اینترنت و شبکه

IP چیست ؟ معرفی انواع آی پی آدرس

ip چیست ؟ IP address یا Internet Protocol address آدرس سخت افزار شبکه شماست. این امر به اتصال رایانه شما به سایر دستگاه‌ها در شبکه شما و سراسر جهان کمک می‌کند. آدرس IP از اعداد یا نویسه‌ها تشکیل شده است. یک مثال از آدرس آی پی به این صورت است: 64.12.186.112 تمام دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل هستند دارای آدرس IP منحصر به فرد هستند که به معنای نیاز به میلیارد ها آدرس IP است.

آدرس IP چیست و چگونه کار می‌کند ؟

یک آدرس آی پی برای کامپیوترها امکان ارسال و دریافت داده از طریق اینترنت را فراهم می‌کند. بیشتر آدرس‌های آی‌پی کاملاً عددی هستند، اما با افزایش استفاده از اینترنت، نام‌ها به برخی آدرس‌ها اضافه شده اند. چهار آدرس مختلف آی پی وجود دارد: عمومی، خصوصی، ایستا و پویا. آدرس عمومی و خصوصی نشانگر موقعیت شبکه است. آی پی خصوصی در داخل شبکه استفاده می‌شود در حالی که آدرس عمومی خارج از شبکه استفاده می‌شود، ثابت و پویا نشان دهنده دوام آدرس است.

یک آدرس ثابت تغییر نمی‌کند، در حالی که یک آدرس پویا توسط سرور پروتکل پیکربندی میزبان پویا (DHCP) اختصاص داده شده است و قابل تغییر است. آدرس‌های IP پویا رایج‌ترین نوع آدرس‌های پروتکل اینترنت هستند. آدرس‌های IP پویا فقط برای مدت زمان مشخصی فعال هستند و پس از آن منقضی می‌شوند. رایانه یا به طور خودکار اجاره نامه جدیدی را درخواست می‌کند، یا ممکن است رایانه آدرس آی پی جدیدی دریافت کند.

ip-address

انواع آدرس ip چیست ؟

دو نسخه IP وجود دارد: IPv4 و IPv6.

IPv4 نسخه قدیمی است که بیش از 4 میلیارد آدرس آی پی دارد. با این حال، نسخه جدید IPv6 می‌تواند تا تریلیون آدرس برای تأمین نیاز همه کاربران و دستگاه‌های اینترنتی فراهم کند.

  • آدرس IPv4

نوع رایج آدرس IP با نام IPv4 است، نمونه زیر برای مثال آورده شده است:

66.171.248.170

یک IPv4 از چهار عدد تشکیل شده است که هر یک از آنها شامل یک تا سه رقم است که هر قسمت از رقم‌ها که Octet نامیده می‌شوند با یک نقطه (.) جدا می‌شود. هر چهار عدد می‌توانند از 0 تا 255 باشند. با استفاده از آدرس آی پی تضمین می‌شود که ایمیل‌های ما مطابق انتظار می‌آیند و می‌روند و همه جستجوهای Google و بازدید از وب سایت به طور کامل انجام می‌شود.

در نسخه IPv4 برای پیکربندی آدرس‌های IP از مقدار عددی استفاده می‌شود که ممکن است با آدرس‌های دیگر مغایرت داشته باشد. به همین دلیل IPv6 روش هگزا دسیمال را برای ارائه آدرس‌های IP منحصر به فرد به میلیاردها کاربر در جهان در پیش گرفت.

سرور مجازی و هاست های ارائه شده در هاستیدا از این نوع آی پی بهره مند هستند.

  • معرفی IPv6

جدیدترین آدرس آی پی ارائه شده IPv6 نامیده می‌شود و حداکثر تعداد آدرس را برای امروز و آینده ارائه می‌دهد. در حالی که IPv4 از حداکثر تقریباً 4.3 میلیارد آدرس منحصر به فرد پشتیبانی می‌کند، IPv6 از نظر تئوری از حداکثر شماره‌ای که هرگز تمام نمی‌شود پشتیبانی می‌کند. نمونه‌ای از آدرس IPv6 به صورت زیر می‌باشد:

2607:f0d0:1002:51::4

2607:f0d0:1002:0051:0000:0000:0000:0004

آدرس IP خصوصی چیست ؟

ip

آدرس خصوصی آدرس دستگاه شما است که در شبکه خانگی یا مشاغل مختلف متصل است. اگر چند دستگاه مختلف به یک ISP (ارائه دهنده خدمات اینترنت) متصل شده باشید، همه دستگاه‌های شما یک آدرس آی پی خصوصی منحصر به فرد خواهند داشت. دسترسی به این آدرس آی پی از طریق دستگاه‌های خارج از شبکه خانه یا مشاغل شما امکان پذیر نیست.

به عنوان مثال: 192.168.1.1

آدرس‌های آی پی خصوصی منحصر به فرد نیستند زیرا تعداد محدودی دستگاه در شبکه شما وجود دارد. با استفاده از چند روش می‌توانید از آدرس IP خصوصی دستگاه خود مطلع شوید. اگر کاربر ویندوز هستید، به سادگی به خط فرمان رفته و دستور ipconfig را وارد کنید. اگر شما کاربر Mac هستید، باید دستور ifconfig را در برنامه Terminal خود وارد کنید. اگر از اینترنت با تلفن همراه استفاده می‌کنید، می‌توانید برای یافتن آدرس به تنظیمات Wi-Fi خود بروید. کاربران iOS می‌توانند با کلیک روی دکمه ‘i‘ کنار شبکه‌ای که به آن متصل هستند، آدرس را پیدا کنند. کاربران Android می‌توانند روی نام شبکه در تنظیمات Wi-Fi خود کلیک کنند و آدرس را به دست آورند.

آدرس IP عمومی چیست ؟

آدرس IP عمومی شما آدرس اصلی است که شبکه خانه یا محل کار شما به آن متصل است. این آدرس شما را به دنیا متصل می‌کند و برای همه کاربران منحصر به فرد است. برای اطلاع از آدرس IP عمومی خود، به سادگی به سایت SupportAlly در مرورگر خود بروید. در این قسمت آدرس IP عمومی و سایر اطلاعات مرورگر را نمایش می‌دهد.

آدرسهای IP استاتیک و پویا

تمام آدرس‌های آی پی خصوصی و عمومی می‌توانند استاتیک یا پویا باشند. به آدرس‌هایی که به صورت دستی پیکربندی کرده و آنها را در شبکه دستگاه خود قرار می‌دهید، آدرس‌های IP ثابت خوانده می‌شوند. آدرس‌های IP ثابت نمی‌توانند به طور خودکار تغییر کنند.

هنگام تنظیم روتر با اینترنت، آدرس IP پویا به طور خودکار پیکربندی می‌شود و یک آدرس را به شبکه شما اختصاص می‌دهد. این توزیع آدرس IP توسط پروتکل پیکربندی میزبان پویا (DHCP) مدیریت می‌شود. DHCP می‌تواند روتر اینترنتی شما باشد که در شبکه خانه یا محل کار شما آدرس IP را به شبکه شما اختصاص می‌دهد.

نمایش بیشتر

ارغوان تهرانی

ارغوان تهرانی هستم، حدود ۵ سال است که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنم. علاقه زیادی به وب گردی و مطالعه مقالات حوزه IT دارم. در کنار فعالیت‌های تولید محتوا و سئو، علاقه زیادی به یادگیری مباحث هاستینگ دارم و در تلاش خواهم بود تا تجربیات و معلوماتم در این حوزه را با مخاطبین وبلاگ هاستیدا به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا