آموزشاینترنت و شبکهخدمات میزبانی وب

چگونه سرور مجازی رایگان بسازیم؟

خیلی از وبمستران برای آموزش یا تست خدمات یا سایت یک شرکت، ترجیح می‌دهند از سرور مجازی رایگان استفاده کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا روش ساخت سرور مجازی یا vps رایگان را به شما بیاموزیم و مزایا و معایب این سرویس را با هم بررسی کنیم.

معرفی سرور مجازی رایگان

سروری که برای مدت زمانی مشخص بدون پرداخت هزینه در اختیار کاربر قرار بگیرد، اصطلاحا سرور مجازی یا vps رایگان نامیده می‌شود.شرکت‌های خدمات میزبانی وب با هدف بازاریابی و جذب کاربران ( معمولا مبتدی) اقدام به ارائه سرویس‌های خود به صورت رایگان می‌کنند، در نتیجه اگر به هر دلیلی آمادگی خرید سرور مجازی را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از سرویس‌های رایگان آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

چگونه یک سایت رایگان بسازیم؟


مزایا و معایب سرور مجازی رایگان

سرورهای مجازی رایگان مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه به مزایا و معایب این نوع سرورها اشاره خواهیم کرد:

مزایای سرور مجازی رایگان

۱. هزینه: بدون شک، رایگان بودن، مزیت اصلی استفاده از این سرویس‌ها است که به ویژه برای افراد مبتدی و کسب و کارهای کوچک که در ابتدای راه هستند، می‌تواند مزیت مهمی باشد.

۲. آموزش و آزمایش: اگر شما یک مبتدی هستید و می‌خواهید با مفاهیم سرورها و مدیریت آن‌ها آشنا شوید، سرورهای مجازی رایگان می‌توانند محیطی عالی برای آموزش و آزمایش باشند. شما می‌توانید مهارت‌ها و دانش خود را در این زمینه بهبود دهید.

۳. آزادی: برخی از سرویس‌های مجازی رایگان اجازه می‌دهند تا نرم‌افزارها و سرویس‌های دلخواه خود را نصب کنید و از ابزارهای مختلف استفاده کنید. این آزادی، این نوع سرورها را جذاب‌تر می‌کند.

معایب سرور مجازی رایگان

۱. عملکرد محدود: سرورهای مجازی رایگان معمولاً منابع محدودی نظیر پردازنده، حافظه RAM و فضای دیسک اختصاصی دارند که باعث می‌شود عملکرد و پاسخگویی سرور پایین‌تر از سرورهای اختصاصی یا ابری باشد، به ویژه در صورتی که ترافیک و استفاده‌ی شما بالا باشد.

۲. عدم پشتیبانی: برخی از سرویس‌های مجازی رایگان ارائه‌دهندگان، پشتیبانی مناسبی ندارند و اگر با مشکلی مواجه شوید، احتمالاً نتوانید آن را رفع کنید.

۳. محدودیت‌های شبکه: برخی از vps های رایگان ممکن است محدودیت‌های شبکه داشته باشند. این به معنای محدود شدن برخی از فعالیت‌ها نظیر ترافیک بالا، پورت‌های خاص، یا استفاده از پروتکل‌های معین است.

۴. امنیت: برخی از سرویس‌های مجازی رایگان ممکن است از نظر امنیتی ضعیف باشند و نتوانند سطح حفاظت لازم را در برابر تهدیدها و نقض‌های امنیتی فراهم کنند.

۵. محدودیت در انتخاب مکان: بعضی از سرویس‌های مجازی رایگان تنها از مکان‌های مشخصی پشتیبانی می‌کنند و این ممکن است برای کاربرانی که نیاز به مکان‌های خاصی دارند، محدودیت‌ها ایجاد کند.

در نهایت، انتخاب استفاده از سرورهای مجازی رایگان یا غیررایگان بستگی به نیازها و موارد کاربردی شما دارد. اگر نیازهای شما به منابع کم و آموزشی است، سرورهای مجازی رایگان می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند. اما اگر کسب و کار شما به سرعت رشد می‌کند یا نیاز به امنیت و عملکرد بالاتری دارید، ممکن است بهتر باشد به سرویس‌های پرداختی و حرفه‌ای روی آورید. همچنین، مهم است همواره پیش از استفاده، شرایط استفاده از سرویس رایگان را به دقت بخوانید تا از محدودیت‌ها و مشکلات احتمالی آگاه شوید.

چگونه سرور مجازی رایگان بسازیم؟

برای ایجاد یک سرور مجازی رایگان، می‌توانید از سرویس‌های ابری رایگان موجود در فضای نت استفاده کنید. در زیر به شما نحوه‌ی ساخت سرور مجازی رایگان با استفاده از یکی از این سرویس‌ها، مانند “Amazon Web Services (AWS) Free Tier”، توضیح می‌دهیم:

مرحله ۱: ثبت‌نام در AWS

۱. به وب‌سایت aws.amazon.com بروید و گزینه “Create an AWS Account” ایجاد حساب AWS را انتخاب کنید.

۲. مراحل ثبت‌نام را تکمیل کنید و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.

۳. شماره تلفن خود را تأیید کنید.

مرحله ۲: ایجاد سرور مجازی

۱. پس از ثبت‌نام و ورود به حساب کاربری خود در AWS، به پنل کاربری مربوط به سرویس EC2 بروید.

۲. گزینه “Launch Instance” راه‌اندازی Instance را انتخاب کنید.

مرحله ۳: انتخاب سیستم عامل:

۱. در مرحله‌ی انتخاب AMI (Amazon Machine Image)، می‌توانید سیستم عامل مورد نظر خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال، می‌توانید Ubuntu، CentOS، یا Windows را انتخاب کنید.

مرحله ۴: انتخاب نوع Instance

۱. در این مرحله، انواع مختلف Instance را مشاهده می‌کنید. در اینجا می‌توانید نوع سرور مجازی خود را انتخاب کنید که برخی از آن‌ها در محدوده‌ی رایگان AWS قرار دارند. معمولاً نوع t2.micro یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای استفاده رایگان است.

مرحله ۵: تنظیمات Instance:

۱. در این مرحله، می‌توانید تنظیمات مختلفی را برای سرور مجازی خود اعمال کنید. به‌طور پیش‌فرض، تعداد آن Instance یک عدد است. شما می‌توانید این تعداد را تغییر دهید و سایر تنظیمات را نیز انجام دهید.

مرحله ۶: ایجاد کلید عمومی و اتصال به سرور:

۱. در این مرحله، برای ایجاد کلید عمومی-خصوصی برای اتصال به سرور، یک کلید عمومی ایجاد می‌کنید و فایل کلید خصوصی خود را ذخیره می‌کنید.

مرحله ۷: تأیید و راه‌اندازی:

۱. در این مرحله، تمامی تنظیمات خود را بررسی کنید و روی دکمه “Launch” (راه‌اندازی) کلیک کنید.

۲. سپس با پیغامی که می‌گوید “Select an existing key pair or create a new key pair” (انتخاب کلید عمومی وجود دارنده یا ایجاد یک کلید عمومی جدید)، اطمینان دهید و “Launch Instance” را کلیک کنید.

مرحله ۸: مشاهده و استفاده از Instance

۱. پس از راه‌اندازی، می‌توانید به قسمت “Instances” (اینستنس‌ها) در پنل کاربری بروید و سرور مجازی‌تان را مشاهده کنید.

۲. با استفاده از اطلاعات آی‌پی و کلید خصوصی که در مراحل قبل ایجاد کردید، می‌توانید از طریق SSH یا RDP به سرور مجازی خود وصل شوید.

همچنین، باید به یاد داشته باشید که استفاده از AWS Free Tier ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشد و پس از عبور از محدوده‌ی رایگان، هزینه‌های اضافی برای استفاده‌ی بیشتر از منابع به شما تحمیل می‌شود. بنابراین، قبل از استفاده از هر سرویس ابری رایگان، به دقت شرایط و محدودیت‌ها را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید:

چگونه یک سایت رایگان بسازیم؟


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا