لینوکسویندوز

باز کردن فایل های فشرده tar.gz. روی ویندوز و لینوکس

بسیاری از فایل‌ها از ویدئو گرفته تا بسته‌های نرم‌افزاری، با فرمت tar.gz فشرده و ذخیره‌سازی می‌شوند. با این که اکسترکت فایل tar.gz به آسانی از حالت فشرده خارج کردن یک .zip نیست، اما خوشبختانه بسیار ساده است. همان‌طور که نرم افزارها قدرتمندتر می‌شوند و رسانه‌ها غنی‌تر، اندازه فایل‌ها با سرعتی تصاعدی بیشتر می‌شود در نتیجه، ذخیره و ارسال فایل‌ها در قالب‌های فشرده با فرمت tar.gz به طور فزاینده‌ای محبوبیت پیدا کرده است.

در این نوشتار، ما راهنماهای اساسی برای باز کردن فایل‌های tar.gz. در لینوکس و ویندوز و همچنین چند نکته و ترفند مفید ارائه خواهیم کرد تا بتوانید آن را بر روی سرور مجازی لینوکس، سرور اختصاصی لینوکس  یا ویندوز اجرا کنید.

فایل های tar. و tar.gz. چه هستند؟

فایل‌هایی که پسوند tar.gz. دارند فایل‌های آرشیو فشرده هستند. بخش  tar. در پسوند فایل ابتدای عبارت «tape archive» است و به همین دلیل است که این نوع از فایل‌ها به صورت فایل‌های tar نامیده می‌شوند. تاریخ پیدایش این نوع فایل به سال 1979 یعنی زمانی که دستور tar ایجاد شد و به مدیران سیستم امکان آرشیو کردن فایل‌ها روی یک نوار مغناطیسی را می‌داد باز می‌گردد. چهل سال بعد ما همچنان از دستور tar برای استخراج فایل‌های tar روی هارد درایوهای خودمان استفاده می‌کنیم. البته شاید هنوز فردی در جایی از این دنیا باشد که از دستور tar روی نوارهای مغناطیسی استفاده کند.

درست مانند فایل‌های zip. ، فایل‌های tar فایل‌های بزرگ را در یک بسته فشرده می‌کنند و ذخیره و ارسال آن‌ها را از طریق ایمیل، سرورها و غیره آسان‌تر می‌کنند. در نتیجه، به یک پسوند فایل رایج برای بسیاری از بسته‌های نرم‌افزاری منبع باز و غیره تبدیل شده‌اند.

اما با توجه به اینکه استفاده از zip. ساده تر است، چرا از .tar استفاده کنیم؟ همان طور که در بخش بعدی خواهیم دید، tar دارای چند ویژگی اضافی است که آن را به فرمت فشرده سازی بهتری برای فایل ها و برنامه های خاص تبدیل می‌کند.

Tar. در مقابل Zip.

فایل tar. مجموعه ای از فایل های فشرده نشده است که گاهی اوقات به عنوان tarball شناخته می شود. از آنجایی که tar. چیزی را فشرده نمی کند، به یک ابزار فشرده سازی جداگانه برای فشرده سازی نیاز دارد. همانطور که بعدا خواهیم دید، یکی از ابزارهای فشرده سازی محبوب  gzip  است که یک tar. را به یک فایل tar.gz فشرده می کند.

فایل zip. مجموعه‌ای از فایل های فشرده است. به جای استفاده از ابزار فشرده سازی جداگانه برای فشرده سازی کل مجموعه، zip. به طور خودکار هر فایل را در یک مجموعه فشرده می‌کند.

احتمالاً متوجه تفاوت عمده بین فایل‌های tar و zip شده‌اید: روش‌های فشرده‌سازی.

فایل‌های زیپ از تعداد زیادی فایل فشرده تشکیل شده است، اما فایل‌های tar. به صورت یک بسته فشرده می‌شوند و فایل‌های آن به صورت تک به تک فشرده نمی‌شوند.

اما آیا روش فشرده سازی واقعا مهم است، به خصوص اگر هر دو روش از نظر فنی فایل های فشرده تولید کنند؟

بستگی دارد. برای ارسال و ذخیره، هر دو فایل .zip و tar.gz به شما این امکان را می‌دهند که دیتاهای نسبتاً بزرگی را به صورت یک فایل ارسال کنید. با این حال، در مورد دسترسی به داده‌ها در فایل ها و راندمان فشرده سازی، تفاوت‌های بسیار عمده ای بین این 2 فرمت وجود دارد.

 

چگونه یک فایل tar.gz. را در ترمینال لینوکس از حالت فشرده خارج کنیم؟

اکثر توزیع‌های لینوکس و macOS دارای ابزارهای داخلی برای فشرده‌سازی و باز کردن فایل‌های tar و tar.gz هستند. برای ایجاد فایل‌های tar.gz  به ابزار gzip نیاز دارید.

لینوکس

tar.gz را در لینوکس از حالت فشرده خارج کنید

می‌توانید اکثر فایل‌های tar.gz و دیگر فایل‌های فشرده‌شده tar را با استفاده از ابزار tar از حالت فشرده خارج کنید.

در ساده ترین روش، با باز کردن ترمینال (CTRL+ALT+T) شروع کنید و به دایرکتوری فایل tar.gz که می‌خواهید از حالت فشرده خارج کنید بروید. سپس دستور زیر را وارد کنید:

فایل tar.gz را به دایرکتوری فعلی استخراج کنید:

 tar -xf filename.tar.gz

توجه داشته باشید که این دستور با سایر فرمت های فشرده سازی رایج مانند tar.bz2.  نیز کار می‌کند.

دستور tar چندین گزینه دیگر نیز دارد. مانند بسیاری از دستورات لینوکس، یکی از آنها یک خروجی پرمخاطب (-v) است که فایل های استخراج شده را در پنجره ترمینال نشان می‌دهد:

فایل tar.gz را به فهرست کاری فعلی استخراج کنید و خروجی را print کنید:

tar -xvf filename.tar.gz

مجدداً، دستورات بالا به طور پیش فرض به دایرکتوری کاری فعلی استخراج می‌شوند. می‌توانید از گزینه -C برای استخراج به دایرکتوری دیگری در این مورد، /home/user/files  استفاده کنید.

فایل tar.gz را در یک دایرکتوری کاری دیگر Extract کنید:

tar -xf filename.tar.gz -C /home/user/files

­بیشتر بخوانیم: ۸ تفاوت سرور مجازی ویندوز و لینوکس

چگونه یک فایل tar.gz. را در ویندوز 10 از حالت فشرده خارج کنیم؟

مانند لینوکس و  macOS، سیستم عامل ویندوز 10 نیز شامل یک ابزار داخلی tar است.

برخلاف رابط کاربری گرافیکی مناسب ویندوز (GUI) برای باز کردن فایل‌های zip.، برای tar باید از طریق خط فرمان استفاده کنید.

استفاده از خط فرمان (cmd)

برای دسترسی به خط فرمان ویندوز، عبارت “command prompt” یا “cmd” را در نوار جستجو تایپ کنید. روی اولین نتیجه کلیک راست کرده و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید.

استفاده از خط فرمان (cmd)

با باز بودن خط فرمان، از دستورات مناسب برای تغییر دایرکتوری فعلی (cd) به محل فایل .tar.gz که می خواهید از حالت فشرده خارج شود استفاده کنید. همچنین، می‌توانید هنگام استفاده از ابزار tar مسیر فایل منبع و مقصد را نیز مشخص کنید.

یکی از دستورات زیر را تایپ کرده و “Enter” را فشار دهید.

فایل tar.gz را به دایرکتوری فعلی استخراج کنید:

tar -xvzf filename.tar.gz

فایل tar.gz را از مسیر مبدأ به مسیر مقصد استخراج کنید:

tar -xvzf C:\PATH\TO\SOURCE\filename.tar.gz -C C:\PATH\TO\DESTINATION

همان‌طور که مشاهده کردید، فرمت tar. در ویندوز تقریباً همان مشابه لینوکس و macOS است. در اینجا ما از گزینه های استخراج (-x)، verbose (-v)، فشرده سازی با gzip (-z) و فایل (-f) برای استخراج کامل استفاده کردیم.

سخن پایانی

کاربران محترم هاستیدا هر سوالی داشتید در قسمت نظرات مطرح کنید با کمال میل پاسخ خواهیم داد!

 منبع:

How To Extract and Unzip .tar.gz Files (for Linux and Windows)

 

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا