اینترنت و شبکه

معرفی شرکت سیسکو ( cisco )

سیسکو بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کمپانی تولیدکننده تجهیزات و دستگاه‌های شبکه و ارتباطات در دنیا  است که در سال 1984 و توسط 2 کارمند بخش رایانه دانشگاه استنفورد با هدف ایجاد راهی برای اتصال انواع مختلف سیستم‌های کامپیوتری و شعار «تغییر روش زندگی، کار، بازی و آموزش» پایه‌گذاری شد.

اگر دانشجوی شبکه و IT  هستید یا از علاقمندان پر و پاقرص تکنولوژی محسوب می‌شوید، حتما نام سیسکو را بارها شنیده‌اید پس این مقاله را از دست ندهید.

معرفی شرکت سیسکو

اواسط دهه هشتاد میلادی، سندی لرنر و لن بوسک زوجی که هر 2 از کارمندان بخش کامپیوتر دانشگاه استنفورد بودند، تصمیم گرفتند با تاسیس شرکتی پیشرو، صنعت شبکه را متحول کنند.

آن‌ها اولین محصول کمپانی خود، یعنی روتر AGS در سال ۱۹۸۶ عرضه کردند. این روتر از پروتکل های TCP/IP و PUP و برخی دیگر از پروتکل ها پشتیبانی می‌کرد. موقفیت این محصول به قدری چشمگیر بود که 4 سال پس از تاسیس سیسکو، تصمیم به عرضه سهام به صورت عمومی گرفتند.

شرکت کوچکی که رویای فتح قله‌های فناوری را داشت و با عشق بنا نهاده شده بود، امروزه ارزشی معادل ۲۲۴ میلیون دلار دارد. دانشمندان عاشق به هدف خود رسیدند!

اما چگونه؟ یکی از دلایل عمده موفقیت cisco علاوه بر محصولات با کیفیت تصمیمات استراتژیک درستی بود که اتخاذ کردند. اولین و پردرآمدترین خرید کمپانی سیسکو در سال ۱۹۹۳ میلادی Crescendo Communications بود. Crescendo Communications نام یک استارتاپ سوئیچ اترنت بود که جزئی از cisco شد. این پروژه سرآغازی شد برای بیزینس ۱۵ میلیارد دلاری سیسکو با سوئیچ های کاتالیست…

پس از آن یکی پس از دیگری و در طی سال‌های متمادی سیسکو بیزنس‌های کوچک و موفقی را خرید و آن‌ها را به مجموعه خود اضافه کرد. البته در این مسیر فراز و نشیب‌های زیادی را متحمل شد. حتی در دور‌ه‌هایی ارزش سهام شرکت به شدت افت کرد. بیشترین ارزش سهام کمپانی سیسکو مربوط به سال ۲۰۰۰ می شود. اما سال ۲۰۱۹ ناگهان سهام این کمپانی بار دیگر افزایش چشم گیری داشت. گرچه به سال ۲۰۰۰ نرسید اما مانع از سقوط کمپانی شد.

بیشتر بخوانید:

انواع Tier در دیتاسنتر


محصولات سیسکو

در ابتدا، Cisco فقط روترهای چند پروتکل تولید می‌کرد ولی امروز محصولات سیسکو را در همه جا از اتاق نشیمن گرفته تا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات شبکه می‌توان پیدا کرد.

ناگفته نماند که سیسکو در بازار‌های فناوری خاص مانند امنیت دامنه ، مدیریت انرژی با محصولات پیشرو (از جمله Webex، OpenDNS، Jabber، Duo Security و Jasper)، اینترنت اشیا یا IoT هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

از محصولات سیسکو می توان به مسیریاب ها و روترها اشاره کرد. در ادامه چند محصول پرطرفدار این کمپانی را با هم مرور می‌کنیم:

بیشتر بخوانید:

روتر چیست ( Router ) و چه کاربردی دارد؟


روتر cisco

مسیریاب (router) دستگاه یا ابزاری در شبکه است که نقش تحویل پیام‌ها و اطلاعات را بر عهده دارد. هرگونه ترافیکی (صوتی، تصویری، داده، اطلاعات و …) که باید از سایتی به سایت دیگر انتقال داده شود به وسیله روتر انجام شده و جلوی ترافیک‌های ضروری را می گیرد (به نوعی فیلتر می کند) که این مزیت باعث صرفه جویی در پهنای باند و هزینه‌ها و از همه مهم‌تر افزایش سرعت می‌شود.

در شبکه‌های کوچک، در جایی که تعداد کامپیوترها محدود است از سوئیچ استفاده می‌شود و برای اتصال شبکه‌های مختلف LAN به همدیگر از Router استفاده می‌شود که قابلیت‌ها و مزایای بسیاری را برای ما فراهم می کنند. (مثل قابلیت پردازش حجم زیادی اطلاعات با سرعت مناسب، قابلیت فیلتر کردن به وسیله نوشتن access_list ها و…، قابلیت NAT و PAT و …)

سیسکو سری های مختلف مسیریاب های خود را معمولا توسط یک عدد چهار رقمی مشخص می کند که عبارتند از سری های ،۱۰۰۰ ،۱۶۰۰ ،۱۷۰۰ ،۲۵۰۰ ،۲۶۰۰ ،۳۲۰۰ ،۳۶۰۰ ،۳۷۰۰ ۶۴۰۰ و ۷۲۰۰ تا ۷۶۰۰ (البته استثنائاتی مثل سری ،۷۰ ،۱۰۰۰۰،۹۰ ۱۰۷۰۰ و ۱۲۰۰۰ نیز وجود دارند) و هر سری شامل مجموعه‌ای از مدل های مختلف است مثل ۱۶۰۱ و ۱۶۰۵ از سری ۱۶۰۰ یا ۲۶۲۰ و ۲۶۲۱ از سری ۲۶۰۰ وغیره  است.

البته دلیل این نوع نام‌گذاری به خاطر وجود ویژگی‌های مشترک بین مدل های مختلف یک سری خاص است که هر سری را از بقیه سری ها متمایز می‌نماید و به طراح شبکه کمک می‌کند که با توجه به نیازهای کلی‌اش سری مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس با در نظرگرفتن جزئیات مورد نظرش، مدل مناسب محیط سازمانی خود را خریداری نماید.

روتر سیسکو مدل 2911-SEC-k9

روتر سیسکو Cisco 2911-SEC-k9 خدمات یکپارچه‌سازی یا همان (ISR (Integrated Service Router را ارائه می‌دهد یا به‌عبارت‌دیگر از چندین سرویس Routing ،Security ،Video ،Voice و خدمات نرم‌افزاری پشتیبانی می‌کند و در سطح Enterprise در شبکه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این مدل از روتر از خدمات امن، صدا، ویدئو و همچنین خدمات نرم‌افزار بهره برده است که مناسب برای دفاتر کوچک مناسب است.

تلفن تحت شبکه سیسکو مدل9951 Cisco VoIP

ویژگی‌ها

  • پشتیبانی از 5 خط تلفن
  • مناسب برای مدیران سازمان ها و ادارات
  • برقراری تمامی تماس های تصویری و صوتی به صورت رمزنگاری شده و ذخیره اطلاعات به صورت رمزنگاری شده
  • دارای پورت مخصوص هدست
  • پشتیبانی از پروتکل های SIP
  • پشتیبانی از قابلیت Power on Ethernet
  • دارای بلندگوی Full Duplex
  • یک صفحه نمایش بزرگ رنگی با وضوح بالا
  • دسترسی آسان به اطلاعات تماس گیرنده، برنامه ها و ویژگی های تلفن فقط با یک دکمه لمسی
  • دارای قابلیت شماره گیری سریع ، انتقال تماس
  • دارای قابلیت تماس تصویری با استفاده از ماژول webcam
  • دارای 2 پورت شبکه گیگابیت اترنت
  • دارای 2 پورت USB
  • دارای امنیت زیاد
  • قابلیت اضافه کردن ماژول گسترش برای افزایش تعداد داخلی های فیزیکی
  • دارای قابلیت deep sleep برای استفاده کمتر از جریان برق
  • قابلیت تماس تصویری چند طرفه

مدارک سیسکو

cisco مدارکی را برای متخصصین در زمینه‌های مختلف شبکه در 150 کشور جهان ارائه می‌کند؛ که شامل این مدارک می‌شود:

CCIE -متخصص شبکه بندی سیسکو

CCNP- حرفه‌ای شبکه سیسکو

CCDP-حرفه‌ای طراحی سیسکو

CCIP-حرفه‌ای شبکه بندی سیسکو

CCSP -حرفه‌ای امنیت سیسکو

CCVP-حرفه‌ای تلفن اینترنتی سیسکو

CCDA -همکار طراحی سیسکو

CCNA-همکار شبکه سیسکو

CCSI-آموزش دهنده سامانه‌های سیسکو

تا چندی پیش مدرک CCIE پیشرفته‌ترین و بالاترین مدرک ارائه شده توسط سیسکو در زمینه شبکه‌های رایانه‌ای بود.

در پایان…

امیدواریم با این خواندن این مقاله اطلاعات جامعی رایج به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی جهان کسب کرده باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا