آموزش

ansible چیست | قابلیت ها و مزایا انسیبل

اگر شما کسب و کاری مرتبط به حوزه فناوری اطلاعات یا IT داشته باشید، احتمالا این اواخر از انسیبل (Ansible) بسیار شنیده‌اید. سایت Stackshare بیش از 1000 شرکت را نظیر Intel ،Evernote و Hootsuite فهرست کرده است که از انسیبل استفاده می‌کنند. همچنین گفته می‌شود که شرکت Apple و NASA نیز از این نرم افزار استفاده می‌کنند. در این متن قصد داریم که به موضوع ansible چیست بپردازیم و شما را بیشتر با آن آشنا کنیم. در ادامه به پرسش‌های زیر خواهیم پرداخت:

  • ansible چیست ؟
  • مزایای ansible چیست ؟
  • ظرفیت‌ها و قابلیت‌های انسیبل (Ansible) چیست ؟

Ansible چیست ؟

انسیبل یک ابزار اتوماتیک ‌سازی فناوری اطلاعات است. زمانی که شما از انسیبل استفاده می‌کنید، کارهای شما به سادگی انجام می‌شود. به این دلیل که سیستم توسعه دستی کنار می‌رود و سیستمی اتوماتیک جایگزین آن می‌شود. انسیبل می‌تواند سیستم‌ها را پیکربندی کند، نرم افزار را توسعه دهد و وظایف پیشرفته بیشتری را سازماندهی کند، وظایفی همچون؛ توسعه مداوم، عدم توقف در زمان کار و مواردی از این قبیل. سازماندهی در این جا به معنای تشکیل زنجیره‌ای از وظایف است که در چندین سرور اختصاصی مختلف باید انجام بشود.

مزایای ansible چیست ؟

انسیبل ویژگی‌ها و مزایای بسیاری دارد که در ادامه به صورت مختصر به آن‌ها خواهیم پرداخت؛

  • رایگان است؛ انسیبل ابزاری کد باز (Open Source) و رایگان است.
  • استفاده از آن بسیار ساده است؛ استفاده از انسیبل به هیچ مهارت کدنویسی خاصی نیاز ندارد.
  • منعطف است؛ شما می‌توانید انسیبل را بر اساس نیازهای خود طراحی کنید.
  • باعث صرفه جویی می‌شود؛ با استفاده از انسیبل دیگر شما نیاز ندارید که نرم افزار اضافه‌ای را نصب کنید و همین موضوع باعث می‌شود که شما بتوانید در فضایی که در اختیار دارید، صرفه جویی کنید.

ansible-3

ظرفیت‌ها و قابلیت‌های انسیبل (Ansible) چیست ؟

در بخش قبلی از مزایای استفاده از این نرم افزار گفتیم، در این قسمت می‌خواهیم نگاهی به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های انسیبل بیاندازیم و آن‌ها را به طور مختصر شرح دهیم:

  • مدیریت پیکربندی

انسیبل (Ansible) مدیریت پیکربندی بسیار کاربردی و ساده‌ای دارد. اگر شما هم اکنون در حوزه IT و شبکه کار می‌کنید، بسیار سریع می‌توانید کار با این نرم افزار را یاد بگیرید. تمام آنچه که شما برای شروع مدیریت سیستم‌ها نیاز دارید، یک پسورد یا یک دسترسی SSH است. برای این که بفهمید، انسیبل به چه سادگی‌ای کار مدیریت پیکربندی را انجام می‌دهد، بهتر است مثالی بزنیم. اگر شما می‌خواهید نسخه به روز نوع خاصی از نرم افزار را بر روی رایانه‌های سازمان‌تان نصب کنید، تمام کاری که باید انجام دهید این است که IP آدرس گره‌های (nodes) شبکه را بنویسید و یک Playbook انسیبل بر روی تمام گره‌ها بنویسید، سپس می‌توانید آن را از ‌‌Playbook دستگاه خود کنترل کنید.

  • توسعه برنامه‎‌ها

انسیبل این اجازه را به شما می‌دهد که به راحتی برنامه‌هایی با کاربردهای چندگانه را هم زمان توسعه دهید. شما نیازی به نوشتن کد خاصی برای اتوماتیک کردن سیستم خود ندارید. شما باید صرفا کارهایی را که باید انجام شود، در Playbook فهرست کنید. نرم افزاز انسیبل روش رساندن سیستم را به وضعیت مدنظر شما پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، نیاز نیست شما برنامه‌های هر دستگاهی را به صورت دستی تنظیم کنید. زمانی که شما Playbook را از دستگاه کنترل‌گر خود اجرا می‌کنید، انسیبل از SSH برای برقراری ارتباط با بقیه دستگاه‌ها استفاده می‌کند و فرامین شما را اجرا می‌کند.

  • سازماندهی

همان طور که از نام آن مشخص است، انسیبل اجزا و عناصر مختلف را به گونه‌ای در کنار هم گردآوری می‌کند که کل سیستم به زیبایی اجرا شود، درست شبیه کاری که در ارکسترها با سازهای مختلف انجام می‌شود و در پایان یک سمفونی شکل می‌گیرد. به عنوان مثال همراه با توسعه برنامه‌ها شما نیاز دارید که نه تنها back-end و front-end بلکه باید سرویس‌های دیگری را نیز مثل پایگاه داده‌ها، شبکه و مواردی از این قبیل را نیز مدیریت کنید و همین طور باید مطمئن باشید که این کارها در زمان مناسبی به انجام می‌رسد. از آن جایی که انسیبل به صورت اتوماتیک عمل می‌کند، می‌توان مطمئن بود که سازماندهی و هماهنگی کارها به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

ansible-2

جمع‌بندی

ansible چیست ؟ در این متن به یکی از ابزارهای مهم دنیای IT و شبکه، ابزار پرقدرت انسیبل (Ansible) پرداختیم. انسیبل ابزاری است که برای هماهنگ سازی و اتوماتیک سازی استفاده می‌شود و امروزه شرکت‌های بزرگی از این ابزار قدرتمند استفاده می‌کنند. استفاده از انسیبل مزایای بسیاری دارد که در این متن به طور جداگانه به هر یک پرداختیم. کار با انسیبل ساده است و به طور رایگان در دسترس همگان قرار دارد. همین طور ابزار منعطفی است. همچنین از آن جایی که انسیبل چند کاره است، دیگر شما نیاز ندارید چند نرم افزار در دستگاه خود نصب کنید و به همین دلیل می‌توانید در فضای خود صرفه‌جویی کنید.

در ادامه متن نیز به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های Ansibe پرداختیم و از قابلیت‎هایی چون مدیریت پیکربندی و سازمان دهی و توسعه برنامه‌ها گفتیم. به طور خلاصه در این قسمت نیز می‌توان گفت که از آنجایی که این نرم افزار به طور اتوماتیک کار می‌کند دیگر شما دغدغه مشکلات تنظیمات دستی را نخواهید داشت.

نمایش بیشتر

ارغوان تهرانی

ارغوان تهرانی هستم، حدود ۵ سال است که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنم. علاقه زیادی به وب گردی و مطالعه مقالات حوزه IT دارم. در کنار فعالیت‌های تولید محتوا و سئو، علاقه زیادی به یادگیری مباحث هاستینگ دارم و در تلاش خواهم بود تا تجربیات و معلوماتم در این حوزه را با مخاطبین وبلاگ هاستیدا به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا