خدمات میزبانی وب

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی – صفر تا صد

بسیاری از کاربران در حین خرید سرور برای کسب و کار خود نمی‌دانند که باید از چه نوع سروری استفاده نمایند، سرور Dedicated (اختصاصی) یا VPS (سرور یا ماشین مجازی) ؟ در این مقاله قصد دارم تفاوت سرور مجازی و اختصاصی را برای شما شرح دهم، با من همراه باشید.

منظور از سرور اختصاصی و سرور مجازی چیست ؟

سرور اختصاصی : یک کامپیوتر می‌باشد که با متصل کردن آن به اینترنت(از طریق کارت شبکه) و تخصیص یک یا چند آی‌پی به آن، می‌توانید از تمامی منابع آن (رم، پردازنده، استوریج) در هر نقطه‌ای از دنیا که باشید استفاده نمایید. این کامپیوتر می‌تواند یک سیستم خانگی معمولی باشد یا یک سیستم بسیار قدرتمند. بر روی این کامپیوتر که از این لحظه آن را سرور اختصاصی می‌نامیم شما قادر هستید بر اساس توان سخت افزار موجود، سیستم عامل های مختلف را نصب نمایید. سیستم عامل سرور شما می‌تواند یکی از نسخه‌های ویندوز، لینوکس و … باشد.

موارد استفاده از سرور های اختصاصی:

  • وب سرور
  • ایمیل سرور
  • گیم سرور
  • فضای بک آپ
  • مجازی سازی
  • و …

ماشین مجازی

ممکن است شما به جای نصب سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس بر روی سرور اختصاصی، یک مجازی‌ساز مانند ESXi نصب نمایید تا سرور را به چندین VPS تبدیل نمایید. هر کدام از VPS‌ های به وجود آمده می‌توانند مصارف مختلفی داشته باشند. برای مثال ممکن است روی یکی از ماشین‌های مجازی ویندوز سرور ۲۰۱۹ نصب شود، روی ماشین مجازی دیگر لینوکس CentOS نصب شود. پس شما با عمل مجازی سازی ‌می‌توانید بر روی سرور خود چند سیستم عامل مختلف نصب نمایید و از تمام آن‌ها به صورت همزمان استفاده نمایید. البته اینکه چه تعداد سیستم عامل می‌توانند همزمان باهم فعالیت نمایند ارتباط مستقیمی با سخت افزار سرور شما خواهد داشت.

موارد استفاده از وی پی اس : 

  • وب سرور
  • ایمیل سرور
  • گیم سرور
  • فضای بک آپ
  • و …

همان‌طور که مشاهده کردید موارد استفاده از سرور مجازی و اختصاصی تقریبا یکسان هستند! پس وقت آن رسیده است تا به بررسی تفاوت‌های این دو نوع سرور بپردازیم. همچنین بهتر است بدانید که از محبوب ترین و بهترین نوع سرور مجازی می‌توان سرور مجازی ایران ، سرور مجازی فرانسه و VPS آلمان را نام برد.

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی

تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی چیست ؟

  • منابع سخت افزاری سرور Dedicated (اختصاصی) با کاربر دیگری به اشتراک گذاشته نمی‌شود. برای مثال اگر سرور شما ۱۶ گیگابایت رم داشته باشد و شما یک وب سرور بر روی آن نصب کرده باشید، سایتی که بر روی سرور شما میزبانی می‌شود قادر خواهد بود از تمام ۱۶ گیگ Ram موجود استفاده نماید.
  • بر روی این سرور با عمل مجازی‌سازی می‌توانید سیستم عامل‌های مختلفی نصب نمایید و نیاز های مختلف مجموعه خود را برآورده نمایید که این قابلیت بر روی VPS وجود نخواهد داشت.
  • پهنای باند سرور فقط مختص به شخص شما خواهد بود اما پهنای باند VPS به صورت اشتراکی می‌باشد. برای مثال یک سرور اختصاصی ایران در دیتاسنتر برج میلاد را در نظر بگیرید که دارای پورت اتصال ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است. اگر این سرور ایران فقط در اختیار شما باشد می‌توانید از تمام پورت اتصال۱۰ گیگابیتی استفاده نمایید، اما اگر این سرور بین چند کاربر از طریق مجازی‌سازی تقسیم شده باشد طبیعتا پهنای باند موجود بین تمام کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود.
  • یک سرور Dedicated را به هر میزان که مادربورد سرور شما توان داشته باشد می‌توانید ارتقا دهید اما در ارتقا منابع Virtual Private Server محدودیت‌هایی خواهید داشت.
  • در این سرور ها دسترسی‌های مدیریتی بیشتری نسبت به وی پی اس‌ها وجود خواهد داشت.

خلاصه

در ابتدای این مقاله توضیح مختصری درباره اینکه تفاوت خرید سرور مجازی و اختصاصی چیست و سرور یا ماشین مجازی و سرور اختصاصی چیست نوشته شد. سپس کاربرد های هر یک ذکر شد و در آخر تفاوت‌های مهم مقایسه گردید. همان‌طور که مشاهده کردید VPS و Dedicated Server می‌توانند برای کاربرد های مشابهی مورد استفاده قرار گیرند . بنابراین در پاسخ به سوال بهترین انتخاب از میان این دو کدام است؟ باید بگویم که در نهایت تصمیم با شما است که از کدام یک استفاده نمایید. گاهی ممکن است شما نیاز به وب سروری داشته باشید که قرار است یک سایت کوچک با ترافیک متوسط را میزبانی نماید، پس خرید VPS برای شما کافی خواهد بود، اما اگر قرار باشد یک سایت بسیار پربازدید با ترافیک بسیار زیاد را میزبانی نمایید شاید خرید سرور Dedicated هم جوابگوی نیاز های شما نباشد و لازم باشد از چندین سرور اختصاصی و تجهیزات شبکه استفاده نمایید.

پیشنهاد من به شما این است که برای دریافت پاسخ دقیق این سوال، ابتدا تمامی نیاز های خود را مشخص نمایید سپس با شخصی که در این زمینه تخصص دارد مشورت نمایید. کارشناسان شرکت هاستیدا به صورت ۲۴ ساعته آمده ارائه مشاوره رایگان به شما خواهند بود تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

نمایش بیشتر

صبا رشیدی

سلام، من صبا رشیدی هستم. حدودا ۸ سال هستش در زمینه تولید محتوا و سئو فعالیت میکنم و در حال حاضر به عنوان سرپرست واحد تولید محتوا شرکت هاستیدا مشغول به کار هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا