آموزشامنیتاینترنت و شبکهسرویس ها و خدمات

آموزش رفع مشکل IP مسدود شده در هاست

اگر هنگام بازدید از وب سایت خود یا استفاده از cPanel یا وب میل با پیام خطایی مواجه شدید، احتمالاً به دلیل مسدود شدن آدرس IP شما توسط فایروال است. در این نوشتار به شما می‌آموزیم برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام دهید اما پیش از هر چیز باید بدانیم که چگونه آدرس IP شما مسدود شده است، چه عواملی باعث فعال شدن بلوک ها می شوند و اگر آدرس IP شما مسدود شده است چه باید کرد.

IP چیست ؟ معرفی انواع آی پی آدرس


از کجا بفهمیم IP مسدود است؟

اگر آی‌پی شما مسدود شده باشد، در حین تلاش برای دسترسی به cPanel، ایمیل و حتی وب سایت باید زمان زیادی منتظر باشید و در نهایت با خطای زیر مواجه خواهید شد:

از کجا بفهمیم IP مسدود است؟

اما ساده‌ترین راه این است که سعی کنید با آدرس آی پی دیگری به وب سایت خود متصل شوید. اگر توانستید به وب‌سایت دسترسی پیدا کنید به این معنی است احتمالا آی پی شما مسدود است. با استفاده از ابزار Down for Everyone or Just Me هم می‌توانید برای بررسی آی پی استفاده کنید. کافی است وارد وب سایت هر یک از این ابزارها شوید و URL سایت مورد نظر را وارد کنید. اگر این سایت‌ها به شما بگویند که وب‌سایت موردنظر قابل دسترسی است اما شما نتوانید وارد آن شوید یعنی  IP شما مسدود است.

دلایل مسدود شدن آدرس IP

دلایلی مختلفی برای این اتفاق وجود دارد اما به طور کلی اصلی‌ترین دلایل آن عبارتند از:

اشتباه وارد کردن اطلاعات ورود

اگر Password خود را به اشتباه و به تعداد دفعات بالا وارد کنید سرور به شما شک می‌کند. دلیل این اتفاق هم بسیار واضح است. هکرها برای نفوذ به سیستم رمز عبور های مختلفی را امتحان می کنند. بنابراین این طور به نظر می رسد که شاید هدف شما هک کردن و نفوذ به سیستم موردنظر باشد. در این صورت آی پی بلاک می‌شود و دیگر نمی توانید به آن سیستم وارد شوید.

پیکربندی نادرست FTP

سرورها هر گونه ترافیکی را مانیتور می‌کنند یعنی تمام دفعاتی که برای ورود به سی‌پنل تلاش کرده‌اید تا اتصالاتی مثل FTP و SSH تحت کنترل سرور است. خب بدیهی است که پیکربندی نادرست FTP به مسدود شدن آی پی منجر می‌شود. لطفا هنگام ورود به اکانت FTP اطلاعات را به صورت دقیق وارد کنید! نه تنها نام کاربری و پسورد باید درست وارد شود، بلکه نام میزبان، آی پی و پورت آن هم اهمیت زیادی دارد. در صورتی تلاش مکرر و اشتباه بودن آن ها، IP شما بلاک خواهد شد.

اتصال بیش از حد به سرور

 گفتیم که سرورها تمام اعمال انجام شده توسط کاربر را مانیتور می‌کنند. یکی از مسائلی که اکثر اوقات منجر به هک می‌شود، اتصال بیش از حد به سرور است. گاهی اوقات هدف هک کردن شما هم نیست و فرد موردنظر می خواهد سایت شما را غیر فعال (Down) کند. در این صورت اتصالات بیش از حدی را با کمک‌سروری دیگر روی سایت شما اعمال می کند که اگر ادامه پیدا کند، سایت از دسترس خارج می شود. در این صورت آی پی آن سرور را شناسایی کرده و آن را در لیست بلاک قرار می دهد.

سایر موارد

مواردی که در بالا ذکر شد عمده‌ترین دلایل بلوکه شده IP هستند اما دلایل دیگری هم برای این اتفاق وجود دارد که به اختصار عبارتند از:

  •         عملکرد نادرست کوکی ها در مرورگر
  •         محافظت کردن در برابر بدافزار و هرزنامه
  •         پیکربندی نادرست سرویس ایمیل
  •         شما یا فردی با IP شما با اطلاعات ورود اشتباه قصد ورود به سی پنلِ هاست شما را داشته است.
  •         یکی از آدرس ایمیل‌های شما (با نرم افزارهای Outlook یا Thunderbird و یا…) چندین بار اقدام به لاگین به میل سرور با اطلاعات ورود اشتباه (آدرس ایمیل یا پسورد اشتباه) کرده است.
  •         شما یا فردی با IP شما قبلا چهار مرتبه در سرور بلاک شده است و بنابراین فایروال به صورت اتوماتیک این آی پی را مسدود کرده است تا از ریسکهای احتمالی جلوگیری شود.

آیا برای گواهینامه امنیتی نیاز به IP اختصاصی داریم؟


رفع مشکل IP مسدود شده

برای رفع این مشکل 2 راه پیش روی شماست. اول از همه می‌توانید اقدام به تغییر IP کنید اما اگر مشکل شما حل نشد سرویس میزبانی وب خود را چک کنید. بسیاری از شرکت های هاستینگ مانند هاستیدا در خدمات IP را ارائه می دهند. کافی است  از طریق وب سایت ping.eu آی پی خود را پیدا کنید و در کنترل پنل هاست خود اقدام به حذف آی پی های مسدود کنید. اگر موفق به این کار نشدید، IP خود را از طریق تیکت برای شرکت هاستینگ خود ارسال کنید.

در پایان…

در این مقاله به بررسی دلایل بلاک شدن آی پی (IP) در هاست پرداختیم و راه کارهای رفع این مشکل را به شما معرفی کردیم. اگر سوالی در مورد این مقاله دارید یا مشکل شما هنوز برطرف نشده است، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا