رایانش ابری

همه چیز در مورد مایکروسافت آژور (Azure)

بعد از سرویس وب آمازون (AWS)، مایکروسافت آژور دومین پلتفرم بزرگ مبتنی بر cloud است و خدمات و امکانات متعددی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد به بهبود امنیت و توان پردازشی کامپیوترها کمک می‌کند. شاید باور نکردنی به نظر برسد اما این سرویس به مدت 99 سال در 3 مکان مختلف اطلاعات شما را نگهداری می‌کند. برای درک بهتر این سرویس این مقاله را تا انتها بخوانید.

رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟

برای این که پلتفرم Azure را به شما معرفی کنیم، پیش از هر چیز باید در مورد محاسبات ابری صحبت کنیم. ما قبلا در مقاله رایانش ابری چیست | کاربردهای Cloud Computing توضیحات جامعی در این زمینه ارائه کرده‌ایم، اما به طور خلاصه باید گفت که رایانش ابری به‌معنای ارائه سرویس‌های محاسباتی مثل سرورها، فضای ذخیره‌سازی‌، پایگاه‌های اطلاعاتی، شبکه‌ها، نرم‌افزارها، تجزیه‌و‌تحلیل‌ها و اطلاعات از طریق اینترنت برای ارائه نوآوری سریع‌تر و منابع انعطاف‌پذیر و صرفه‌جویی در مقیاس است.

در واقع، رایانش ابری تمام کارهای سنگین مربوط به پردازش داده‌ها را انجام می‌دهد و تمام این کارها را به کامپیوترهای بسیار دور در فضای مجازی منتقل می‌کند؛ در‌نتیجه، اینترنت به فضایی ابری تبدیل می‌شود و شما می‌توانید در هر نقطه‌ای از جهان با هر دستگاهی، به داده‌ها و فایل‌هایتان دسترسی داشته باشید.شرکت‌ها بدون اینکه «زیرساخت» یا «مراکز داده» خود را داشته باشند، می‌توانند دسترسی به هر چیزی از برنامه‌های کاربردی گرفته تا فضای ذخیره‌سازی را از یک «ارائه‌دهنده خدمات ابری» (Cloud Service Provider) اجاره کنند.

مایکروسافت آژور چیست؟

مایکروسافت آژور Microsoft Azure مجموعه‌ای رو به رشد از خدمات، محاسبات، ذخیره‌سازی داده‌ها، شبکه سازی و برنامه در بستر cloud یا “ابر”  است که به شما کمک کند سریع‌تر حرکت کنید، کار بیشتری انجام دهید و در هزینه‌ها صرفه جویی نمایید. اما این‌ها تنها موارد جزئی از قابلیت‌های بی‌نظیر این سرویس هستند. فهرست گسترده‌ای از ابزارها در این پلتفرم وجود دارد که متداول‌ترین آن‌ها عبارتند از:

یادگیری ماشین/ هوش مصنوعی، پایگاه داده‌، محاسبات، ابزارهای توسعه، ساخت شبکه، امنیت، دسکتاپ مجازی ویندوز، ابزار تحلیلی، بلاکچین، حافظه، اینترنت اشیاء

برای درک بهتر بگذارید مثالی بزنیم: شرکت x از Azure برای ذخیره‌سازی داده‌های کاربر استفاده می‌کند. به این ترتیب کاربرها می‌توانند به‌صورت یکپارچه، از اپلیکیشن خود روی یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل شوند و تداوم کار خود را حفظ کنند.

شرکت y می‌تواند از قابلیت بینایی ماشین آژور برای شناسایی عناصر و اشیاء موجود در یک چشم‌انداز استفاده کند. شرکت z از آژور برای استخراج متن از اسناد استفاده می‌کند یعنی اطلاعات به سرورهای مایکروسافت – که وظیفه‌ی تشخیص تصویر را بر عهده دارند – ارسال می‌شود و نتیجه به دستگاه کاربر نهایی بازمی‌گردد. شرکت w ذخیره‌سازی بکاپ‌ داده‌‌ها را با آژور انجام می‌دهد و در نتیجه داده‌ها روی سرورهای مایکروسافت بک خواهند داشت، همچنین میزبانی وب و اپلیکیشن‌های موبایل یا مدیریت تعداد زیادی دستگاه‌ متصل اینترنت اشیاء را هم با همین پلتفرم انجام می‌دهد.

چرا باید یادگیری آژور را آغاز کرد؟

گفتیم که سرویس ابری آمازون با در دست داشتن 33% از سهم بازار، بزرگ‌ترین سرویس ابری جهان است. پس از آن مایکروسافت با 16% و گوگل کلاد با 8% به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. هر کدام از این پلتفرم‌ها دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی است که مشابه آن در پلتفرم‌های دیگر وجود ندارد. حال سوالی که پیش می‌آید این است که کدام یک بر دیگری ارجحیت دارد؟

در پاسخ باید گفت که هر چقدر اطلاعات بیشتری از پلتفرم‌ها بیاموزید، کلاینت‌های بیشتری جذب خواهید کرد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ از Microsoft Azure استفاده می‌کنند و به همین دلیل تسلط به این پلتفرم به مجموعه‌ی مهارتی سودمندی برای افراد حرفه‌ای تبدیل شده است.

یکی از مزایای آژور، امکان هم‌گام سازی آن با دیگر ابزارهای مایکروسافت -مثل نرم‌افزار محبوب office- است. از طرفی این سرویس برای کسب‌وکارها هزینه‌ی کم‌تری دارد و ساختار قیمت‌گذاری آن ساده‌تر است و به میزان مصرف بستگی دارد؛ به همین دلیل این پلتفرم و خدمات آن برای کسب‌وکارهای روبه‌رشد مفید هستند.

بنابراین در مقایسه 3 غول سرویس‌های ابری یعنی Azure، Google cloud و AWS باید بگوییم یادگیری پلتفرم آژور از ضروریات موفقیت در کسب و کارهای آنلاین به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: منظور از PaaS ،IaaS و SaaS چیست؟

روش استفاده از Microsoft Azure

برای تنظیم و استفاده از آژور ابتدا باید ثبت نام کنید. پس به یک حساب کاربری مایکروسافت احتیاج دارید. همان‌طور که می‌دانید باید حساب خود را با کارت اعتباری تأیید کنید؛ اما اگر صرفا می‌خواهید مقدمات کار با آژور را فرا بگیرید، می‌توانید حساب کاربری رایگان (Free Account) بسازید. با این کار، به مجموعه‌ی گسترده‌ای از سرویس‌های آژور به مدت یک سال دسترسی خواهید داشت و تنها در صورت نیاز به ارتقا باید هزینه پرداخت کنید. همچنین با ساخت حساب کاربری مایکروسافت، اعتبار ۳۰ روزه‌ای برای سرویس‌های پولی دریافت خواهید کرد.

اگر علاقه‌مند به استفاده از سرویس‌های آژور در سطح گسترده‌تری هستید، یک ماشین حساب قیمت‌گذاری در این وب‌سایت برای شما تعبیه شده است. پس از تنظیم حساب کاربری می‌توانید وارد بخش Quickstart Center شوید. در این بخش، تعدادی راهنمای گام به گام درباره‌ی امکانات اولیه وجود دارد. برای مثال می‌توانید با انتخاب «Build a Web App»، گزینه‌های بیشتری مثل Build and host a web app with Azure Web Apps یا Deploy a container-based web app with App Service را ببینید. همچنین می‌توانید از منوی به اصطلاح همبرگری ( آیکون سه خط افقی روی هم) به امکانات دیگری از جمله ساخت سریع پایگاه داده‌ی SQL و ساخت ماشین مجازی و… دسترسی پیدا کنید.

مایکروسافت آژور در ایران

این سرویس در ایران قابل دسترس است و از طریق پرتال کاربری سرویس آژور می‌توانید از آن استفاده کنید. در داشبورد اختصاصی مایکروسافت، کاربر با چند کلیک تمامی سرویس‌های مورد نظر و همچنین مایکروسافت آژور را مشاهده می‌کند و می‌تواند سرویس‌های جدیدی را هم به آن‌ها اضافه کند. با استفاده از ابزار “مدیریت منابع آژور” کاربران می‌توانند سرویس‌های خود را دسته بندی و منظم کنند. برای انجام دادن کار های تکراری نیز می توان از PowerShell  آژور استفاده کرد.

ذکر این نکته ضروری است که بیشتر سرویس‌های Microsoft Azure هزینه ها را با استفاده از مدل pay-as-you-go دریافت می‌کنند. یعنی شما هر چقدر که از سرویس‌ها و منابعی که آژور دارد، استفاده کنید به صورت کاملا داینامیک می‌توانید هزینه آن را پرداخت کنید. اما این سرویس در ایران به صورت ماهیانه و سالیانه اراثه می‌شود و در حال حاضر امکان تهیه آن به صورت pay-as-you-go وجود ندارد.

مایکروسافت آژور

5 پلن مایکروسافت آژور جهت پشتیبانی مشتری

این شرکت به منظور ارائه خدمات در سطح بین‌المللی پلن‌های متفاوتی را طرح ریزی کرده تا کاربران بتوانند با توجه به نیاز خود، بهترین انتخاب را داشته باشند. این پلن‌ها در دامنه و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند و عبارتند از:

  • پلن پایه
  • پلن توسعه دهنده
  • پلن استاندارد
  • پلن Professional Direct
  • پلن Premier

پلن‌های پایه‌ای برای همه‌ی اکانت ها آژور در دسترس هستند ولی Microsoft برای مابقی خدمات پشتیبانی،  هزینه‌ای جداگانه دریافت می‌کند. هزینه سرویس پشتیبانی توسعه دهنده تا این لحظه، ماهانه 29 دلار است. اما پشتیبانی پلن استاندارد 100 دلار و پلن حرفه ای ماهانه 1000 دلار است جالب است بدانید که مایکروسافت هیچگاه قیمت پلن Premier را اعلام نکرده است .

مدرک مایکروسافت آژور برای حرفه‌ای‌ها

یادگیری Azure می‌تواند نقطه عطفی در رزومه‌ی حرفه‌ای شما باشد. اغلب افراد حرفه‌ای، اخذ مدرک آژور را سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای می‌دانند. در دوره‌های آموزشی آژور که سطح بندی مبتدی تا حرفه‌ای دارند، صفر تا 100 کار با این پلتفرم را خواهید آموخت. با این مدرک می‌توانید به کارفرمایان و مشتریان خود ثابت کنید درک یکپارچه‌ای از این ابزار دارید و به آن‌ها در پیاده‌سازی و حفظ راه‌حل‌های بهینه کمک می‌کنید.

۱۲ نوع مدرک آژور وجود دارد. شما می‌توانید دوره آموزشی دلخواه خود را انتخاب کرده و پس از فراگیری، در آزمون شرکت کرده و در صورت کسب امتیاز مکفی مدرک خود را دریافت کنید. امتحان آژور بر اساس سطح دانش به 3 دسته‌ی Fundamentals ،Associate و Expert تقسیم‌بندی می‌شوند.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی یکی از پرطرفدارترین سرویس‌های ابری پرداختیم. چنانچه سوالی این مورد دارید لطفا در قسمت نظرات آن را بیان کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا