دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست ؟

مقدمه

دیجیتال مارکتینگ مانند هر نوع بازاریابی دیگر، راهی برای ارتباط با مشتریان بالقوه شما است. در این نوع بازاریابی این‌بار شما از بستر اینترنت برای ارتباط با مشتریان استفاده می‌کنید. ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود، بازاریابی آنلاین پیچ‌وخم بسیاری دارد که در این مقاله قصد داریم به اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ و چه اهمیتی در کسب و کار افراد دارد بپردازیم، با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

  • دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
  • ابزار بازاریابی آنلاین
  • نقش بازاریابی دیجیتال برای یک شرکت
  • استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ
  • کلام آخر

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال-مارکتینگ-چیست؟

اصولا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی برخط به هرگونه خرید، فروش و معامله در بازار آنلاین اشاره می‌کند. بازاریابی به وسیله ایمیل، بازاریابی کلیکی و حتی وبلاگ‌نویسی، نمونه‌های بسیار خوبی از بازاریابی دیجیتال هستند. این نمونه‌ها به معرفی هرچه بیشتر شرکت‌ شما کمک می‌کند و یا باعث ترغیب افراد به کسب و کار آنلاین و خرید محصولات و خدمات شما می‌شود.

حالا که با مفهوم کلی بازاریابی دیجیتال آشنا شدیم سری بزنیم به دارایی‌ها و ابزاری که به عنوان ابزار بازاریابی دیجیتال شناخته می‌شوند. در قسمت بعدی ما نگاهی مختصر به تعدادی از ابزار دیجیتال مارکتینگ خواهیم داشت.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

تقریبا هر چیزی می‌تواند به عنوان یک ابزار بازاریابی آنلاین به حساب آید. به بیان ساده‌تر، هر چیزی که برای بازاریابی از آن استفاده می‌کنید، ابزار دیجیتال مارکتینگ است. در این‌جا چندمثال آورده شده است:

  • وب‌سایت
  • محتوای ویدیویی ( ویدیوی تبلیغاتی، نمایش محصول و..)
  • تصاویر (اینفوگرافیک، عکس محصول و …)
  • محتوای نوشتاری (پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی، توضیحات محصول، توصیفات و…)
  • ابزار برندسازی ( آرم، نماد، کلمات اختصاری و…)

آن‌چه که به عنوان ابزار دیجیتال مارکتینگ توضیح داده شد، تنها تعدادی از آن ابزار ها در لیست ذکر شد. به‌صورت کلی بیشتر ابزار در این دسته قرار می‌گیرند اما روش‌های جدیدی برای دستیابی به مشتریان و فروش آنلاین در اینترنت وجود دارد که همواره باعث می‌شود این لیست در حال رشد باشد.

نقش دیجیتال دیجیتال برای یک شرکت چیست ؟

بازاریابی دیجیتال هم می‌تواند به عنوان یک کسب ‌و کار مجزا و جدید به حساب آید هم به عنوان بخش افزوده‌ شده برای یک شرکت، که قصد دارد دیجیتال مارکتینگ را به بخش فروش و بازاریابی خود اضافه کند. نقش بازاریابی دیجیتال برای یک شرکت چیست؟ استفاده از کسب و کار آنلاین چه کمکی می‌تواند به بازاریابی و فروش یک شرکت کند؟

درحالی که بازاریابی سنتی ممکن است در تبلیغات چاپی، ارتباط تلفنی یا بازاریابی فیزیکی وجود داشته باشد، بازاریابی آنلاین می‌تواند به صورت الکترونیکی و فروش آنلاین صورت بگیرد. این به این معنی است که تعداد بی‌شماری از فرصت‌ها برای برند‌ها و شرکت‌ها مهیا خواهد شد که به کمک کسب‌ و کار آن‌ها خواهد آمد. ایمیل، فیلم، رسانه‌های اجتماعی از جمله‌ی این فرصت‌های مبتنی بر بستر اینترنت است. در این مرحله بازاریابی دیجیتال، برای کسب‌ و کار و آگاهی از برند شما بسیار مهم است. هر برند شناخته شده و معروفی، یک وب‌سایت و یا حداقل رسانه‌ی اجتماعی و استراتژی تبلیغاتی دیجیتال دارد.

محتوای بازاریابی دیجیتال به حدی متداول است که مصرف‌کنندگان اکنون به عنوان راهی برای آشنایی، شناخت و اعتماد برند‌ها از آن استفاده می‌کنند.

از آن‌جا که بازاریابی دیجیتال گزینه‌ها و استراتژی‌های بسیاری دارد می‌توان با در نظر گرفتن بودجه‌های مختلف، از انواع روش‌های بازاریابی برای اعتبار بخشیدن و رونق بیشتر به کسب و کار آنلاین خود، از آن‌ها استفاده کنیم.

استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

SEO-digital-marketing

استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ همواره در حال تحول است. هیچ‌گاه نمی‌توان با قطعیت از این جمله صحبت کرد که استراتژی‌های بازاریابی و فروش آنلاین همواره ثابت بوده و تغییری نداشته است. با این حال مهم‌ترین استراتژی‌هایی که اکثر مشاغل از آن‌ها استفاده می‌کنند در این‌جا آورده شده است:

  • تبلیغات کلیکی (Pay-Per-Click Advertising)

تبلیغات کلیکی در واقع یک اصطلاح گسترده است که با اختصار (PPC) شناخته می‌شود. شامل هر نوع بازاریابی دیجیتال که در آن بابت هرکاربری که روی یک تبلیغ کلیک می‌کند، هزینه‌ای پرداختی برای صاحب تبلیغ محسوب می‌شود. به عنوان مثال Google AdWords نوعی تبلیغات کلیکی است.

  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

برای نشان‌دادن پست‌های وبلاگ خود یک راه کم هزینه‌ وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. با SEO یا بهینه‌سازی موتور جستجو گوگل، لازم نیست که برای هر کلیک مستقیم، هزینه‌ای پرداخت کنید اما گرفتن یک صفحه با رتبه‌بندی بالای صفحات گوگل، زمان و تلاش زیادی را می‌طلبد. همه‌ی این‌ها به شما این امتیاز را می‌دهد که بتوانید وب‌سایت خود را بیشتر در معرض نمایش بگذارید و به دنبال آن، مشتری و مخاطب بیشتری را به محصولات و خدمات خود جلب کنید که باعث افزایش فروش آنلاین برای محصول شما باشد.

SEO به زبان ساده‌تر به معنی این است که مطلب گوگل‌پسند را در وب‌سایت خود بارگذاری کنید که باعث شود در صفحه‌ی اول جستجو گوگل به نمایش در آید.

  •  بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

مانند SEO، بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی راهی آزاد و کم هزینه‌است که با استفاده از رسانه‌هایی مانند فیس‌بوک، توییتر و… برای بازاریابی، در اختیار شما قرار گرفته است. درست مانند SEO، بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی زمان و تلاش زیادی را می‌طلبد؛ اما در دراز مدت می‌تواند نتایج بسیار خوب و ارزان‌تری را به شما ارائه دهد.

  •  بازاریابی ایمیلی

بازاریابی نامه‌الکترونیکی، قدیمی‌ترین شکل بازاریابی آنلاین است و هنوز هم قدرت و طرفدار های خود را دارد. بیشتر بازاریاب‌های دیجیتال از بازاریابی ایمیلی برای تبلیغ معاملات ویژه‌، برجسته‌تر کردن محتوا یا تبلیغ یک رویداد استفاده می‌کنند.

کلام آخر

در اولین قدم با Digital Marketing آشنا شدیم و آموختیم که دیجیتال مارکتینگ چیست. این نوع بازاریابی بیشترین استقبال را به خود اختصاص داده است. زیرا برخلاف گذشته، مردم بیشترین زمان و فرصت خود را در اینترنت می‌گذارند. آموختیم ابزارهای کسب‌ و کار آنلاین که در دسترس ما هستند کدامند و چه کمکی می‌توانند به ما کنند.

نمایش بیشتر

ارغوان تهرانی

ارغوان تهرانی هستم، حدود ۵ سال است که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنم. علاقه زیادی به وب گردی و مطالعه مقالات حوزه IT دارم. در کنار فعالیت‌های تولید محتوا و سئو، علاقه زیادی به یادگیری مباحث هاستینگ دارم و در تلاش خواهم بود تا تجربیات و معلوماتم در این حوزه را با مخاطبین وبلاگ هاستیدا به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ممنون از مقاله خوبتون. میشه KPI های دیجیتال مارکتینگ رو بفرمایین؟

    1. دوست عزیز حدود 70 شاخص کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، اما مهم ترین آن ها این موارد هستند:
      ۱. هزینه جذب مشتری (CAC)
      ۲. ارزش طول عمر مشتری (LTV)
      ۳. بازگشت سرمایه (ROI)
      ۴. بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS)
      ۵. لیدهای واجد شرایط بازاریابی (MQL)
      ۶. فروش واجد شرایط (SQL)
      ۷. رشد و افزایش دنبال کننده
      ۸. نرخ تبدیل
      ۹. بازدیدکنندگان وب‌سایت
      ۱۰. مشارکت شبکه‌های اجتماعی
      ۱۱. ترافیک ریفرال
      ۱۲. شاخص خالص ترویج کنندگان (NPS)
      ۱۳. ترافیک ارگانیک
      ۱۴. حضور در رویداد
      ۱۵. حفظ مشتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا