بهینه سازی (SEO)خدمات میزبانی وب

13 نکته برای انتخاب بهترین نام دامنه

دامنه اینترنتی به سایت شما هویت می‌بخشد، معرف شما در بستر اینترنت است و در آینده سایت شما تاثیر مستقیم دارد. انتخاب نام دامنه مناسب، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هر کسب و کار یا مالک استارتاپ، پیش از اجرایی کردن سایت خود باید به آن فکر کند.

اگر در ابتدا کسب و کار شما بر بستر اینترنت شکل می‌گیرد، اهمیت این نکته دوچندان خواهد شد؛ چراکه اگر زمانی تصمیم به افتتاح یک فروشگاه فیزیکی بگیرید، باید همان نام را بر روی فروشگاه فیزیکی خود نیز قرار دهید.

با بیش از 360 میلیون نام دامنه ثبت شده، یافتن نامی که منحصر به فرد باشد دشوار است. در این نوشتار به بررسی 13 ترفند طلایی در زمان انتخاب نام دامنه خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

دامین چیست | آشنایی با پسوندهای مختلف دامنه


چگونه یک نام دامنه مناسب برای کسب و کار خود انتخاب کنید

اگر آماده هستید تا برای کسب و کار خود به صورت آنلاین حضور داشته باشید، باید نام دامنه ای را انتخاب کنید که با برند شما مطابقت داشته باشد. به این ترتیب مشتریان به راحتی می توانند سایت شما را پیدا کرده و به آن اعتماد کنند. چند مرحله وجود دارد که می توانید هنگام انتخاب نام دامنه خود در نظر داشته باشید.

از پسوند com. استفاده کنید

محبوب‌ترین و مورد اعتماد‌ترین دامین اینترنتی بدون شک .com است. البته پسوندهایی مانند .org یا .net هم محبوب هستند اما .com به قول شاعر “چیز دیگریست…”

اگر  دامنه‌ای که انتخاب کرده‌اید با پسوند.com  در دسترس است، حتما آن را تهیه کنید. اگر com. در دسترس نبود، .org، .net  یا .co نیز گزینه‌های مناسبی هستند.

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد دامنه com. و سریع ترین روش ثبت آن


نام دامنه باید کوتاه و ساده باشد.

اگر نام دامنه شما طولانی باشد، به خاطر سپردن آن برای مردم دشوار خواهد بود در نتیجه ترافیک کم‌تری را تجربه خواهید کرد ما به شما  نام دامنه‌ای با طول 6 تا 14 کاراکتر را توصیه می‌کنیم.

از خط تیره، اعداد و حروف دوتایی خودداری کنید.

همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، در انتخاب نام دامنه، سادگی حرف اول را می‌زند. استفاده از خط تیره موجب می‌شود که بسیاری از کاربران به ویژه در زمان تایپ دامنه شما با موبایل، مجبور به جابه‌جایی بین صفحات کیبورد خود شوند.

از طرفی گاها ممکن است که خط تیره «-» را با آندرلاین «_» اشتباه بگیرند و در همین جهت با خطای مرورگر روبه‌رو شوند. تایپ کردن نام دامنه زمانی که با خط فاصله، اعداد و حروف مشابه در هم آمیخته شده باشد، بسیار دشوارتر است.

نام دامنه باید منحصر به فرد باشد

با توجه به همه این موارد، برگزاری جلسات طوفان فکری برای نام دامنه‌ای که واضح و مختصر باشد و در عین حال منحصر به فرد و وفادار به کسب و کار شما، دشوار است.

اما مطمئناً شدنی است. نام کسب و کار خود و آنچه را که می‌فروشید در ذهن خود نگه دارید و آنقدر جستجو کنید تا مطمئن شوید که نام دامنه شما مخاطب آنلاین مورد نظر را جذب می‌کند.

از کلمات کلیدی استفاده کنید

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با کسب وکار علاوه بر تاثیر خوبی که بر ذهن مخاطب می‌گذارد، نتایج سئوی وب‌سایت شما را نیز بهبود خواهد بخشید. بنابراین روی این گزینه فکر کنید و تا جایی که می‌توانید در نام دامین از کلمات کلیدی مرتبط با بیزنیس خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

مهم‌ترین نکات سئو در سال 2023


از انتخاب نام‌های اختصاری پرهیز کنید

نام‌های اختصاری از جمله مواردی هستند که کسب و کارهایی با نام‌های طولانی به دنبال آن‌ها می‌روند. اما این ایده اصلا خوب نیست و آمار هم این مسئله را تایید می‌کند. اکثر سایت‌های دولتی ایران از نام‌های اختصاری استفاده می‌کنند.

ما با وجود استفاده مداوم از این سایت‌ها، به سختی دامنه آن‌ها را به یاد می‌آوریم، چراکه قرارگیری ابتدای حروف چند کلمه اصلا به خوبی در ذهن نمی‌نشیند.

چگونه یک نام دامنه برای وبلاگ خود انتخاب کنید

طبق گزارش Blogging.org، بیش از 500 میلیون وبلاگ در اینترنت وجود دارد. اما ناامید نباشید! در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا نام دامنه مناسب خود را پیدا کنید.

پسوندهای دامنه را در نظر بگیرید.

همانطور که در بالا گفته شد، .com  بهترین پسوند دامنه است. اما ممکن است بخواهید برای وبلاگ، پسوندهای خلاقانه‌تری را امتحان کنید، این نکته را در نظر بگیرید که اگر از پسوند دامنه کلاسیک و رایج استفاده کنید، پیدا کردن محتوای شما آسان‌تر خواهد بود. اگر به هر دلیلی نتوانستید به سراغ گزینه‌های محبوب دیگر مانند .net یا .co بروید.

بیشتر بخوانید:

کاربرد و مزایای دامنه net.


از گزینه های مبهم یا عمومی اجتناب کنید.

نامی را انتخاب کنید که جذاب، به یاد ماندنی و مناسب برندینگ باشد. به یاد داشته باشید Domain مورد نظر شما باید واضح و ساده باشد اما نه آنقدر سطحی و دم دستی که در میان این همه اسامی دامنه جذاب از یاد همه برود.

مطمئن شوید دامنه شما منحصر به فرد است.

دامنه وبلاگ شما باید منحصر به فرد باشد. مطمئن شوید که نام انتخابی شما نشان دهنده برند و محتوای شماست و در عین حال از رقبا نیز متمایز است.

به عنوان مثال، HubSpot قطعا منحصر به فرد است و به سرعت به در ذهن حک می‌شود. تایپ، املا و تلفظ آن نیز آسان است. ممکن است این برند با نام عمومی تری مانند marketinghub.com، marketingonline.com، یا marketinginformation.com موفق نمی‌شد. در واقع، اگر «بازاریابی» را جستجو کنید، HubSpot یکی از گزینه‌های برتر است – اما نام‌های دامنه عمومی‌تر در هیچ کجا یافت نمی‌شوند.

استفاده از کلمات کلیدی

اگر می خواهید سئو را از همان ابتدا تقویت کنید، می توانید کلمات کلیدی را در نام دامنه خود بگنجانید.

البته، مطمئن شوید که طول، اصالت یا یکپارچگی برند وبلاگ شما را قربانی نمی کند، اما اگر کلمات کلیدی وجود دارد که با یک یا دو کلمه کوتاه و منحصر به فرد دیگر به خوبی بازی می کنند، آنها را به نام دامنه خود اضافه کنید.

تایپ و تلفظ آن را آسان کنید.

مطمئناً، نام وبلاگ شما منحصر به فرد است، اما اگر کسی نداند چگونه آن را تلفظ کند یا آن را به عنوان URL تایپ کند، ممکن است تعداد ترافیک شما در نتیجه آسیب ببیند.

اگر نام دامنه گیج کننده باشد، احتمال اینکه کاربران در تلاش برای یافتن وبلاگ شما اشتباه تایپی داشته باشند و گم شوند بیشتر است. با انتخاب یک نام دامنه ساده و واضح، کار را برای آنها آسان کنید و از آسیب رساندن به تعداد ترافیک خود جلوگیری کنید.

سریع حرکت کنید.

با وجود میلیون‌ها نام دامنه آنلاین – و نام‌های اضافی در هر دقیقه ثبت می‌شوند – وقتی نام دامنه را انتخاب کردید، در ثبت آن تردید نکنید.

می‌توانید با دوره رایگان HubSpot، «دوره آموزشی وردپرس: آموزش ساخت یک وب‌سایت وردپرس با استفاده از Elementor» که می‌تواند به شما در ایجاد وب‌سایت و راه‌اندازی سریع و ساده دامنه‌تان کمک کند، درباره راه‌اندازی نام دامنه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نام های دامنه کالاهای داغی هستند، اما بسیار مقرون به صرفه هستند. تا زمانی که ایده شما دارای علامت تجاری یا در حال استفاده نیست، قبل از اینکه از بین برود، آن را بگیرید! اگر به این نتیجه رسیدید که کار نمی کند، همیشه می توانید آن را تغییر دهید.

وب سایت‌های تولید کننده نام دامنه

تصمیم گیری در مورد نام وبلاگ، اولین قدم مهم برای راه اندازی آن است. مهم نیست که یک وبلاگ در حوزه مسافرت، مد، سبک زندگی یا … باشد، می‌توانید با ایجاد یک مجموعه از نام های خوب و سپس جستجوی مترادف‌ها، همفکری یا استفاده از یک ابزار تولید نام وبلاگ، اقدام به یافتن نام دامنه مناسب و ثبت آن برای وبلاگ خود کنید.

Wordoid

سایت Wordoid یک ابزار انتخاب نام هوشمند است که به شما در یافتن نام دامنه مناسب و با کیفیت تا حداکثر 15 حرف کمک می کند. ابتدا کلمه کلیدی خود را تایپ نموده و سطح کیفیت و زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

می‌توانید بیش از یک زبان را انتخاب کرده و محل درج کلمات کلیدی را مشخص نمایید. سپس Wordoid تعدادی نام خلاقانه و در دسترس، ارائه می‌کند.

همچنین با ثبت نام در این سایت، امکان مشاهده سابقه جستجوی قبلی را خواهید داشت. به این صورت که با علامت گذاری واژه هایی که می خواهید در آینده استفاده نمایید، آنها را در سابقه جستجوی خود ذخیره کنید.

Impossibility

Impossibility سایتی است که با اضافه کردن اسم ، صفت یا فعل به اول یا آخر کلمه ی کلیدی مورد نظر شما دامنه ی مناسب را به شما پیشنهاد می‌کند . این سایت برای نتیجه و سرعت بهتر از چند سرور به طور همزمان استفاده می کند.

Nameboy

از سایت Nameboy می‌توانید برای یافتن کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با نام دامنه استفاده نمایید. کافی است یک توضیح اولیه و به صورت اختیاری یک توضیح ثانویه وارد نمایید. همچنین در این سایت امکان ثبت، انتقال و مدیریت دامنه بعد از ثبت نیز وجود دارد

Domain Typer

Domain Typer  با سرعت بسیار زیاد و روش کار بسیار ساده کلمات کلیدی‌ای که شما تایپ می کنید را از نظر وضعیت ثبت بررسی می کند و در صورتی که کلمات اصلی مورد نظر شما از قبل ثبت شده باشند ، لیستی از دامنه های رندوم را نمایش می دهد.
بیشتر بخوانید:

آموزش ثبت دامنه رایگان


Name Mesh

وبسایت های بسیاری وجود دارد که ابزار مناسبی برای انتخاب نام دامنه وبسایت محسوب میشوند؛ اما اکثرا پیچیدگی های خاص خود را دارند. اما Name Mesh کاربری ساده ای دارد و دور از این پیچیدگی ها است.

کلمات مترادف و مخالف را جفت میکند و به طرزی مشابه ایجاد طوفان فکری، خاص ترین دامنه ها را پیشنهاد می‌دهد. این ابزار با استفاده از بیش از ۲۰ موتور این امکان را برای شما فراهم می کند.

همچنین نام دامنه در این ابزار، پس از تولید، در دسته‌بندی های مختلف برای شما نمایش داده می‌شود. دسته‌بندی هایی مثل:

  • فانتری
  • بهینه
  • مخلوط
  • جدید
  • کوتاه

و موارد دیگری که در وب‌سایت و پس از استفاده با آن ها آشنا خواهید شد.

سخن پایانی

انتخاب نام دامنه مناسب برای موفقیت وبسایت خود بسیار مهم است. زمانی که می‌خواهید کسب و کار آنلاینی را شروع کنید، یکی از جنبه‌های مهم برای اینکه افراد یا عموم شما را بشناسند، نام دامنه کسب و کارتان است. اندیشیدن به نام دامنه به عنوان نامی است که کسب و کار شما همیشه به صورت آنلاین و آفلاین شناخته خواهد شد.

انتخاب نام دامنه به همان اندازه انتخاب نام فرزند جدید مهم است، بطوریکه در طول دوره کسب و کار، شما توسط آن نام شناخته خواهید شد. بسیاری از قوانین کلی وجود دارد که می‌توانید جهت یافتن نام دامنه که به طور کامل با کسب و کار شما متناسب باشد به کار ببرید.

منبع:

13Tips for Choosing the Perfect Domain Name

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا