آموزشدیجیتال مارکتینگ

نحوه ساخت لینک UTM

وقتی صحبت از اندازه‌گیری می‌شود، چیزی که به نظرمان می‌رسد اندازه گیری طول و ارتفاع و وزن است ولی اگر صحبت از امنیت دیجیتالی، رضایت مشتری، کیفیت خدمات و چیزهایی از این دست باشد چطور؟ اینجاست که ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به کمک ما می‌آیند. یکی از اصلی‌ترین این ابزارها، گوگل آنالیتیکس است که برای رصد کردن وبسایت طراحی شده تا با داده‌ها و گزارشات آن وبسایت خود را بهینه کنیم. اما برای ردیابی عملکرد کمپین‌ها و محتوا باید یک قطعه کد ساده به انتهای URL این صفحات اضافه کنیم تا برای گوگل آنالیتیکس قابل شناسایی باشند. این قطعه کد، UTM نام دارد و  بینش واضح‌تری از عملکرد بازاریابی به ما می‌دهد.

UTM چیست؟

UTM مخفف Urchin Tracking Module (ماژول دنبال کنِ شیطان) است. این فرمت توسط گوگل برای پیدا کردن URL های خاص استفاده می شود. اما برای درک بهتر باید از مفاهیم پایه‌ای شروع کنیم.

به هر چیزی که قبل از آن یک علامت سوال در URL داشته باشد یک پارامتر می‌گوییم:

utm

پارامتر UTM، یک تگ است که در آخر URL افزوده می شود و با کلیک بر روی آن، داده به گوگل آنالیتیکس رفته و به شما این اجازه را می دهد تا بفهمید که کدام استراتژی مارکتینگ شما تاثیرگذارتر است. یک پارامتر UTM از یک پارامتر و مقدار آن بوجود آمده است:

utm

بیشتر بخوانیم: ایمیل مارکتینگ چیست | بازاریابی از طریق ایمیل

5 پارامتر کلیدی وجود دارد که برای ردیابی کمپین ها در گوگل آنالیتیکس استفاده می‌شود و 3 تا از آن‌ها الزامی و 2 تا هم اختیاری است:

پارامترهای الزامی در UTM

  • UTM_SOURCE : این پارامتر به ما می‌گوید که ترافیک از کجا آمده است. مثلا اینستاگرام
  • UTM_medium:  برای توصیف المنت‌های خاص استفاده می‌شود. مثلا: استوری اینستاگرام یا پست اینستاگرام
  • UTM_campaign : نام کمپین به عنوان مثال: hostidayalda

پارامترهای اختیاری در UTM

  •  UTM_term: یا عبارت کلیدی که برای جستجوهای پولی استفاده می شود تا کلمات کلیدی که شما بر روی تبلیغ خاصی پیشنهاد می‌کنید را تعیین کند. برای مثال یک تبلیغ برای جمله “SEO services” با “utm_term=seo_services” تگ دهی می‌شود.
  • UTM_content: برای استراتژی مقایسه‌ای استفاده می‌شود و برای A/B test پارامتر حیاتی است.

چطور لینک UTM بسازیم؟

با 2 روش دستی یا با استفاده از ابزار می‌توانید لینک یو تی ام ایجاد کنید. ما به طور کلی روش دستی را پیشنهاد نمی‌دهیم زیرا به دلیل طولانی و پیچیده شدن امکان خطا وجود دارد.  در این روش کافیست آدرس سایت خود را تایپ کنید و مشخص کنید که می‌خواهید بازدیدکنندگان با کلیک بر روی آدرس به کدام بخش سایت شما منتقل شوند. به عنوان مثال در وب سایتی به نام site و بخش وبلاگ:

https://site.com/blog/

هنگام ایجاد لینک یو تی ام به صورت دستی باید بعد از آدرس وب سایتتان از علامت سؤال استفاده کنید. در مرحله بعدی باید منبع ورودی کمپین را مشخص کنید. به این معنی که باید تعیین کنید می‌خواهید ورودی سایت‌تان از گوگل باشد یا سایت‌های دیگر. به طور مثال اگر منبع ورودی شما گوگل است:

https://site.com/blog/?utm_source=google

یا اگر منبع ورود سایت‌های دیگر هستند:

https://site.com/blog/?utm_source=namesit

در مرحله بعد نوع رسانه کمپین یا همان Campaign Medium را مشخص کنید. در اینجا اگر نوع رسانه شما یک ایمیل است که به بانک‌های ایمیلی خود ارسال کرده‌اید، Campaign Medium  شما email است.

https://site.com/blog /?utm_source=google&utm_medium=cpc

حال نوبت به نام کمپین است اگر هدف شما تبلیغات به مناسبت یلدا است از عبارت yalda استفاده کنید.

https://site.com/blog /?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=yalda

البته نوشتن محتوا و عبارت کلیدی کاملاً اختیاری است. بنابراین می‌توانید آن‌ها را در آدرس خود قرار ندهید.

Campaign URL Builder

گفتیم که روش دستی روشی پرخطا و سخت است. اما campaign-url-builder راهی سریع برای ایجاد کدهای UTM است. با ورود به وب سایت این ابزار یا نصب افزونه آن بر روی مرورگر گوگل کروم، تمام مراحلی که در بالا توضیح دادیم ظرف چند ثانیه انجام می‌شود. به تصویر زیر دقت کنید:

Campaign URL Builder

ردیابی داده‌ها با استفاده از UTM

بعد از ساخت این پارامتر به مرحله هیجان انگیز آنالیز داده‌ها می‌رسیم. پیشنهاد می‌کنیم کتاب “داستان پردازی با داده‌ها” را مطالعه کنید زیرا دید بسیار جالبی در رابطه با تجزیه و تحلیل داده‌های آماری به شما می‌دهد.

برای دیدن نتیجه کمپین خود از سایدبار سمت راست آنالیتکس به مسیر زیر بروید:

Traffic > Sources > Campaign

ضمنا شما می توانید معیارهایی مانند میزان جستجو، تبادلات، تعداد مشاهده‌های صفحه و … را نیز از این طریق مشاهده کنید.

آنالیتیکس

سخن آخر

در این مقاله با نحوه ساخت لینک UTM آشنا شدیم. بدیهی است برای آنالیز نیاز به تجربه و آزمون و خطا وجود دارد و تسلط به گوگل آنالیتکس امری ضروری است. لطفا در قسمت نظرات یکی از تجربیات موفق کمپین های بازاریابی خود را که با آنالیز UTM ها داشته اید با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

 

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا