آموزشخدمات میزبانی وب

نحوه ایجاد ادان دامین، پارک دامین و ساب دامین در هاست سی پنل

حتما برای شما هم این اتفاق رخ داده است که در مواردی به دلیل تشابه کلمات با هم یا مشابه بودن قسمت‌هایی از آن‌ها با هم باعث شده است که نتوانید تفاوت‌های آن‌ها را با هم به خاطر بسپارید. یکی از مواردی که در حوزه اینترنت و شاخه دامنه وجود دارد شباهت در کلمات و تفاوت در عملکرد بین ادان دامین، پارک دامین و ساب دامین است. این موارد با اینکه کمی شباهت اسمی با هم دارند اما عملکرد های متفاوتی دارند. در ادامه همراه ما باشید تا انواع دامنه سایت و تفاوت میان این موارد و چگونگی استفاده از آن‌ها را بیاموزید.


مطالب مرتبط :

1 . آموزش ایجاد A رکورد در سی پنل

2 . دامین چیست

3 . ثبت دامنه ir

4 . ثبت دامنه com

5 . ثبت دامنه ایرنیک


ادان دامین چیست ؟

ادان(Addon) دامین در واقع یک گزینه در کنترل پنل هاست لینوکس است که به شما کمک می‌کند بر روی یک هاست همزمان بیشتر از یک سایت را میزبانی نمایید و این بدین معناست که دو یا چند سایت مجزا از هم با استفاده اشتراکی از منابع یک هاست در دسترس قرار می‌گیرند.

پارک دامین چیست ؟

پارک دامین که با نام Aliases هم می‌توانید آن ‌را در هاست سی‌ پنل خود مشاهده کنید، اغلب زمانی که ثبت دامنه را با نام یکسان و پسوند های مختلف انجام داده باشید مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای مثال دامنه‌هایی که با پسوند های ir. و net. و نام یکسان mydomain، همگی درصورتی که توسط کاربر در مرورگر وارد شوند به mydomain.com که دامنه اصلی است، هدایت شوند. این قابلیت پارک دامین یا Alias نامیده می‌شود و باعث این است که اگر کاربران پسوند دقیق دامنه شما را نمی‌دانند و بصورت تصادفی نام دامنه شما را با پسوند ir یا دیگر پسوند هایی که برای وب‌سایت خود ثبت نموده‌اید جستجو کنند به صورت اتوماتیک به وب‌سایت شما با پسوند com. هدایت شوند.

ساب دامین چیست ؟

Subdomain یا زیر دامنه که می‌توان به عنوان یک بخش جدا از وب‌سایت ولی در عین حال متصل به دامنه یاد کرد، برای اینکه دقیق‌تر این موضوع را درک کنید به این مثال توجه کنید: شما یک وب‌سایت با دامنه mydomain.com دارید، همزمان تمایل دارید تا در هاست خود یا میزبانی دیگر یک وبلاگ تاسیس کنید که مقالات خود را در آن‌ منتشر کنید، تا به اینجا شما یک وب‌سایت دارید که با دامنه اصلی mydomain.com در دسترس است و یک وبلاگ تازه تاسیس که تصمیم دارید با اینکه در هاستی دیگر میزبانی می‌شود به نوعی زیر مجموعه‌ای از وب‌سایت شما باشد، در چنین مواقعی از زیر دامنه کمک می‌گیریم، زیر دامنه blog که نهایت با این کار آدرس وبلاگ شما با آدرس blog.mydomain.com دردسترس قرار می‌گیرد. همنطور که مشاهده می‌کنید blog به عنوان یک ساب دامین در دامنه mydomain.com استفاده شده است.

چگونه یک ادان دامین ایجاد کنیم ؟

برای ایجاد کردن ادان دامین ابتدا نیاز است که شرکت میزبان این جازه را به هاست شما داده باشد تا بتوانید یک ادان دامین ایجاد نمایید. در صورتی که این مجوز برای هاست شما وجود داشت، می‌توانید ابتدا در سی‌پنل خود لاگین کنید و در بخش Domains و قسمت Addon Domains می‌توانید همانند تصاویر زیر اقدام به اضافه کردن دامنه جدید کنید. در ادامه مطلب انواع دامنه سایت باید گفت که در باکس New Domain Name نام دامنه جدید خود را به همراه پسوند وارد نمایید، بقیه موارد را به صورت پیشفرض باقی گذارید و روی دکمه Add Domain کلیک نمایید.

انواع دامنه سایت

انواع دامنه سایت

انواع دامنه سایت

توجه داشته باشید برای اینکه ادان دامین به درستی ایجاد گردد و در دسترس قرار گیرد، نیاز است که حتما NS های دامنه مورد نظر را به NS های هاست میزبان تغییر داده باشید.

چطور یک پارک دامین یا Alias ایجاد کنیم ؟

برای ایجاد یک الیاس دامنه کافیست در بخش Domains وارد قسمت Aliases شده و همانند تصویر زیر روی آن کلیک نمایید.

انواع دامنه سایت

سپس دامنه مورد نظر را در قسمت خواسته شده وارد نمایید و سپس بر روی دکمه Add Domain کلیک کنید تا دامنه مورد نظر به عنوان Alias اضافه گردد. توجه داشته باشید برای اینکه عملیات پارک دامنه به درستی انجام شود نیاز است NS های دامنه مورد نظر بر روی NS هاست شما تنظیم شده باشد.

معرفی انواع دامنه اینترنتی

انواع دامنه های سایت

همچنین اگر تمایل دارید دامنه پارک شده به صفحه دیگری جز صفحه اصلی شما هدایت شود با فشردن دکمه Go Back و وارد شدن به قسمت Manage Redirection می‌توانید آدرس مورد نظر برای هدایت شدن دامنه به آن صفحه را تعیین نمایید.

انواع دامنه اینترنتی

چگونه ساب دامین ایجاد کنیم ؟

برای ایجاد ساب دامین یا زیر دامنه می‌توانیم از دو روش اقدام کنیم:
روش اول: استفاده از طریق منوی Subdomains است، استفاده از این روش باعث می‌شود یک فولدر در public_html با نام زیر دامنه مورد نظر ایجاد گردد و به وب سرور اعلام کند که درخواست‌هایی که به آدرس ساب دامین ارسال می‌گردد را به فولدر ایجاد شده هدایت کند.
روش دوم: ایجاد یک A رکورد بر روی آیپی‌های دیگر برای استفاده از یک سرویس به عنوان زیر دامنه در حالی که سرویس در سروری خارج از میزبان شما است، برای آشنایی بیشتر با این روش می‌توانید مقاله‌ی چگونه در سی پنل A رکورد ایجاد کنیم؟ را مطالعه کنید.

اما چگونه با استفاده از روش اول اقدام به ایجاد Subdomain کنیم؟
در توضیحات ایجاد انواع دامنه سایت باید گفت که برای ایجاد یک زیر دامنه با استفاده از روش اول، ابتدا وارد سی‌پنل خود شوید سپس با استفاده از قسمت Subdomains در بخش Domain می‌توانید همانند تصاویر زیر در قسمت اول ساب دامین مورد نظر خود را وارد نمایید و سپس بر روی دکمه Create کلیک نمایید تا Subdomain مورد نظر ایجاد گردد.

subdomains

create

success

جمع‌بندی‌

در این مقاله ابتدا اقدام به توضیح انواع دامنه سایت و معرفی چند مجموعه از دامنه و تفاوت‌های آن‌ها پرداختیم در در نهایت روش ایجاد کردن هر یک از آن‌ها را به شما همراهان گرامی آموزش دادیم.

نمایش بیشتر

ارغوان تهرانی

ارغوان تهرانی هستم، حدود ۵ سال است که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنم. علاقه زیادی به وب گردی و مطالعه مقالات حوزه IT دارم. در کنار فعالیت‌های تولید محتوا و سئو، علاقه زیادی به یادگیری مباحث هاستینگ دارم و در تلاش خواهم بود تا تجربیات و معلوماتم در این حوزه را با مخاطبین وبلاگ هاستیدا به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا