اینترنت و شبکه

دامنه sh. چه کاربردی دارد؟

شاید تا بحال نام جزیره سنت هلن Saint Helena  را شنیده باشید. همان جزیره‌ای که تبعیدگاه ناپلئون بناپارت آخرین امپراطور فرانسه بود. جالب است بدانید این جزیره کوچک و دورافتاده در جنوب اقیانوس آتلانتیک و شرق ریودوژانیرو دارای دامنه کشوری (ccTLD) مخصوص به خود به نام دامنه sh. است.

اگر توسعه دهنده یا برنامه‌نویس باشید حتما می‌دانید sh به shell اشاره دارد. بنابراین این دامنه می‌تواند پسوندی بسیار جذاب برای اهالی تکنولوژی و فناوری اطلاعات باشد.

Shell چیست؟

در تعریف کلی Shell یک رابط کاربری (رابط دستوری ،پوسته،لایه) بین کاربر و هسته سیستم عامل (Kernel)  می‌باشد و در واقع Shell نرم افزاریست که به کاربر اجازه دسترسی مستقیم به سیستم عامل را می‌دهد. این نرم‌افزاردر همه سیستم عامل ها لایه ای میان کاربر و هسته سیستم عامل است.

دستورات در کامپیوتر به صورت 0و1 شناخته می شوند، اما اگر ما بخواهیم برای ارتباط با کامپیوتر و اعلام دستورات به آن از کد 0و1 یا زبان اسمبلی استفاده کنیم بسیار دشوار خواهد بود. در نتیجه Shell ها به وجود آمده اند که با دریافت دستوراتی مشخص آن ها را برای کامپیوتر ترجمه نمایند.

Shell ها یا به صورت رابط خط دستور (Command line Interface) CLI و یا به صورت رابط گرافیکی (Graphical User Interface) GUI می باشند.

در سیستم عامل ویندوز Shell مورد استفاده Command Prompt یا همان  CMD می باشد. و در سیستم عامل Linux ، انواع Shell های مختلفی به نام های Bash و CSH و CTSH و K Shell و …  وجود دارند همچنین سیستم عامل Unix ، (یونیکس) نیز از سیستم عامل هایی است که بر مبنای دستورات Shell کار می کنند.

معرفی دامنه sh.

در منتهی الیه جنوبی اقیانوس اطلس، جزیره‌ای آتشفشانی و استوایی وجود دارد دریانورد پرتغالی ژوانیو دا نووا (João da Nova) این جزیره را در ۱۵۰۲ کشف کرد و نام سنت هلنا مادر امپراتور روم کنستانتین بزرگ را برآن نهاد.

این جزیره به دلیل موقعیت استراتژیک و جمعیت رو به افزایش یک کشور در نظر گرفته می‌شود و طبق قوانین ICANN می‌تواند دامنه کشوری مخصوص به خود را داشته باشد.

وب‌سایت های زیادی از کوتاهی این دامنه استفاده می‌کنند و دامین هک‌ های فوق‌العاده‌ای برای خود می‌سازند. به عنوان مثال وب سایت roadmap.sh که وب‌سایتی مخصوص توسعه دهندگان است و به آن‌ها نقشه راه کسب مهارت برای دولوپری را می‌آموزد.

کاربرد ثبت دامنه sh.

علاوه بر کوتاه بودن دامنه sh. که موجب راحتی به خاطر سپردن آن می‌شود، مزیت اصلی ثبت دامنه sh، عدم محدودیت رجیستر آن است. یعنی همگان می‌توانند با ارائه مدارک شناسایی این دامنه را برای خود ثبت کنند.

اکثر سایت‌های تحت دامنه sh. هیچ ارتباطی با سنت هلنا، آسنشن یا تریستان دا کونا ندارند. اعضای DeviantArt می‌توانند به «سرویس مخفی» خود بروند، سرویسی که در آن رسانه‌های دیجیتال می‌توانند آپلود، ذخیره و منتشر شوند. DeviantArt “stash” از دامنه سطح بالای sh. stash. استفاده می کند.

وب‌سایت‌هایی با دامنه sh.

کانال YouTube Smosh از نام دامنه smosh. برای پیوند به آدرس های وب سایت خود،  smosh.com استفاده می کند.

Skillshare از دامین هک skl.sh برای تغییر مسیر به وب سایت خود استفاده می کند. از آنجایی که پسوند نام فایل sh. توسط اسکریپت های پوسته یونیکس نیز استفاده می شود، این دامنه برای وب سایت هایی در مورد برنامه های رابط خط فرمان مانند Homebrew استفاده شده است.

SH مخفف ایالت آلمان فدرال Schleswig-Holstein است و دامنه sh. برای سایت هایی مانند nah.sh، یک سایت حمل و نقل عمومی و همچنین Verbraucherzentrale (verbraucherzentrale.sh)، حزب SPD استفاده می شود.

بازی ریتم osu! و صفحه فرود شخصی توسعه دهنده اصلی آن از دامنه ppy.sh مانند osu.ppy.sh، oldppy.sh. یا lazerppy.sh. و ppy.sh استفاده می کند. فورک اصلی برنامه رایگان تورنت Popcorn Time در دامنه sh. میزبانی می شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا