خدمات میزبانی وب

دامین چیست | آشنایی با پسوندهای مختلف دامنه

مقدمه

در دنیای اینترنت و کامپیوتر این روزها اصطلاحات جدید زیادی وجود دارد که در صورت سر و کار داشتن با آنها باید با این اصطلاحات آشنا باشید. حالا اگر در همین راستا قصد راه اندازی یک وب سایت را داشته باشید باید با داشتن اطلاعات و آگاهی کافی اقدام به این کار بکنید. یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در مرحله اول با آن آشنا شوید دامین چیست . Domain که در فرهنگ فارسی با تلفظ دامین به کار برده می‌شود در واقع نامی است که وب سایت از طریق آن قابل دستیابی خواهد بود.

بر اساس تحقیقاتی که توسط متخصصان در عرصه وب ارائه شده انتخاب دامین به صورت اصولی و درست تاثیر مثبتی روی آینده وب سایت شما خواهد داشت. پس قبل از هر چیزی برای راه اندازی سایت باید یک آدرس سر راست، قابل حفظ و البته منحصر به فرد داشته باشید. پس اگر شما هم یک کاربر ابتدایی هستید و می خواهید برای حرفه‌ای شدن با هر آنچه لازم است آشنا شوید در این مقاله می توانید به طور کامل با Domain و نحوه جستجو و ثبت دامنه آشنا شوید.


مطالب مرتبط :

1 . انواع دامنه سایت

2 . آموزش ثبت دامنه ir

3 . آموزش ثبت دامنه com

4 . آموزش ساخت شناسه ایرنیک


دامین چیست ؟

دامین چیست

دامین چیست ؟ Domain در لغت به معنی گستره است و در اینترنت به نامی اختصاصی گفته می‌شود که هر وب سایت برای تمایز و قابل دسترسی بودن نسبت به سایر وب‌سایت‌ها برای خود انتخاب می کند. در واقع این نام، برند شما در فضای مجازی است. شما در اینترنت با نام دامین خود شناخته خواهید شد و هر بازدیدکننده با استفاده از نام دامین شما می تواند وب سایت شما را مشاهده کند. نام دامنه در واقع یک IP است که توسط پروتکل DNS که کار اصلی آن تبدیل IP به اسم است به یک آدرس تبدیل شده است.

انتخاب نام مناسب دامنه

حالا که با تعریف دامین چیست آشنا شدید باید اصول اولیه انتخاب مناسب آن را نیز بدانید تا بتوانید ثبت دامنه IR ، ثبت دامنه COM و دیگر پسوند های موجود را به راحتی انجام دهید.

domain چیست

نام Domain باید کوتاه باشد

کوتاه بودن دامین مزیتی است که منجر می شود کاربران و مشتریانتان بهتر و راحت‌تر اسم سایت شما را بخاطر بسپارند. نمونه ای از نام‌های کوتاه و روان yahoo.com ، youtube.com و microsoft.com هستند.

نام باید به راحتی در ذهن ها ماندگار شود

به هیچ عنوان از کلمات سخت و پیچیده استفاده نکنید بعضی از کلمات اگرچه خاص و تک هستند ولی تلفظ بسیار سختی دارند. نمونه ای از نام‌های ثبت شده که همواره در ذهن مخاطبین ماندگاری دارند google.com و apple.com هستند.

از کلمات کلیدی و مرتبط با کارتان در نام سایت استفاده کنید

سعی کنید از کلمه ای استفاده کنید که مرتبط با حیطه کاریتان است. به این صورت حتی اگر شخصی تا به حال وب سایت شما را ندیده باشد هم فقط با دیدن نام وب‌سایت شما از حوزه ی فعالیت کاریتان مطلع میشود.

از نام‌های مشابه استفاده نکنید!

از نام برند های بزرگ و مشهور در انتخاب نام استفاده نکنید. درست است کپی کردن از لحاظ قانونی برای شما دردسر ساز نیست اما اساسا کپی کردن برای انتخاب نام یک کار اشتباه است و به اعتبار شما در آینده ضربه وارد می کند.

ترکیب مناسب کلمات

اگر میخواهید از دامین های چند کلمه ای استفاده کنید حتما از لحاظ دستور زبان فارسی یا انگلیسی پیروی کنید تا به شکلی صحیح و به دور از هیچگونه غلط املایی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و یک جمله یا کلمه معنی دار را تشکیل دهند.

اگر قصد دارید که یک وب سایت انگلیسی راه بیندازید حتما باید از نام های پر معنی انگلیسی استفاده کنید تا موتورهای جستجو و کاربران به راحتی با سایت شما ارتباط برقرار کنند.

از پسوند های رایج و متداول استفاده کنید

دامین چیست

مهمترین نکته در انتخاب نام استفاده از پسوند مناسب است. شاید برای شما هم جالب باشد اما 70 درصد از کاربران ایرانی اینترنت عادت دارند وب‌سایت‌ها را با پسوند های رایج و متداول مانند com. و ir. در مرورگر خود وارد کنند. پس از همان ابتدای کار سعی کنید پسوند های رایج را برای وب سایتتان به ثبت برسانید. در ادامه اصلی‌ترین نمونه های TLD را خدمت شما معرفی می‌ کنیم:

  • Gov مخفف کلمه Government به معنی دولت
  • ac مخفف کلمه Academy به معنی موسسه آموزشی
  • info مخفف کلمه Information به معنی اطلاعات
  • biz مخفف کلمه Business به معنی تجارت
  • org مخفف کلمه Organization به معنی سازمان
  • net مخفف کلمه Network به معنی شبکه
  • com مخفف کلمه Commercial به معنی تجاری

ثبت و خرید دامنه

ثبت و خرید دامنه‌ بین المللی، از طريق شركتهايی با عنوان Registrar كه توسط ICANN معتبر اعلام شده اند يا نمايندگي های مجاز آنها امكان پذير است.علاوه بر پسوندها عمومی و خاص، كشورهای مختلف نيز مي توانند اقدام به درخواست پسوند با كد اختصاری كشور خود (دو حرفي) کنند. اداره اين پسوندها، قوانين و نحوه تخصيص آنها در اختيار دولت ها يا مراكز معرفی شده توسط مراجع رسمي هر كشور خواهد بود. كشورهای مختلف مي توانند ثبت نام با این پسوند ها را براي ساير مليت ها آزاد يا محدود کرده و يا به طور كلي هرگونه رويه خاصي را در اين خصوص اتخاذ کنند.

پسوندهاي دو حرفي بعضي از مليت‌ها با بعضي از كلمات اختصاري تشابه داشته كه اين كشورها از اين فرصت استفاده کرده و به فروش عمومي پسوندها خود اقدام مي کنند. پسوندهايي نظير .ws , .tv , .cc , .fm , .mw , .it و غيره … از اين قبيل هستند.

انواع پسوند دامنه ملی ایران

  • co.ir: برای شرکت هایی که دارای مدارک احراز هویت و ثبت شرکت رسمی که در قالب سهامی خاص، عام، مسئولیت محدود و تضامنی است.
  • ac.ir: این پسوند برای موسسات عالی آموزشی مانند دانشگاه‌ها که مجوز رسمی و مدارک احراز هویت هستند آماده شده است.
  • id.ir: این یک نوع دومین پرسنلی است که فقط برای افرادی که ملیت ایرانی دارند هستند و پیش شرط ثبت آن ارائه کد پستی 10 رقمی و کارت ملی است.
  • org.ir: این پسوند برای شرکت و موسسات خصوصی که دارای مدارک احراز هویت هستند فراهم شده است.
  • sch.ir: پسوند اختصاصی برای مدارسی که دارای مجوز رسمی از اداره آموزش پرورش هستند.
  • gov.ir: این پسوند فقط و فقط مراکز و سازمان های دولتی است که مدارک احراز آن میتواند به نام عضویت هیئت رئیسه یا نماینده شرکت باشد
  • net.ir: فقط برای شرکت های ارائه دهنده اینترنت رسمی در ایران

کلام آخر

با توضیحات فوق قطعا به خوبی متوجه شدید که دامین چیست و ثبت دامین و خرید آن چگونه انجام می شود. حالا که با این مفاهیم آشنا شده‌اید در اولین قدم می‌توانید دامنه مناسب وب‌سایت خود را انتخاب و از طریق هاستیدا در دسترس بودن آن‌را بررسی و همین‌طور از قیمت دامنه مورد نظر اطلاع پیدا کنید. البته قطعا برای راه اندازی سایت نیاز به معلومات بیشتر راجع‌به تمام بخش های آن دارید که توصیه می شود حتما قبل از شروع اطلاعات کافی را کسب کنید.

نمایش بیشتر

ارغوان تهرانی

ارغوان تهرانی هستم، حدود ۵ سال است که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنم. علاقه زیادی به وب گردی و مطالعه مقالات حوزه IT دارم. در کنار فعالیت‌های تولید محتوا و سئو، علاقه زیادی به یادگیری مباحث هاستینگ دارم و در تلاش خواهم بود تا تجربیات و معلوماتم در این حوزه را با مخاطبین وبلاگ هاستیدا به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا