آموزشاخبار

7 ترند آموزش مجازی در سال 2023

با شرایط جدیدی که در دوران پسا کرونا شاهد آن هستیم سازمان‌ها و حتی موسسات آموزشی با چالش‌هایی جدی روبرو هستند. از فرایند بسیار سخت استعدادیابی و جذب نیروی انسانی کارآمد گرفته تا دورکاری و آموزش در منزل. چشم انداز آموزش در سال 2023 دیجیتال و نوآورانه خواهد بود. در این نوشتار جدیدترین رویکردهای آموزش آنلاین در سال 2023 را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

1. توسعه و بازآموزی مهارت‌ها

توسعه مهارت‌ها اولویت اصلی بیشتر سازمان‌ها در سال 2023 خواهد بود. برنامه‌های آموزشی ارتقاء شغلی و بازآموزی مهارت‌های کسب شده باید در اولویت اکثر شرکت‌ها قرار گیرد تا کارکنان مهارت‌های جدید را بیاموزند، نقش‌های جدیدی را به عهده بگیرند و شایستگی‌های خود را به روز کنند تا در بازار کار رقابتی حرفی برای گفتن داشته باشند.

2. یادگیری خرد یا Microlearning

میکرولرنینگ‌ همان یادگیری‌های خرد هستند که در این روش، محتوای آموزشی به بخش‌های کوچک و اصطلاحاً کپسولی برای سپردن بهتر آن به ذهن، تولید و ارائه می‌شود. برای مثال اگر شما یک فیلم آموزشی ۶۰ دقیقه‌ای دارید و تماشای آن در یک ساعت ممکن است شما را خسته کند، میکرولرنینگ آن را به بسته‌های کوچک ۵ تا ۶ دقیقه‌ای تبدیل می‌کند.

علاوه بر فیلم، محتواهای آموزشی دیگر مانند متون کتاب‌ها، جزوات، بازی‌ها و غیره نیز با این روش به بخش‌های کوچک و ساده‌ای تبدیل می‌شوند. از مهم‌ترین مزایای میکرولرنینگ‌ این است که ذهن انسان به راحتی می‌تواند آن را تجزیه و تحلیل کرده و برای طولانی مدت در خود جای دهد.

Microlearning

در میکرولرنینگ که یکی از روش‌های آموزش الکترونیکی است، از سامانه کلاس مجازی برای هر چه راحت‌تر و بهتر انجام دادن این روش استفاده می‌شود.

بر اساس تحقیقات، در سال 2022 سه گرایش برتر میکرولرنینگ وجود داشته است. TikTok و محبوبیت روزافزون آن تأثیر زیادی بر این سبک از یادگیری گذاشته است. اطلاعات مختصر و کاربردی در ویدیوهای کوتاه و دقیق یک راه عالی برای اطمینان از مشارکت یادگیرنده است.

نکته: هر واحد Microlearning باید با یک بخش تعاملی (مانند یک مسابقه) داشته باشد که در نهایت به یک پاداش ختم شود.

3. یادگیری داده محور یا Data-driven learning

سیستم‌های مدیریت یادگیری (LMS) به طور فزاینده‌ای در جمع آوری و تجزیه و تحلیل امور داده محور در حال توسعه هستند. پلتفرم‌های یادگیری اکنون می‌توانند نیازهای افراد را تشخیص داده و زمانی که به راهنمایی احتیاج دارند، به مربیان هشدار دهند تا آن‌ها بر اساس اهداف یادگیری و سطوح شایستگی، توصیه‌های محتوایی را ارائه کنند. این سطح از تنظیم دقیق به این معنی است که مربیان می توانند مسیرهای یادگیری شخصی را برای هر دانش‌پذیر ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: 

آموزش اتصال بیگ بلو باتن به LMS مودل



آینده آموزش الکترونیک متعلق به پلتفرم‌های یادگیری هوشمند است که قادر به تفسیر داده‌ها و عملی کردن آن‌ها هستند. یادگیری مبتنی بر داده نیز یادگیرنده محور است.

4. برون سپاری تولید محتوا

زمان آموزش‌های طولانی طراحی شده توسط متخصصان آموزشی داخلی گذشته است. با جهانی شدن روزافزون نیروی کار و نیاز به یادگیری سریع، شرکت‌ها باید مطمئن باشند که محتوای با کیفیت را همیشه در دسترس دارند.

5. محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC content

طبق یک تحقیق، افراد شاغل هنگامی که همکاران‌شان محتوای آموزشی را ایجاد می‌کنند اعتماد بیشتری به آن نشان می دهند. محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) هر محتوایی است که توسط کاربران ایجاد می‌شود. محبوبیت این نوع تولید محتوا در حال افزایش است زیرا افراد تجربیات یادگیری تعاملی را بیشتر ترجیح می‌دهند. UGC مزایای زیادی دارد، از جمله نرخ مشارکت بالاتر و آموزش موثرتر.

6.  استفاده از واقعیت گسترده (XR) در تمرینات

XR  اصطلاحی در نو ظهور برای تکنولوژی‌های همه جانبه است. واقعیت افزوده (AR) ، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت مختلط (MR) به علاوه مواردی که هنوز ساخته نشده‌اند همگی جزئی از واقعیت گسترده هستند.

واقعیت گسترده (XR)

با توجه به این‌که واقعیت گسترده در چند سال اخیر و پس از نسل دوم واقعیت مجازی به یک مفهوم شناخته‌ شده‌تر تبدیل شده است، عجیب نیست که آن را جانشین واقعیت مجازی تصور کنیم. واقعیتی که XR ارائه می‌کند این‌گونه است که از میان تجربه‌های VR یا AR یا MR به شما حق انتخاب می‌دهد. ممکن است شما کاملا در حال تجربه‌ی واقعیت مجازی باشید و سپس به‌سرعت به مدل واقعیت ترکیبی جابجا شوید تا به دنیای واقعی هم سرکشی کنید و دوباره به VR بازگردید.

حتی اگر دستگاهی بیش از یک نوع از XR را ارائه نکند، مفهوم XR به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا درباره‌ی شیوه‌ی تولید محتوا و تجربه‌های این‌چنینی متفاوت‌ فکر کنند و به‌جای دیدن تکنولوژی‌های جداگانه، آن‌ها را به‌عنوان جنبه‌های مختلف یک تکنولوژی در نظر بگیرند.

سال 2023 شاهد واقعیت گسترده (XR) در تمرینات خواهیم بود که شامل تمام فناوری های یادگیری همه‌ جانبه مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) می شود. همه این‌ها باعث می شود افراد تجربه تعاملی و جذاب‌تری داشته باشد.

برنامه‌های XR برای آموزش فنی، برنامه‌های نصب و حتی خدمات مشتریان بسیار مفید خواهد بود، زیرا اجرای چندین سناریو با انواع مختلف مشتریان و مشکلات به راحتی به این وسیله قابل اجرا است.

7. یادگیری بر اساس تقاضا

یادگیری ناهمزمان و بر اساس تقاضا برای هر سازمانی که می‌خواهد در محیط پر رقابت امروزی پیشرفت کند، ضروری است. با این حال بر اساس یک نظرسنجی از 800 کارمند در سازمان‌های بزرگ، 56 درصد از آن‌ها گفتند که در سال جاری نتوانسته‌اند اسناد دیجیتال را هنگام کار ریموت پیدا کنند.

ما قبلاً به اهمیت اشتراک دانش در سازمان‌ها و ضرورت یک استراتژی خوب اشاره کرده ایم. یادگیری و توسعه آن باید با حصول اطمینان از اینکه کارمندان می توانند هر زمان که لازم باشد، بدون توجه به دستگاه یا منطقه زمانی، به مواد آموزشی دسترسی داشته باشند، یک امر ضروری است.

بیشتر بخوانید:

5 وب سایت برای آموزش رایگان کدنویسی



سخن پایانی

به جز بحث یادگیری نباید در سال 2023 از نسل Z چشم پوشی کنید. نسل Z افرادی هستند که در سال‌های 1997 تا 2012 متولد شده‌اند. برای نسل‌های قبلی، یک مسیر شغلی روشن با دستمزد مناسب برای رضایت شغلی کافی بود. اما در خصوص نسل Z اینطور نیست. این افراد تا سال 2025، 27 درصد از نیروی کار را تشکیل می دهند.

توصیه ما به شما این است که Gen Z را خیلی بهتر درک کنید و انگیزه‌های آن‌ها، نگرش‌هایشان نسبت به زندگی، کار و دستمزد و تشنگی آن‌ها برای انعطاف‌پذیری را در نظر بگیرید.

منبع:

7 Learning and development trends shaping the 2023 training landscape

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا