اینترنت و شبکه

Dual Stack چیست و چه کاربردی دارد؟

Dual Stack چیست ؟

این روزها کمبود آی‌پی آدرس به یکی از معضلات جهانی تبدیل شده است، همین امر نشان می‌دهد احتمال استفاده از IPv6 بجای IPv4 یا استفاده هم‌زمان از این دو با روش‌های مختلفی مانند Dual Stack و… شدت بگیرد. تا به حال از خودتان پرسیده‌اید دستگاه‌های موجود در شبکه چگونه با هم ارتباط برقرار می‌کنند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی هاست Dual Stack چیست و سرور Dual Stack بپردازیم و این روش را بیشتر از قبل کاوش کنیم، پس همراه ما باشید.

یکی از روش‌های برقراری ارتباط استفاده از آی‌پی‌هاست، IPv4 چهارمین نسخه از پروتکل اینترنت محسوب می‌شود و علی رغم توسعه نسخه ششم یعنی IPv6، باز هم مسئول برقراری ارتباط در بیشتر دستگاه‌های موجود در شبکه است. یکی از مشکلاتی که بیشتر مهندسان شبکه با آن مواجه هستند کمبود آی‌پی آدرس‌های نسخه چهار است، برای حل این مشکل IPv6 معرفی شد.

این روزها در تعداد زیادی از دستگاه‌ها از این آی آپی آدرس استفاده می‌شود. یکی از سوالات مهمی که ممکن است ذهن هر مخاطبی را به خود مشغول کند این است که آیا می‌توان از هر دو نسخه به طور همزمان استفاده کرد؟ اگر ممکن است چه شرایطی باید رعایت شود؟ چه مشکلاتی ممکن است به وجود آید؟ برای پاسخ دادن به این سوال‌ها باید روشی را معرفی کنیم که به ما اجازه می‌دهد از هر دو نسخه آی‌پی آدرس به طور همزمان استفاده کنیم. این روش چیزی جز Dual Stack یا پشته دوتایی نیست.

استفاده از آی‌پی آدرس برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌های موجود در شبکه به سال‌های دور باز می‌گردد. در حال حاضر کمبود آی‌پی آدرس‌های نسخه چهار باعث شده است آدرس‌های جدیدی که نسخه شش نامیده می‌شوند معرفی گردد. موضوعی که بسیار اهمیت دارد این است که چنین شرایطی مشکلات زیادی به وجود آورده است که در ادامه برخی از این مشکلات را به اختصار بیان می کنیم و سپس به سراغ راه حل‌هایی که پیش رویمان داریم می‌رویم:

alert

  1. اکثریت قریب به اتفاق کاربرانی که در اینترنت حضور دارند در حال حاضر از IPv4 استفاده می‌کنند.
  2. بیشتر محتواهایی که این روزها در اینترنت دست به دست می‌چرخد، فقط از طریق IPv4 قابل دسترسی است.
  3. بیشتر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات برای برقراری ارتباط با مشتریانشان هنوز از IPv4 استفاده می‌کنند. اگرچه این شرکت‌ها به سمت استفاده از IPv6 روی آورده‌اند اما هنوز هم استفاده از IPv4 از مد نیفتاده است و همچنان ادامه دارد.
  4. با اینکه بیشتر دستگاه‌های مدرن امروزی می‌توانند خودشان را به راحتی با نسخه ششم آی‌پی آدرس‌ها هماهنگ و سازگار کنند اما هنوز هم سیستم عامل‌های زیادی هستند که به خوبی از IPv6 پشتیبانی نمی‌کنند یا اصلاً چنین پشتیبانی ندارند.
  5. شبکه مشتریان جدید به احتمال زیاد باز هم از آی‌پی آدرس‌های اختصاصی IPv4 استفاده خواهند کرد حتی اگر با نسخه های دیگر این آی‌پی‌ها همچون IPv6 سازگار باشند. شاید سال‌ها طول بکشد تا همه مهندسان و متخصصان آی‌تی بتوانند خودشان را با قابلیت‌های IPv6 سازگار کنند.

دست و پنجه نرم کردن با این مشکلات کار هر کسی نیست. شاید بار اصلی مسئولیت بر دوش سرویس دهنده‌ها باشد. آن‌ها نمی‌توانند IPv4های زیادی به مشتریانشان بدهند، نمی‌توانند IPv4 های جدید را برای توسعه شبکه مشتریان در اختیارشان بگذارند و حتی نمی‌توانند خودشان از این نوع آی‌پی آدرس استفاده کنند. همه این‌ها نشانه گذر از IPv4 به سمت IPv6 است. . به همین خاطر استفاده همزمان از دو نسخه IPv4 و IPv6 به نظر برای چند سال هم که شده یک گزینه ضروری به نظر می‌رسد.

ابزارهای متعددی برای استفاده همزمان از دو نسخه آی‌پی آدرس وجود دارد که چهار مورد از آن‌ها برایمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. در ادامه سعی می‌کنیم این چهار روش را با هم مرور کنیم.

  • استفاده از سرور مجازی یا هاست Dual Stack: دستگاه Dual Stack یک دستگاه دو زبانه محسوب می‌شود و می‌تواند هر دو پکت IPv4 و IPv6 را به خوبی بفهمد.
  • تونل‌هایی که به صورت دستی پیکربندی شده‌اند: همانطور که می‌دانید در دنیای شبکه و اینترنت، تونل کار حمل پکت های IPv4 را در IPv6 یا بالعکس انجام می‌دهد. تونلی که به صورت دستی پیکربندی شده است به کمک اپراتور و تنظیمات آن کار می‌کند. اپراتور نقطه نهایی تونل و فناوری کپسوله کردن اطلاعات را مشخص می‌کند و این تونل تا زمانی که اپراتور بخواهد پا بر جا باقی می‌ماند. تونل‌های دستی برای مرتبط کردن سایت‌های IPv6 از طریق IPv4 و بالعکس بسیار مفید و البته ایده‌ آل هستند.
  • تونل‌های خودکار: گزینه‌هایی همچون 6to4, ISATAP, DSTM جزو اصلی‌ترین نمونه‌های تونل خودکار هستند. این فناوری زمانی که به تونلینگ موقت نیاز باشد بهترین کارکرد را از خود نشان می‌دهند. بر خلاف تونل‌های دستی، تونل‌های خودکار خودشان نقاط نهایی را شناسایی می‌کنند و در صورت نیاز خودشان را بر اساس شرایط موجود تنظیم می‌کنند.
  • Translator: این فناوری زمانی استفاده می‌شود که دستگاه IPv4 بخواهد با دستگاهی که تنها با IPv6 کار می‌کند ارتباط برقرار کند.

Dual Stack؛ سناریویی ایده ‌آل برای شرایط مختلف:

هاست Dual Stack، سرور مجازی Dual Stack یا سرور اختصاصی Dual Stack بهترین و البته ایده‌ آل‌ترین گزینه‌ها در بیشتر سناریوهایی هستند که پیش رویمان قرار می‌گیرند. دستگاه‌های Dual Stack می‌توانند همزمان به دستگاه‌های IPv4، دستگاه‌های IPv6 و سایر دستگاه‌های دو پشته سرویس دهند و با آن‌ها ارتباط برقرار نمایند.

choice

چرا باید از دستگاه‌های Dual Stack همچون هاست Dual Stack استفاده کنیم؟

به طور کلی دلیل اصلی ما برای استفاده همزمان از دو آی‌پی آدرسی که در بالا معرفی کردیم، مشکلات سازگاری و تطبیق دستگاه‌ها و فناوری‌های به کار رفته در آنهاست. واقعیت این است که IPv4 و IPv6 با هم سازگار نیستند و این موضوع بدین معنی است که دستگاه‌هایی که از این آی‌پی‌ها استفاده می‌کنند هم نمی‌توانند به درستی و به طور مستقیم با هم ارتباط برقرار کنند. این روزها هنوز هم دستگاه‌های زیادی در اطرافمان هست که از آی‌پی آدرس نسخه چهار استفاده می‌کند و IPv6 تنها در دستگاه‌های محدودی توسعه یافته است.

به همین خاطر ناسازگاری دستگاه‌های IPv6 با دستگاه‌هایی که از نسخه چهارم آی‌پی‌ها استفاده می‌کنند می‌تواند دردسرساز شود. همانطور که در بخش‌های قبلی مقاله نیز بیان کردیم استفاده از روش‌هایی همچون Dual Stack می‌تواند بهترین و البته منطقی ترین انتخاب باشد. به جز این روش روش‌های دیگری همچون تونل نیز وجود دارد که برای سازگار کردن دستگاه‌های مختلف با نسخه‌های متفاوت آی‌پی آدرس به کار می‌روند. استفاده از تونل به معنای قرار دادن پکت‌های IPv6 در داخل پکت‌های IPV4 است.

سازگاری IPv6 و IPv4 به کمک Dual Stack:

به نظر می‌رسد Dual Stack چیست یکی از اساسی‌ترین و بهترین استراتژی‌های موجود برای سازگاری این دو نسخه از آی‌پی آدرس‌ها باشد. به کمک این راه‌حل می توان هر دستگاهی را در شبکه به هم وصل کرد و به طور همزمان از آن‌ها بهره برد. معمولاً ارتباطات IPv4 از IPv4 protocol stack استفاده می‌کنند و ارتباطات IPv6 نیز از IPv6 protocol stack بهره می‌برند. از آنجایی که سیستم Dual Stack به شما اجازه می‌دهد به طور همزمان به هر دو محتوای IPv4 و IPv6 دسترسی داشته باشید می‌توانید از این روش به عنوان منعطف‌ترین روش برقراری ارتباط بین دستگاه‌ها استفاده کنید. البته باید نکته ای را هم به خاطر داشته باشید. اگر می‌خواهید در تمامی دستگاه‌های شبکه‌تان از فناوری Dual Stack استفاده کنید باید بدانید که رابط‌هایتان به هر دو آدرس نیاز خواهند داشت.

خلاصه

در این مقاله به معرفی Dual Stack چیست و IPv6 و چگونگی برقراری ارتباط و روش‌های آن، با آی‌پی آدرس‌های نسخه چهارم یعنی IPv4 پرداختیم، همچنین به بررسی مزایا و معایب IPv6 نگاهی کلی داشتیم.

در صورتی که سوالی در ذهن خود دارید می‌توانید آن را با کارشناسان هاستیدا از طریق تماس تلفنی یا سیستم تیکتینگ مطرح کنید.

 

نمایش بیشتر

ارغوان تهرانی

ارغوان تهرانی هستم، حدود ۵ سال است که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنم. علاقه زیادی به وب گردی و مطالعه مقالات حوزه IT دارم. در کنار فعالیت‌های تولید محتوا و سئو، علاقه زیادی به یادگیری مباحث هاستینگ دارم و در تلاش خواهم بود تا تجربیات و معلوماتم در این حوزه را با مخاطبین وبلاگ هاستیدا به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا