سرویس ها و خدمات

VNC چیست و چطور کار می‌کند؟

تصور کنید در یک روز برفی و بی‌نهایت سرد در حالیکه لباس‌های پشمی موردعلاقه‌تان را پوشیده‌اید و منتظرید تا قهوه دم بکشد، روی کاناپه موردعلاقتان لم می‌دهید و گربه کوچک بازیگوشتان شروع به خرخر می‌کند؛ شما هم در همین وضعیت کار روزانه خود را آغاز می‌کنید. این صبح دل‌انگیز نتیجه کار برنامه‌نویسانی است که سیستم VNC یا  Virtual Network Computing را راه‌اندازی کرده‌اند.

وی ان سی اجازه مدیریت و دسترسی به سیستم‌ها و سرورهای از راه دور مانند سرور مجازی و ابری و… را می‌دهد و با استفاده از آن می‌توانید کارهای بسیار زیادی انجام دهید. در این مقاله این سیستم را به طورکامل شرح می‌دهیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

سیستم VNC چیست؟

وی ان سی یا Console یکی از انواع سیستم‌های اشتراک‌گذاری دسکتاپ از راه دور است. با استفاده از این سیستم قادر خواهید بود کامپیوترهایی را مدیریت کنید که در مکان‌های دیگر قرار دارند یعنی کنترل دسکتاپ، صفحه کلید، ماوس و… در اختیار شماست، گویی در مقابل آن سیستم نشسته‌اید.

کنسول به صورت کلاینت یا سرور کار می‌کند یعنی سیستمی مخصوص سرور روی سرور شما و سیستمی دیگر نیز روی سیستم گیرنده شما برای مدیریت آن سرور نصب می‌شود.

البته سرویس گیرنده در جای دیگری هم می‌تواند باشد. یعنی از رایانه‌های دیگر هم می‌توانید به رایانه دفتر کار متصل شوید سپس این دو نرم افزار با هم ارتباط برقرار می‌کنند و از طریق پروتکلی به نام RFB می‌توانید یک رایانه راه دور را کنترل کنید.

مزایای VNC

  • این محصول از سال 1990 در حال توسعه بوده و بسیار کامل است.
  • پروتکل بسیار ساده و قوی Remote Framebuffer زیربنای این سیستم است.
  • روی تمام سیستم‌عامل‌ها اجرا می‌شود.
  • چند کاربر به صورت همزمان امکان پشتیبانی دارند.
  • این سیستم قابلیت پشتیبانی از پورت‌های متفاوت دارد.

معایب VNC

  • با این محصول انتقال تصاویر دسکتاپ برای مشتری پهنای باند زیادی مصرف می‌کند اما برای حل این مشکل می‌توان رنگ و اندازه صفحه را تنظیم کرد.
  • رمزگذاری این محصول به روش رمزگذاری خام انجام می‌شود که از ابتدایی‌ترین روش‌ها است.

vnc server

کاربردهای VNC

با توجه به مطالبی که گفتیم، این نرم‌افزار اجازه دسترسی به سیستم‌های دیگر کاربران را می‌دهد بنابراین هر ارگان می‌تواند استفاده‌های متعددی از آن داشته باشد، چند نمونه از کاربردهای این محصول عبارتند از:

پشتیبانی‌های نرم‌افزاری
این محصول به دلیل رابط کاربری سریع و راحت، با سرعت زیادی قادر به ایجاد تغییرات در کامپیوتر است. بنابراین شرکت‌ها از VNC برای عیب‌یابی سیستم‌های کارمندان خود استفاده می‌کنند. با استفاده از این نرم‌افزار تکنسین پشتیبانی به صورت آنلاین و در سریع‌ترین زمان ممکن می‌تواند مشکل ایجاد شده را حل کند.

سرورهای ابری و مجازی

تیم‌های توسعه وب از VNC برای دسترسی به سرور مجازی و سرور ابری استفاده می‌کنند. اگر کسب و کار شما وب ‌سایت یا اپلیکیشنی با میزبانی سرور دارد، قطعا به این محصول نیاز خواهید داشت زیرا گاهی اوقات مدیریت فایل‌ها به مشکل برمی‌خورد زیرا همه فایل‌ها روی سرورهای دوردست ذخیره می‌شوند اما با این نرم‌افزار ایجاد تغییر روی هر سروری به راحتی امکان پذیر است.

مرکز تماس (call center)

سیستم مدیریت مرکز تماس باید حجم زیادی از اطلاعات مهم مانند حجم تماس و طول صف و زمان انتظار را به کاربران نشان دهد. با استفاده از VNC صفحه‌نمایش‌های سراسر دفتر به این کامپیوتر متصل می‌شوند و همه از وضعیت فعلی مرکز تماس مطلع می‌شوند.

RDP چیست؟

RDP مخفف Remote Desktop Protocol سیستم مدیریت دسکتاپ از راه دور است و رقیبی برای VNC محسوب می‌شود. این محصول شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با وی‌ان‌سی دارد. از جمله شباهت‌های این محصول این است که هر دو به نرم‌افزار سمت سرور و کلاینت برای پشتیبانی از ارتباطات نیاز دارند و هر دو می‌توانند چندین کاربر را هم‌زمان به یک سرور متصل کنند.

در مورد تفاوت‌های این هم می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • معمولا RDP سریع‌تر از VNC است.
  • RDP گزینه مناسبی برای اشتراک‌گذاری دسکتاپ برای تعداد وسیعی از سیستم‌ها نیست.

چگونه VNC را راه‌اندازی کنیم؟

راه‌اندازی این نرم‌افزار از طریق دو بخش سرور و کلاینت امکان پذیر است بنابراین شما باید نسخه سرور را روی کامپیوتری نصب کنید که می خواهید به آن متصل شوید. نسخه client را هم بر سیستم‌(هایی) نصب کنید که می‌خواهید از آن متصل شوید. برای دانلود این نرم افزار می توانید به وب سایت realvnc مراجعه کنید.

بیشتر بخوانیم: اتصال به سرور لینوکسی از طریق SSH بدون نیاز به نرم‌افزار

سخن پایانی

در این مقاله با نرم‌افزار کاربردی VNC آشنا شدیم. چنانچه هنوز سوالی در رابطه با این محصول دارید از طریق قسمت نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

 

 

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا