امنیت

آموزش رفع خطای err_ssl_version_interference گوگل کروم

اگر مرورگر chrome را به عنوان مرورگر اصلی خود در رایانه استفاده می‌کنید ممکن است خطای ERR_SSL_VERSION_INTERFERENCE  را دیده باشید.

آموزش رفع خطای ERR_SSL_VERSION_INTERFERENCE در گوگل کروم

هرچند گوگل کروم محبوب‌ترین مرورگر دنیا است اما مانند سایر مرورگرهای موجود دارای اشکالات و کمبودهایی است که خوشبختانه این خطاها به راحتی قابل برطرف کردن هستند.

خطای ERR_SSL_VERSION_INTERFERENCE یعنی چه؟

SSL بخش مهمی از وب‌‌سایت شما است زیرا داده‌هایی را که بین وب سرور سایت و مرورگر بازدید کننده، ارسال می‌شوند را رمزگذاری می‌کند.


https://hostida.com/blog/what-is-ssl

اگر مرورگر شما نتواند به SSL  متصل شود، پیام ERR_SSL_VERSION_INTERFERENCE را مشاهده خواهید کرد، به این معنی که مرورگر شما در اتصال به گواهی SSL وب‌سایتی که می‌خواهید از آن بازدید کنید، مشکلی دارد.

چندین دلیل احتمالی برای خطای ERR_SSL_VERSION_INTERFERENCE وجود دارد.

اولین مورد، اختلال در TLS  است که گاهی ناشی از مشکل در نسخه پروتکل TLS در وب سرور یا از نسخه‌ای است که Chrome می‌خواهد از آن استفاده کند. به عنوان مثال، اگر مرورگر وب شما فقط از 1.3 TLS استفاده کند اما سرور فقط برای پذیرش 1.2TLS پیکربندی شده باشد، ممکن است باعث بروز خطا شود.

برخی از نرم افزارهای آنتی ویروس نیز می‌توانند این خطا را ایجاد کنند. برخی از آنتی ویروس‌ها اغلب گواهی های SSL را دستکاری می‌کنند که می‌تواند باعث ایجاد چنین خطاهایی شود.

گاهی هم این خطا می‌تواند به دلیل ویژگی‌های عجیب و غریب کروم باشد! به همین دلیل است که بسیاری از مراحل عیب‌یابی ما در این مقاله شامل اقدامات اساسی مانند به‌روزرسانی کروم، پاک کردن داده‌های حافظه کش، بازنشانی تنظیمات کروم، غیرفعال کردن اکستنشن‌ها و غیره است.

نحوه رفع ERR_SSL_VERSION_INTERFERENCE

اکنون که می دانید خطا چیست، به راحتی می‌توانید بر رفع آن اقدام کنید. کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

پاک کردن اطلاعات کش و کوکی ها

برای بهبود عملکرد، Chrome فایل‌ها و داده‌های وب‌سایت‌ها را در رایانه شما ذخیره می‌کند. به این داده ها کش می‌گویند. در برخی شرایط، این داده‌های ذخیره‌شده در حافظه پنهان می‌توانند در صورت قدیمی بودن، خطاهایی را ایجاد کنند.. برای رفع این موضوع، باید کش مرورگر کروم را طبق توضیحات زیر پاک کنید:

  • در نوار آدرس مرورگر خود عبارت chrome://settings/clearBrowserData را وارد کنید.
  • محدوده زمانی را برابر با All time تنظیم کنید.
  • کادر مربوط به تصاویر و فایل‌های ذخیره شده را علامت بزنید. سایر کادرها را بدون علامت بگذارید.
  • روی دکمه Clear data کلیک کنید.

پاک کردن اطلاعات کش و کوکی ها

تغییر DNS

ما قبلا در مقاله ” DNS چیست و چگونه کار می‌کند؟ ” به طور کامل به معرفی این سرورهای کامپیوتری پرداخته‌ایم. بنابراین اگر با آن‌ها آشنایی نداریم پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله مذکور را بخوانید. اما در یک تعریف بسیار خلاصه، گوگل کروم برای جستجوی آدرس IP متعلق به دامنه، از سیستم نام دامنه یا DNS استفاده می‌کند.

برای بهبود کارایی، رایانه شما این نتایج را در حافظه پنهان ذخیره می‌کند. اگر مشکلی در حافظه پنهان DNS رخ دهد، می تواند خطاهایی مانند ERR_SSL_VERSION_INTERFERENCE را ایجاد کند.

برای رفع هر گونه مشکل در این‌گونه موارد، می‌توانید کش DNS را پاک کنید. نحوه حذف کش DNS در ویندوز به این شرح است:

  • Command Prompt را باز کنید. به عنوان میانبر می‌توانید “WIN + R” را همزمان نگه دارید و سپس cmd را تایپ کنید و Enter را بزنید.
  • ipconfig /flushdns را تایپ کنید و Enter را بزنید.

تغییر DNS

غیرفعال کردن افزونه‌ها

سعی کنید افرونه‌های خود در مرورگر را غیرفعال کنید اغلب افزونه‌های Ad Blocker  یا Privacy Badger باعث بروز این خطاها در کروم می‌شوند.

به روز رسانی Google Chrome

در برخی موارد، مرورگر کروم شما از آخرین نسخه‌های TLS پشتیبانی نمی‌کند اما وب‌سایتی که از آن دیدن می‌کنید، طوری پیکربندی شده است که فقط از جدیدترین نسخه TLS استفاده کند، در این صورت ممکن است Error مذکور را مشاهده کنید.

البته معمولا در نسخه بسیار قدیمی Chrome ممکن است این اتفاق رخ دهد و اگر مرورگر خود را مرتبا به روز کنید احتمالا چنین چیزی را مشاهده نخواهید کرد. برای که مطمئن شوید از آخرین نسخه کروم استفاده می‌کنید مراحل زیر را طی کنید:

  • در نوار آدرس مرورگر خود عبارت chrome://settings/help را وارد کنید.
  • Chrome به‌روزرسانی‌ها را بررسی می‌کند و در صورت یافتن نسخه جدید به‌طور خودکار آن‌ را اعمال می‌کند.
  • برای اعمال به روز رسانی و راه اندازی مجدد مرورگر، روی دکمه Relaunch کلیک کنید.

به روز رسانی Google Chrome

تنظیمات Date/Time رایانه خود را بررسی کنید

هر گواهی SSL یک دوره اعتبار دارد. یعنی در تاریخ و ساعت معینی منقضی می شود.

اگر تنظیمات تاریخ و زمان رایانه شما اشتباه باشد، ممکن است Chrome به اشتباه فکر کند که گواهی SSL وب سایت قبلاً منقضی شده است، حتی اگر هنوز بر اساس زمان و تاریخ صحیح معتبر باشد.

برای رفع این مشکل، مطمئن شوید که رایانه شما روی تاریخ و زمان درست تنظیم شده است.

دستورالعمل‌های ویندوز:

  • روی ساعت در نوار ابزار کلیک راست کنید.
  • تنظیمات Date/Time را انتخاب کنید.
  • در پنجره بازشده، مطمئن شوید که زمان و منطقه زمانی درست را انتخاب کرده اید (یا اجازه دهید ویندوز آن‌ها را به طور خودکار تنظیم کند). سپس، روی دکمه Sync now کلیک کنید.

تنظیمات Date/Time رایانه خود را بررسی کنید

دستورالعمل سیستم عامل mac

  • منوی Apple > System Preferences را انتخاب کنید.
  • تاریخ و زمان را انتخاب کنید.
  • تاریخ/زمان صحیح را به صورت دستی وارد کنید یا به اپل اجازه دهید آن‌ها را به صورت خودکار شناسایی کند.

بیشتر بخوانید:


https://hostida.com/blog/how-to-fix-503-service-unavailable-error-in-wordpress

در پایان
مرورگرها و سرورهای وب برای رمزگذاری داده‌ها به پروتکل‌های SSL/TLS متکی هستند. اگر در اتصال آن‌ها از طریق پروتکل مشکلی وجود داشته باشد، مرورگر وب شما پیام خطایی مانند ERR_SSL_VERSION_INTERFERENCE را نمایش می دهد. برای رفع مشکل، می‌توانید مراحل عیب‌یابی بالا را اجرا کنید. در صورتی‌که بازهم Error را مشاهده کردید در قسمت نظرات همین مقاله آن را مطرح کنید یا مشکل خود را از طریق تیکت با ما در میان بگذارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا