اینترنت و شبکه

CDN چیست ؟ با مزایا و معایب سی دی ان آشنا شوید

مقدمه

حتماً برایتان پیش‌آمده است که زمانی که به برخی وب‌سایت‌ها مراجعه می‌کنید، سرعت لود آن‌ها بسیار پایین است یا به اصطلاح “کند” می‌باشد. شاید برایتان این سؤال پیش‌آمده باشد که علت کندی این وب‌سایت چیست؟ در حقیقت کندی وب‌سایت دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها نداشتن یا معیوب بودن CDN یا Content Delivery Network آن وب‌سایت است. در این مقاله توضیح می‌دهیم که cdn چیست ؟ همچنین توضیح می‌دهیم چگونه کار می‌کند و مزایا و معایب آن چیست؟

CDN چیست ؟

cdn چیست

CDN یا شبکه توزیع محتوا، به یک گروه سرور توزیع‌شده از لحاظ جغرافیایی اشاره دارد که باهم کار می‌کنند تا بتوانند محتوای اینترنتی را هرچه سریع‌تر تحویل دهند. چه از وجود آن اطلاع داشته باشیم یا نه، هر یک از ما روزانه با Content Delivery Network های مختلفی ارتباط برقرار می‌کنیم. هنگام خواندن مقاله در سایت‌های خبری، خرید آنلاین، تماشای فیلم‌ یا پخش محتوای رسانه‌های اجتماعی.

CDN امکان انتقال سریع درخواست‌ها برای بارگزاری محتوای اینترنت ازجمله صفحات HTML، پرونده‌های جاوا اسکریپت، قالب‌ها، تصاویر و فیلم‌ها را فراهم می‌کند. محبوبیت خدمات سی دی ان همچنان رو به رشد است و امروزه اکثر ترافیک وب ازجمله ترافیک سایت‌های مهم مانند Facebook ،Netflix و Amazon از طریق سی دی ان انجام می‌شود.

یک سی دی ان که به‌درستی پیکربندی‌شده، ممکن است در محافظت از وب‌سایت‌ها در برابر حملات مخرب متداول مانند حملات DDOS هم کمک کند.


مطالب مرتبط :

1 . جی تی متریکس چیست

2 . آموزش فعال سازی SMTP در وردپرس

3 . cloudflare چیست

4 . آموزش نصب افزونه در وردپرس

5 . فعال سازی ssl رایگان سی پنل


CDN چگونه کار می‌کند؟

بعد از پاسخ به سؤال CDN چیست؟ اکنون توضیح می‌دهیم که Content Delivery Network چگونه کار می‌کند. برای به حداقل رساندن فاصله بین بازدیدکنندگان و سرور وب‌سایت شما، CDN نسخه ذخیره‌شده از محتوای آن را در چندین مکان جغرافیایی (PoP ها) ذخیره می‌کند. هر PoP شامل تعدادی سرویس‌دهنده حافظه پنهان (Cache) است که مسئول نشان دادن محتوا به بازدیدکنندگانی که در مجاورت آن قرار دارند، می‌باشد.

در اصل، CDN مطالب شما را در بسیاری از مناطق به‌طور هم‌زمان قرار می‌دهد و پوشش عالی را برای کاربران خود فراهم می‌کند. به‌عنوان‌مثال، وقتی شخصی در لندن به وب‌سایت میزبان شما در ایران دسترسی پیدا می‌کند، این کار از طریق یک PoP محلی در انگلستان انجام می‌شود.

آیا منظور از CDN همان میزبان وب‌سایت است؟

درحالی‌که یک Content Delivery Network یک میزبان وب نیست و نمی‌تواند جایگزینی برای خرید هاست سایت باشد، اما به حافظه پنهان (Cache) در شبکه کمک می‌کند و باعث بهبود عملکرد وب‌سایت می‌شود. بسیاری از وب‌سایت‌ها که از میزبان‌های وب قدیمی و ضعیف استفاده می‌کنند، تقاضای بیشتری برای استفاده از سی دی ان دارند.

این دسته از سرور ها با استفاده از حافظه پنهان برای جلوگیری از کاهش پهنای باند هاست، به جلوگیری از قطعی‌های سرویس میزبان هم نیز کمک می‌کنند و امنیت ‌هاست را بهبود می‌بخشند، سی دی ان گزینه‌ای برای اصلاح و بهبود بسیاری از عملکردهای هاست‌های قدیمی و ضعیف می‌باشد.

مزایای استفاده از سرویس CDN چیست ؟

سی دی ان

در پاسخ به سؤال مزایای سرویس CDN چیست؟ باید بگوییم که اگرچه مزایای استفاده از سی دی ان بسته به پهنای باند یا سرعت یک اینترنت متغیر است، اما اصلی‌ترین مزایای آن می‌تواند به 4 دسته تقسیم شود:

  • بهبود زمان بارگذاری وب‌سایت:

    با ارائه مطالبی که از لحاظ جغرافیایی نزدیک‌تر به بازدیدکنندگان وب‌سایت است و با استفاده از یک سرور سی دی ان، بازدیدکنندگان بارگذاری صفحات وب خود را سریع‌تر تجربه می‌کنند. ازآنجا که بازدیدکنندگان سایت‌ها تمایل بیشتری برای عدم ورود به سایت‌هایی با سرعت کند دارند، یک CDN می‌تواند نرخ پرش را کاهش داده و میزان زمانی را که مردم در سایت می‌گذرانند افزایش دهد. به‌عبارت‌دیگر، هرچه وب‌سایت با سرعت بیشتری لود شود، بازدیدکننده مدت بیشتری در آن باقی می‌ماند.

  • کاهش هزینه‌های پهنای باند:

    هزینه‌های مصرف پهنای باند برای میزبانی وب‌سایت جزء هزینه اصلی برای وب‌سایت‌ها محسوب می‌شود. از طریق ذخیره‌سازی و بهینه‌سازی‌های دیگر، سی دی ان ها می‌توانند مقدار داده‌هایی را که سرور مبدأ باید ارائه دهد، کاهش دهند. بنابراین هزینه‌های میزبانی وب برای صاحبان وب‌سایت کاهش پیدا می‌کند.

  • افزایش در دسترس بودن محتوا:

    زیاد شدن مقدار ترافیک بر روی یک وب‌سایت می‌تواند کارایی سخت افزار ها را دچار اختلال کند و عملکرد عادی وب‌سایت مختل شود. به لطف Content Delivery Network ها، با استفاده از آن‌ها می‌توان ترافیک بیشتری را پوشش داد و مقاومت در برابر خرابی سخت‌افزار را بهتر از بسیاری از سرورهای اصلی انجام داد.

  • بهبود امنیت وب‌سایت:

    CDN ها با پیکربندی درست ممکن است بتوانند امنیت وب‌سایت‌ها را در برابر حملات DDOS را هم تأمین کنند.

معایب استفاده از CDN چیست ؟

هزینه‌های CDN

شاید با خود بگویید که هزینه های این سرویس‌ها چگونه است؟ این مورد شاید بزرگ‌ترین مانع بر سر راه استفاده از CDN ها باشد. شروع استفاده از خدمات CDN معمولاً هزینه‌بر است، همچنین در هنگام استفاده از آن‌ها ممکن است هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای نیز به وجود آیند که شامل هزینه‌های انتقال داده‌ها می‌شود.

هزینه‌های بالا ناشی از شبکه‌های غیرمستقیم است. به این معنا که راه‌اندازی شبکه Content Delivery Network جدید مستلزم آن است که یک شرکت سرور برای نصب سی دی ان ها، از یک شرکت دیگر کمک بگیرد؛ بنابراین باید قبل از انتخاب نوع سی دی ان، حتماً همه شرایط و قوانین را با دقت بخوانید.

با توجه به این موضوع قبل استفاده از شبکه‌های سی دی ان به این موضوع توجه کنید که هزینه‌های سرور CDN چقدر است؟ و آیا شرکت شما می‌تواند چنین هزینه‌هایی را پوشش دهد یا خیر.

محل خدمات سرور CDN چیست ؟

اگر بیشتر مخاطبان شما در کشوری واقع‌شده باشند که Content Delivery Network فاقد سرور باشد، ممکن است نیاز باشد داده‌های وب‌سایت شما برای لود شدن، مسافت بیشتری را طی کنند نسبت به زمانی که وب‌سایت شما فاقد CDN است.

بنابراین قبل از خریداری CDN، تحقیقات خود را پیرامون اینکه سرور CDN چیست؟ انجام دهید تا دریابید که سرورهای ارائه‌دهنده سی دی ان در کجا قرار دارند. شما نباید سرورهایی را خریداری کنید که در مکان‌هایی قرار داشته باشد که باعث کاهش عملکرد وب‌سایت شما شود یا باعث افزایش تأخیر و قطعی برای مشتریان ‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله به سؤالات پیرامون سرویس Content Delivery Network، از جمله سرویس cdn چیست ؟ و عملکرد سرور CDN چگونه است؟ پاسخ دادیم. به طور خلاصه استفاده از سی دی ان برای وب سایت شما باعث افزایش سرعت آن و همچنین بهبود سئوی آن می‌شود.

نمایش بیشتر

ارغوان تهرانی

ارغوان تهرانی هستم، حدود ۵ سال است که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنم. علاقه زیادی به وب گردی و مطالعه مقالات حوزه IT دارم. در کنار فعالیت‌های تولید محتوا و سئو، علاقه زیادی به یادگیری مباحث هاستینگ دارم و در تلاش خواهم بود تا تجربیات و معلوماتم در این حوزه را با مخاطبین وبلاگ هاستیدا به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا