آموزش

DNS چیست و چگونه کار می‌کند؟

این 3 حرف ساده بدون این که خیلی از ما بدانیم کار بسیار مهمی برای ما و سرویس‌های هاست و دامنه انجام می‌دهند. تمام سوالاتی که در خصوص DNS یا سامانه نام دامنه دارید، در این مقاله پاسخ داده می‌شوند. با ما همراه باشید.

 DNS چیست؟

لندن به شهر مهاجرین معروف است. در این شهر مه‌آلود و اعجاب انگیز تکلیف مهاجران تازه وارد چیست؟ آن‌هایی که بجز زبان مادری به زبان دیگری تسلط ندارد؟ اگر یک دختر اکراینی در اولین روز حضورش در شهر اتوبوس‌های قرمز بخواهد با یک پسر نیجریه‌ای سر صحبت را باز کند، چه می‌کند؟ به احتمال قوی تلفن همراهش را برمی‌دارد و وارد گوگل ترنسلیت می‌شود، میکروفون را می‌زند و به زبان روسی صحبت می‌کند. این ابزار هم به سادگی گفته‌های دختر را به زبان موردنظر ترجمه می‌کند.

در دنیای اینترنت، DNS نقش گوگل ترنسلیت، domain نقش دختر اکراینی و IP نقش پسر نیجریه‌ای را دارد. دی ان اس ارتباط بین دامنه و آی پی را برقرار می‌کند.

سامانه نام دامنه چه کاربردی دارد؟

DNS یا سامانه نام دامنه، آی پی آدرس‌ها را به دامین ترجمه می‌کند. یعنی با ثبت و تنظیم دی ان اس برای مرورگر‌ها مشخص می‌شود که یک نام دامنه به کدام آدرس IP تعلق دارد. بعد از مرحله ثبت دامنه ما با DNS بسیار زیاد برخورد می‌کنیم.

یک مثال برای درک بهتر: نام دامنه گوگل به صورت google.com است و با وارد کردن این عبارت وارد سایت گوگل می‌شوید. از طرف دیگر کامپیوتر شما نمی‌داند که google.com چیست. اینترنت و شبکه‌های دیگر از آدرس‌های IP عددی استفاده می‌کنند. یکی از آی پی‌های عددی برای گوگل 172.217.0.142 است. اگر این عدد را در نوار آدرس مرورگر خود وارد کنید وارد وب سایت گوگل می‌شوید. ما به جای عدد از آدرس‌های اینترنتی استفاده می‌کنیم چون به خاطر سپردن کلمات با معنی آسان‌تر است؛ در ضمن آدرس‌های IP ممکن است تغییر کنند اما سرورهای DNS اطلاعات جدید را به روز می‌کنند.

بیشتر بخوانیم: همه چیز درباره دامنه و ثبت آن

DNS Server یعنی چه؟

دی ان اس سرور کامپیوتر بزرگی برای نگه‌داری دیتابیس‌های IP و Domain است. این سرورها به شرکت‌های هاستینگ تعلق دارند و در مواقع لزوم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

مثلاً هر وقت افراد google.com را در نوار آدرس مرورگر تایپ می‌کنند، آدرس IP مربوط به آن‌ها از سرورهای دی ان اس فراخوانی می‌شود و مرورگر می‌تواند آن‌ها را پیدا کند.

هنگامی که سرور DNS آدرس آی پی صحیح را پیدا کرد، مرورگرها آدرس را می‌گیرند و از آن برای ارسال داده به CDN یا سرورهای مبدا استفاده می کنند. پس از انجام این کار، اطلاعات موجود در وب سایت برای کاربر قابل دسترسی است.

DNS چیست و چگونه کار می‌کند؟

رکوردهای DNS در هاست

رکوردهای دامنه مثل پرونده‌های ما انسان‌ها در این دنیا هستند. هر فردی پرونده‌های پزشکی، قضایی، تحصیلی و… زیادی دارد که نام و مشخصات و کدملی‌اش در آن‌ها ثبت شده است. معمولا اطلاعات دیگری هم به این پرونده‌ها پیوست می‌شود.

رکوردهای دامنه همان پرونده‌هایی هستند که برای دامنه‌ها تشکیل می‌شوند اما با توجه به نوع داده‌هایی که درباره دامنه‌ها وجود دارد، نوع این رکوردها متفاوت می‌شود. بعضی از پرکاربردترین انواع DNS عبارتند از:

  • رکورد نیم سرور (NS)
  • رکورد تبادل نامه (MX)
  • Address (A) Record

تغییر DNS یعنی چه؟

یکی از عملکردهای اصلی دی ان اس‌ها، معرفی نام دامنه و سرویس host و تعیین ارتباط این دو با هم است پس زمانیکه سرویس هاست را تغییر می‌دهید باید آن را به حوزه وب اعلام کرده و به DNS Server  هاست جدید معرفی کنید.

خطای دی ان اس چیست و چگونه برطرف می‌شود؟

اگر ارور DNS Server might be unavailable را مشاهده کردید، باید بدانید که مرورگر نتوانسته به DNS های شما دسترسی پیدا کند. این ارور اکثرا مربوط به مشکلات اینترنت است. مشکلاتی نظیر اتصال صحیح اینترنت. بنابراین در اولین اقدام، چک کنید ببینید که آیا اتصال اینترنت شما برقرار است یا خیر.

اگر مشکل پیش آمده به دلیل قطعی اینترنت نباشد در اغلب موارد با ریست کردن مودم و تعویض مرورگر مسئله به وجود آمده حل می‌شود. اگر بازهم این ارور را دریافت کردید؛ می‌توانید با قطع کردن موقت فایروال، آنتی ویروس و VPN اتصال خود را امتحان کنید.

اگر بازهم مشکل حل نشد باید به Trouble Shooter ویندوز مراجعه کنید که مراحل آن به شرح زیر است:

Setting>> Update & Security>> Troubleshoot>> Additional troubleshooters>> Internet Connections

در این مرحله ویندوز اتصالات و زیرساخت شما را بررسی می‌کند و نتیجه را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما باید با توجه به پاسخی که دریافت کرده‌اید، اقدامات توصیه شده را انجام دهید.

 

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا