سیستم IP بگیرد و بتواند به شبکه متصل شود در غیر این صورت روی گزینه Configure کلیک کنید تا وارد بخش تنظیمات شبکه شوید.

Rocky Linux

  • در این بخش از تب General تیک عبارت Connect automatically with priority را بزنید. بعد در تب IPv4 Settings ،Method  شبکه را روی حالت Manual بگذارید. بعد از انجام تغییرات مربوط به آدرس IP و DNS تنظیمات راsave کنید.

Rocky Linux

  • با کلیک روی Done تغییرات را ذخیره کنید.

Rocky Linux

  • با ورود به User Settings روی Root Password کلیک کنید و برای کاربر روت، پسورد جدیدی تعریف کنید.

  • حالا روی Begin Installation کلیک کنید تا فرایند نصب آغاز شود.

Rocky Linux

  • در اخرین مرحله روی Reboot کلیک کنید.

Rocky Linux

سخن پایانی

راکی لینوکس یکی از توزیع‌های لینوکس است که به تازگی عرضه شده و به دلیل متن باز و باینری بودن گزینه بسیار مناسبی برای مشاغل و کاربران خصوصی است. همانطور که گفته شد این محصول قابلیت اجرا بر روی ویندوز، سرور مجازی ، سرور اختصاصی، Vmware و… را دارد و ما در این مقاله با بررسی مزایا و معایب این سیستم و راهنمای نصب آن سعی کردیم سوالات شما را پاسخ دهیم. هرگونه سوال در مورد راکی لینوکس را از طریق بخش نظرات با ما در میان گذارید تا در اولین فرصت پاسخگوی شما باشیم.

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا