اینترنت و شبکه

همه چیز درباره پسوند دامنه co.

با این‌که دامنه co. مختص کشور کلمبیا است ولی با این حال هیچ محدودیتی برای ثبت این دامنه برای مردم کل دنیا وجود ندارد. در این نوشتار پسوند کوتاه و به یادماندنی co. را به طور کامل بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

انواع دامنه co.

دامنه co. در واقع یک دامنه سطح بالا یا  ccTLD است که در ابتدا به صورت اختصاصی برای کشور کلمبیا طراحی شده بود ولی با این حال امروزه هیچ محدودیتی برای ثبت این دامنه وجود ندارد و به صورت بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دامنه به شما کمک می‌کند تا نام‌هایی که با پسوندهای دیگری به ثبت رسیده‌اند را برای وب سایت خود انتخاب کنید. در نتیجه این دامنه به شما کمک می‌کند تا نام مورد نظر خود را به شکلی کوتاه، حرفه‌ای و به یاد ماندنی برگزینید.

این دامنه با پیشوند‌های مختلف برای مصارف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جدول زیر انواع دامنه co. را مشاهده می‌کنید:

انواع دامنه co.

 تاریخچه دامنه co.

سال 1991 دامنه‌ی سطح بالای co. توسط نمایندگان  IANA ابتدا به کشور کلمبیا و سپس به دانشگاه de los Andes واگذار شد. پس از گذشت 2 سال این دانشگاه تصمیم گرفت دامین co. را به عنوان جایگزینی برای دامنه‌های سطح بالای دنیا معرفی کند، بنابراین شروع به بازاریابی برای دامنه co. کرد اما دولت کلمبیا مدعی شد از آنجایی که این دانشگاه یک نهاد خصوصی است نمی‌تواند نظارتی بر روی TLD داشته باشد و به این اقدام صراحتا اعتراض کرد. با این حال وزیر ارتباطات به دانشگاه دستور داد که کار خود را ادامه دهند و بنابراین این دانشگاه تصمیم گرفت که یک پیمانکار برای بازاریابی این دامین استخدام کند.

دولت کلمبیا در سال 2006 یک همه‌پرسی عمومی با هدف تعیین آینده دامنه co. برگزار کرد. نتیجه این همه‌پرسی همراه با قطعنامه 001652 که در سال 2008 تصویب شد در نهایت منجر به اخد سیاست‌های قانون گذاری جدیدی برای اداره TLD دامنه co. بودند.

در سال 2010 GoDaddy تلاش بسیار زیادی کرد که این دامنه را به عنوان دامنه اصلی دنیای وب معرفی کند. دلیل اصلی آن‌ها برای این کار امکان فروش انواع دیگری از نام دامنه‌‌ها به مشتریان خود بود. در واقع با این‌کار هر شخص می‌توانست یک نام دامنه انتخاب کند و دو پسوند دات کام و دات کو را خریداری کند. با این حال، تفاوت‌ها و مزایای هر کدام از این دامین‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا برای تصمیم‌گیری نهایی دچار تردید نشوید.

تفاوت میان دامنه com. و دامنه co.

با وجود این که هر کدام از این دامین‌ها مزایایی را در اختیار شما می‌گذارند اما تفاوت‌های چشم‌گیری هم با یکدیگر دارند که هنگام ثبت دامنه با پسوند com. یا پسوند co. باید آن‌ها را مدنظر قرار دهید.

نفاوت اول در میزان محبوبیت آن‌هاست. پسوند com. بسیار محبوب‌تر از co. است. بسیاری از افراد به صورت پیشفرض این پسوند را برای بسیاری از دامنه‌ها وارد می کنند.

همچنین بحث‌های زیادی درباره نحوه رتبه بندی دامنه co. در مقایسه با دامنه com. در موتورهای جستجو وجود دارد. بسیاری معتقدند گوگل هنوز هم پسوند com. را ترجیح می‌دهد. با این حال هنوز هم می‌توان پسوند co. با استفاده از سئوی مناسب در رتبه بندی بالا قرار داد.

نکته دیگری که در خصوص این پسوند وجود دارد این است که ارزش co. در بازاریابی و ارزش‌های مالی یک وب سایت بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانیم: دامنه پریمیوم Premium چیست؟

تقاضای جهانی برای دامنه‌ co.

بعد از عرضه عمومی دامنه co. ، مدت زمان زیادی طول نکشید که این پسوند متقاضیانی از سراسر جهان پیدا کرد. گزینه‌های زیاد برای انتخاب، یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که باعث این اتفاق شده بود. در ابتدا این دامنه بسیار ارزان بود و در واقع می‌توان گفت که به نوعی به حراج گذاشته شده بود، اما طولی نکشید که هزینه خرید این دامنه نیز افزایش پیدا کرد. در حال حاضر قیمت این دامنه بیشتر از سایر دامنه‌ها است و نام‌های بزرگی از آن استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آمازون (a.co)
  • گوگل (g.co)
  • اسنپ چت(s.co)
  • توییتر ( t.co)
  • گوددی (x.co)

امکانات دامنه co.

این پسوند دارای امکاناتی است که به صورت خلاصه در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

امکانات دامنه co.

چرا دامنه co. از دامنه com. گران تر است؟

دامنه co. گران تر از دامنه com. است اما با این حال خرید هر دو آن‌ها سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای است. قیمت پایین‌تر دامنه com. به این دلیل است که وب سایت‌های زیادی در دنیا از این پسوند استفاده می‌کنند و در حال حاضر اشباع شده است. به همین دلیل در حال حاضر برندهای معتبری که قصد دارند یک نام دامنه خاص و کوتاه را انتخاب کنند به سراغ پسوند co. می‌روند.

سخن پایانی

در مجموع باید گفت که یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث انتخاب دامنه co. می‌شود، در دسترس بودن آن است. علاوه بر این، این دامنه نسبتا کوتاه است و به همین دلیل به راحتی در ذهن مخاطبین ماندگار می‌شود. شما چه پسوندی را برای وب‌سایت خود ترجیح می‌دهید؟

 

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا