اینترنت و شبکهسرویس ها و خدمات

آشنایی با دامنه gov.ir و قوانین رجیستر

دامنه gov.ir. در سیستم ثبت دامنه یا DNS در رده دامین مرتبه سوم قرار دارد. حتما اطلاع دارید که دامنه‌های دو بخشی متعلق دامین‌های ملی هر کشور است. بنابراین gov.ir هم مختص جمهوری اسلامی ایران است و به سبب وجود عبارت gov که مخفف government است؛ بنابراین دامنه با پسوند gov.ir، برای وب سایت های ارگان های دولتی بکار می رود.

دامنه gov. چیست؟

دامنه gov. یکی از دامنه‌های اختصاصی اینترنت است فقط سازمان‌ها، دانشگاه ها، موسسات، آژانس‌ها و موسسات دولتی مجاز به ثبت دامنه با این پسوند هستند. دامنه gov. به صورت یک تضمین کننده شناسه ملی خدمات اینترنتی (NIC) کار می‌کند و به منظور تکمیل ثبت نام، اطلاعات رسمی به همراه احراز هویت الزامی است. باید توجه داشت که فقط سازمان‌های دولتی مجاز به استفاده از دامنه gov. هستند و استفاده غیرمجاز از این پسوند توسط افراد و شرکت‌های غیر دولتی ممنوع است.

بیشتر بخوانید:

نحوه ثبت دامنه ir | آموزش تصویری ثبت دامین ایرانی IR


معرفی دامنه gov.ir.

گفتیم که این پسوند جزو دامنه‌های ملی است و از آن‌جا که متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران است برای نهادهای اجرایی، موسسات، ارگانهای زیر نظر قوه قضاییه ، مجریه و مقننه ، وزراتخانه بکار می‌رود.

این پسوند نیز مانند سایر دامنه‌های ملی ایران در مرکز ثبت دامنه کشوری، یعنی ایرنیک به مدت یک تا پنج سال ثبت می‌شود. در مقاله زیر می‌توانید نحوه کار با این سامانه را فرابگیرید.

آموزش ساخت شناسه ایرنیک جهت ثبت دامنه IR.


قوانین  ثبت دامنه gov.ir. چگونه است؟

  • امکان ثبت این دامنه  ۱ تا ۱۰ سال است.
  • طول دامنه  باید بین ۳ تا ۶۳ کاراکتر باشد.
  • حروف انگلیسی و اعداد و خط تیره جز در ابتدا و انتهای نام دامنه قابل استفاده هستند.
  • این دامین مختص بخش های اجرایی و وزارتخانه های جمهوری اسلامی ایران است، بنابراین جهت ثبت درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی خواهد بود.

کاربرد دامنه gov.ir.

قیمت مناسب این پسوند، برای کاربران ایرانی بسیار جذاب است. محدودیتی در استفاده از آن برای تبلیغات در رسانه های مختلف وجود ندارد و به دلیل ملی بودن ، سایت‌هایی با این دامنه اعتماد کاربران را بیشتر جلب می‌کنند. ضمن این که ، دامنه های ملی به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجوی کمک می‌کنند و این دامنه ها بیشترین امنیت را در برابر تحریم ها دارند .

بیشتر بخوانید:

آموزش تصویری افتتاح حساب وکالتی آنلاین


مدارک مورد نیاز

برای ثبت دامنه gov.ir. باید مدارک زیر را ارائه کرد:

  1. درخواست کتبی بر روی سربرگ با  امضای بالاترین مقام مسئول
  2. ارائه‌ی شناسه ملی اشخاص حقوقی و کد پستی 10 رقمی‌‌آخرین محل سکونت
  3. قانون تاسیس یا اساسنامه نهاد مربوطه

موارد غیرمجاز

  • این دامنه نباید برای مقاصد تجاری مانند تبلیغات استفاده شود.
  • عدم استفاده برای کمپین و مبارزات سیاسی
  • فعالیت‌های سایبری

سخن پایانی

در این نوشتار، به بررسی پسوند gov.ir. پرداختیم. استفاده از دامنه gov.ir. ، به معنای داشتن یک کسب و کار یا وب سایت دولتی است و بنابراین انتخاب آن، برای اطمینان از قانونی بودن فعالیت، حائز اهمیت است. دامنه gov.ir. تفاوت هایی با دامنه های دیگر دارد و نکات مهمی در خصوص انتقال یا تمدید آن وجود دارد. با مطالعه این مقاله، از تمامی جوانب و اطلاعات مربوط به استفاده از دامنه با پسوند gov.ir. ، آگاهی کسب کرده اید و امیدواریم که اکنون هیچ سوالی باقی نمانده باشد.

بیشتر بخوانید:

آموزش تصویری افتتاح حساب وکالتی آنلاین


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا