بهینه سازی (SEO)خدمات میزبانی وب

بررسی فنی تاثیر هاست در سئو سایت

زمانی که یک سایت را راه اندازی می‌کنیم لازم است جنبه های مختلف برای رشد سایت را در نظر بگیریم، در واقع هدف ما از داشتن یک سایت در اینترنت دیده شدن است برای دیده شدن در موتور جستجو چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ پس از انتخاب یک نام مناسب برای کسب و کار اینترنتی لازم است اقدام به ثبت دامنه کنیم و یک هاست مناسب انتخاب کنیم. یکی از مسائلی که در سئو سایت نمی‌توان نادیده گرفت هاست وبسایت است. در این راهنما با هم بررسی خواهیم کرد که هاست چه تاثیری بر سایت دارد و چه هاستی مناسب سایت ماست؟ قبل از هر چیزی لازم است شما با مفهوم هاست و سئو آشنا شوید و در ادامه به بررسی تاثیر هاست در سئو سایت خواهیم پرداخت.

هاست چیست

به فضایی که اطلاعات و فایل‌های وبسایت در آن بارگذاری می‌شود هاست (Host) می‌گویند. در واقع یک کامپیوتر قدرتمند و همیشه روشن در اینترنت است و سایت را برای کاربرانی که در حال جستجو هستند نمایش می‌دهد. در طول این فرایند، یک شرکت میزبانی فضایی را در یک وب سرور به سایت اختصاص می‌دهد تا پایگاه داده، فایل ها و محتوای آن، مانند تصاویر و کدهایی مانند HTML و CSS را ذخیره کند.

خدمات ارائه شده میزبانی به سه نوع تقسیم می‌شود: سرور اختصاصی (Dedicated Server)، سرور مجازی (VPS) و هاست های اشتراکی (Shared Hosting) شما باید تصمیم بگیرید که کدام نوع هاست با چه منابعی برای وبسایت شما مناسب است.

هاست چیست تاثیر هاست بر سئو

SEO چیست

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است که به معنی بهینه سازی برای موتور جستجو است. جستجو در اینترنت یکی از راه‌های کشف محتوای انلاین است در صورتی که سایت سئو بهتری داشته باشد در جایگاه بهتر جستجو برای مخاطب قرار می‌گیرد و شانس بیشتری برای دیده شدن به سایت می‌دهد. پس می‌توان به این نتیجه رسید که سئو برای هر سایت یک امر حیاتی است.

تاثیر هاست بر سئو

چه مواردی در هاست بر سئو تاثیر می‌گذار

نمی‌توان اهمیت سئو سایت را در یک کسب و کار آنلاین نادیده گرفت، پس بهتر است تمام مواردی که می‌تواند به سئو سایت ما کمک کند را جدی بگیریم. یکی از مواردی که در سئو سایت تاثیرگذار است، هاست است. یک هاست مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

1. بارگذاری صفحه و سرعت سایت

یکی از مهمترین فاکتورهای هاست که می‌تواند تاثیر چشمگیری در رتبه سایت ما داشته باشد سرعت آن است. هر چه صفحات سریع تر بارگذاری شوند، شانس بیشتری برای کسب رتبه بالاتر در نتایج گوگل خواهید داشت. هرچه صفحات سریعتر بارگذاری شوند سایت سئو بهتری خواهد داشت. هاست های اشتراکی به شما این امکان را می‌دهد تا از منابع سرور مانند: CPU و حافظه بصورت اشتراکی استفاده کنید، اما VPS منابع را به طور کامل در اختیار شما قرار می‌دهد، در اینجا نکته‌ای که قابل تفکر است اقتصادی بودن هاست های اشتراکی نسبت به سرور مجازی است.

بررسی فنی تاثیر هاست در سئو سایت

2. Uptime و بالا بودن سایت

اینکه سایت شما همیشه برای کاربرانتان در دسترس باشد بسیار اهمیت دارد. Uptime پایین یک وب سایت نه تنها بر رتبه سئو شما تاثیر سوء دارد بلکه یک تجربه منفی را در کاربرانتان ایجاد می‌کند و ممکن است رفته رفته مخاطبانتان اعتماد خود را نسبت به سایتتان از دست بدهند. اختلال در سرور و هاست بی کیفیت ممکن است باعث ایجاد خطای 500 که خطای سمت سرور است شود. زمانی که سایت برای ربات های موتور جستجو در دسترس نباشد در نتایج جستجو دیده نخواهید شد و در رتبه بندی مناسبی در موتور جستجو قرار نخواهید گرفت، با این حال غیرممکن است که مطمئن باشید هاست 100% آپتایم است. یک هاست خوب از اپتایم 99.99% برخوردار است که بهترین نتیجه را با خود به همراه دارد، این به معنای زمان توقف 1.44 دقیقه و 8.8 ساعت در سال است که معیار خوبی است.

3. گواهینامه SSL

یک وبسایت باید قابل اعتماد باشد تا گوگل رتبه آن را در بالای نتایج جستجو نمایش دهد، بهترین راه برای ایجاد اطمینان و امنیت نصب گواهی SSL است. گواهی SSL مخفف (Secure Sockets Layer) است و جهت ایمن سازی و رمزگذاری اطلاعات حساس مانند کارت های اعتباری، نام کاربری، رمز عبور و تمام داده های ارسال شده از طریق اینترنت استفاده می‌شود. صفحات ایمن شده با SSL با HTTPS در آدرس URL خود علامت گذاری شده‌اند.

علاوه بر این، از سال 2014، گواهینامه‌های SSL به عنوان یک عامل رتبه بندی در سئو شناخته شده‌اند زیرا به بهبود رتبه سایت کمک می‌کنند و در نهایت سایت شما را ایمن نگه می‌دارند.

تاثیر ssl هاست بر سئو

4. موقعیت جغرافیایی سرور

موقعیت سرور در عملکرد سایت تاثیر می‌گذارد، اگر بازدیدکنندگان عمده شما از لحاظ فیزیکی از سرور شما دور باشند، ممکن است سایت شما کند بارگذاری شود. برای مثال اگر مخاطبان شما در ایران هستند بهتر است از سرور هایی استفاده کنید که در ایران قرار گرفته اند، سرور مجازی ایران برای شما یک انتخاب عالی می‌تواند باشد.

5. تاثیر IP در سئو سایت

بیش از این گوگل برای نمایش یک سایت در رتبه های بالای موتور جستجو TLD ( دامنه های سطح بالا مانند com , .org , .net. ) را اولویت قرار می‌داد اما اکنون بجای آن از آدرس IP استفاده می‌کند. به هر وب سایت یک ادرس IP مرتبط به مکان وب سایت اختصاص داده می‌شود، به عنوان مثال: یک کاربر ایرانی به احتمال زیاد به یک وب سایت ایرانی پیوند می‌خورد که برای کسب و کار محلی مفید است. بنابراین یک ارائه دهنده میزبانی وب در یک کشور را برای هدف قرار دادن مخاطبان همان کشور انتخاب کنید. این باعث بهبود رتبه بندی وب سایت در موتورهای جستجوگر محلی می‌شود.

چگونه یک شرکت هاستینگ،با هاست های مناسب سئو انتخاب کنیم

اکنون که نشان دادیم چگونه میزبانی وب بر رتبه بندی سئو محلی شما تأثیر می‌گذارد، وقت آن رسیده است که میزبانی وب را انتخاب کنید که بتواند عملکرد وب سایت شما را پشتیبانی و بهبود بخشد، بنابراین در اینجا یک راهنمای مختصر درنظر گرفتیم که به شما کمک می‌کند تا یک شرکت میزبانی وب مناسب SEO انتخاب کنید.

فرض کنید یک وب سایت کوچک دارید که ترافیک زیادی دریافت نمی‌کند، در این صورت خرید هاست اشتراکی برای پشتیبانی از سایت شما به اندازه کافی خوب خواهد بود، اما سایت هایی که هزاران بازدید کننده در هر ماه دارند بهتر است از VPS یا سرور اختصاصی استفاده کنند. علاوه بر این باید بررسی کنید که آیا نوع سرور، آپتایم بالا را برای شما تضمین می‌کند یا خیر؟ همچنین باید توج داشته باشید هاست سایت شما دارای SSL باشد تا بتوانید اعتماد کاربرانتان را جلب نمایید.

امیدواریم با مطالعه‌ی این مقاله توانسته باشید یک هاست مناسب سئو، برای وب سایت خود انتخاب کرده باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا