سرویس ها و خدمات

ESXi چیست؟ و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

برای استفاده از حداکثر توان سخت‌افزاری سرورها، مجازی سازی ایده فوق العاده‌ای است. مجازی‌ سازی یعنی یک نسخه مجازی از یک شی واقعی ساخته شود. شما می‌توانید از هر بخش یک سرور چه سخت‌افزار و چه نرم‌افزار یک نسخه مجازی تهیه کرده و همچنین می توانید یک شبکه اینترنتی را مجازی‌ سازی کنید. در این نوشتار قصد داریم به بررسی یکی از پلتفرم‌های مجازی‌ساز شرکت آلمانی VMware یعنی ESXi بپردازیم. با ما همراه باشید.

مجازی سازی چیست؟

سازمانی را تصور کنید که برای همه دپارتمان‌های خود سیستم نرم‌افزاری جداگانه‌ای می‌خواهد. به طور مثال برای بخش حسابداری نیاز به نرم‌افزار حسابداری، برای بخش CRM نیاز نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری و … دارد. در این حالت سازمان باید برای هر سرویس، یک سیستم سخت افزاری جدا تهیه کند. جدا از هزینه بسیار بالای این کار، در این حالت عملا نمی‌توان از تمام توان سخت‌افزاری سیستم‌ها استفاده کرد. بنابراین راهکار مناسب استفاده از فناوری virtualization است.

با این فناوری تمام سرویس‌های مورد نیاز به صورت یک ماشین مجازی و در یک پنل واحد در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این تکنولوژی انواع مختلفی دارد از جمله: مجازی سازی سرور که به معنای مستقل کردن سرویس دهنده های نرم افزاری و سیستم عامل‌ها از سخت افزار یک سروراست. به عبارت دیگر راه اندازی یک سرویس و یا سیستم عامل بر روی یک بستر واسطه.­ در حقیقت ما با مجازی سازی هزینه مازاد را نخواهیم داشت و در مقابل کارایی و عملکرد بهتری داریم.

هایپروایزر چیست؟

نرم افزار هایپروایزر (Hypervisor) با راه اندازی روی سرور فیزیکی وظیفه تقسیم منابع بین سروهای مجازی را بر عهده دارد. این محصول باید از پردازنده های سرور از مجازی سازی پشتیبانی کند؛ در نتیجه شما تنها با پرداخت هزینه برای یک سرور فیزیکی از چندین سرور مجازی با سیستم عامل های متفاوت برخوردار خواهید بود و مهم ترین نکته این است که دسترسی کامل کاربر به سرور و امکان تنظیم روی سرور در این سرویس دهی است. در نرم افزار هایپروایزر دارای پردازنده های مجازی به جای فیزیکی هستیم و ماشین های مجازی به صورت کاملا مجزا و ایمن بر روی هاست پیاده سازی می شوند. از بهترین نمونه های هایپروایزر می‌توانیم به این نرم‌افزارها اشاره کنیم: ESXi، مایکروسافت Hyper V،VMware vSphere

بیشتر بخوانیم: راهنمای انتخاب صحیح یک سرور مجازی مناسب

VMware ESXi چیست؟

حالا که با این فناوری آشنا شدید یکی از محصولات کمپانی بسیار مشهورVMware  به نام ESXi را به شما معرفی می‌کنیم. ESXi مخفف عبارت Elastic sky X Integrated و آخرین ورژن از مجموعه نرم افزارهای VMware Hypervisor است. این محصول یک نوع هایپروایزر نوع اول است همچنین مستقل از سیستم‌عامل بوده و به طور مستقیم روی سخت افزار نصب می‌شود. تکنولوژی مورد استفاده در این نرم افزار Bare Metal است و امکان مدیریت روی سخت افزار و منابع سیستم را به کاربر می‌دهد. با استفاده از ESXi می‌توان ماشین مجازی ساخت و فرآیند اختصاص منابع به ماشین مجازی را انجام داد. به زبان ساده، ESXi کنترل و مدیریت منابع سخت افزاری در بین ماشین های مجازی را انجام می دهد.

این سیستم عامل یک پنل تحت وب (در نسخه های پایین تر از ESXi 6.5 به صورت نرم افزاری ) در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آی پی که در هنگام نصب به آن اختصاص می‌دهید قابل دستیابی است. در آن پنل شما قادر به نصب و مدیریت ماشین‌های مجازی هستید.

VMware ESX چیست؟

ESX مخفف عبارت Elastic Sky X  و یک پلتفرم مجازی ساز VMware است. این نرم‌افزار به عنوان سرویس کنسول شناخته می‌شود. هدف اصلی آن فراهم کردن رابط کاربری مدیریتی برای میزبان و نصب Agent هایی در سرویس کنسول به منظور انجام عملیاتی مانند مانیتورینگ Hypervisor ESX یا مدیریت سخت افزارها است.

تفاوت ESXi و ESX

تفاوت ESXi و ESX

شرکت  VMware در سال 2010 میلادی و پس از انتشار ورژن 4.1 نرم افزار VMware ESX، ESXi را منتشر کرد. تا زمان نگارش این مقاله آخرین نسخه ESXi نسخه 7.2 آن است. لایسنس های ESX می توانند برای ESXi و بر روی هر سروری به کار گرفته شوند. هر دوی اینها Hypervisor های شرکت VMware هستند. نکته قابل توجه این است که پس از vSphere5  فقط ESXI در دسترس است و ESX ورژن  جدید دیگری ندارد. جدول زیر بر اساس مقایسه VMWARE است و با کمک آن به راحتی می‌توانید متوجه تفاوت‌های اصلی نرم‌افزار شوید.

تفاوت ESXi و ESX

ESXi offline bundle

شرکت VMware به صورت دوره‌ای برای رفع موارد امنیتی، رفع باگ ها و یا اضافه شدن قابلیت جدید آپدیت‌هایی را با عنوان Path ارائه می‌دهد.

Offline bundle یک فایل ZIP مشابه ساختار همان path ها است که برای بروز رسانی نسخه ESXi به کار می‌رود و مشابه همان پچ‌ها بر روی سرور نصب می‌شود. مزیت استفاده از این ابزار این است که می‌توان بدون خاموش کردن سرور ESXi نسبت به آپدیت نسخه آن اقدام کرد. (ذکر این نکته ضروری است که در حالت عادی برای آپدیت سرور ESXi با استفاده از ISO نیاز است که سرور را خاموش کنید) پس در مواقعی که نیاز داریم با کم‌ترین downtime نسخه ESXi سرور را بروزرسانی کنیم باید از بسته offline bundle استفاده کنیم.

سخن پایانی

در این نوشتار آموختیم که با مجازی سازی هزینه مازاد را نخواهیم داشت و در مقابل کارایی و عملکرد بهتری داریم. یکی از بهترین مجازی‌سازهای موجود ESXi است که شرکت آلمانی VMware آن را عرضه کرده است. قابلیت‌هایی که این محصول در اختیار ما قرار می‌دهد، باعث محبوبیت آن شده است. شما کدام مجازی‌ساز را برای سرور خود ترجیح می‌دهید؟

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا