آموزشامنیت

چگونه با PUTTY کلید SSH بسازیم؟

عصر طلایی Password رو به پایان است. بر اساس آخرین تصاویر منتشر شده از دیتاسنترها، در آخرین نسخه اوبونتو اجازه دسترسی بدون SSH Key وجود ندارد. این اقدامات برای امنیت بیشتر است. 2 نوع SSH Key وجود دارد که پرایوت و پابلیک نامیده می‌شوند. در این مقاله آموزش ایجاد کلید‌های امنیتی به وسیله نرم افزار PuTTY را به شما می‌آموزیم.

PuTTY یک نرم‌افزار رایگان ارتباط از راه دور است که از پروتکل‌های مختلفی چون SSH، Telnet، rLogin و SCP را پشتیبانی می‌کند. این نرم افزار بصورت رسمی ‌برای سیستم ‌عامل ویندوز ارائه شده‌است، اما در پلت‌فرم‌های مختلف UNIX نیز، در دسترس است. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای PUTTY برقراری اتصال به سرور مجازی یا سرور ابری از طریق SSH است.

چرا باید SSH Key بسازیم؟

یکی از روش های رمزگذاری نامتقارن که امنیت بسیار بالایی دارد، رمز گذاری به وسیله SSH Key است.   با وجود این که این روش مزایای زیادی دارد اما یک مشکل اساسی دارد و آن هم این است که اگر از این کلیدها برای مدیریت کاربران مختلف استفاده شود و کلید یکی از کاربران لو برود، اطلاعات سایر کاربران هم به خطر می‌افتد. راه حل این مشکل استفاده از جفت کلیدها (عمومی و خصوصی) است.

یکی از این کلیدها (Public Key) روی سرور شما قرار می‌گیرد و دیگری (Private Key) روی رایانۀ شما که قرار است به سرور متصل شود قرار می‌گیرد. پس از آن زمانی که بخواهید به سرور متصل شوید، این دو کلید با هم مقایسه می‌شوند و اگر با همدیگر مطابقت داشته باشند، اتصال از طریق SSH به سرور برقرار می‌شود.

کلید عمومی چیست؟

کلیدهای عمومی معمولا از اعداد طولانی و تصادفی تشکیل شده‌اند و . این کلید ها از طریق فایل و یا دایرکتوری خاصی که تمامی کاربران به آن دسترسی داشته باشند در اختیار همگان قرار می‌گیرند. مثال:

3048 0241 00C9 18FA CF8D EB2D EFD5 FD37 89B9 E069 EA97 FC20 5E35 F577 EE31 C4FB C6E4 4811 7D86 BC8F BAFA 362F 922B F01B 2F40 C744 2654 C0DD 2881 D673 CA2B 4003 C266 E2CD CB02 0301 0001

کلید خصوصی چیست؟

این کلید ها از حساسیت بالایی برخوردار هستند و باید در حفظ و نگهداری آن بسیار کوشا بود زیرا با افشا شدن آن تمام اطلاعات رمزگذاری شده دچار مشکل می‌شوند. در ساخت این کلیدها برای ارتباط امن باید از SSL استفاده کرد.

آموزش ساخت SSH KEY

برای ساخت این کلید باید نرم افزار PuTTY را دانلود کنید. برای دسترسی و دانلود به این نرم افزار به مقاله زیر مراجعه کنید:


https://hostida.com/blog/download-putty/

پس از نصب، PuTTYgen را که در محل نصب نرم افزار PuTTY قرار دارد را باز کنید. سپس در بخش Actions کلید Generate را انتخاب کنید تا کلید ساخته شود. با حرکت موس در بخش Key (قسمت خالی) مقدار رندوم کلید را انتخاب کنید.

پیشنهاد می‌کنیم جهت امنیت بیشتر در قسمت Key Passphrase یک رمز عبور وارد کنید.

حالا کلید را ذخیره کرده و کلید خصوصی (Private) را هم در یک مکان ایمن نگه داری کنید.

نحوه استفاده از کلید ها در SSH

برای استفاده از کلیدها در sshمراحل زیر را طی کنید:

PuTTYgen< File< Open< Load Private Key

حالا بعد از انتخاب فایل کلید رمز عبوری که برای آن درنظر گرفته اید را وارد کنید.

جمع بندی

برای ورود به سرورها از طریق اینترنت را داشته باشید، بدون شک به کلید SSH نیاز دارید. ساخت کلید SSH برای افرادی که مدیریت وب‌سایت‌های حرفه‌ای را برعهده دارند، برنامه نویسان و تمامی افرادی که با گیت هاب سر و کار دارند، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. در این مقاله به شما آموختیم که چگونه به وسیله PuTTY می‌توانید به سادگی کلید SSH ایجاد کنید. سوالات خود را درقسمت نظرات بیان کنید تا پاسخگوی شما باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا