سخت افزار

هارد چیست ؟ آشنایی با انواع هارد و ویژگی های آن ها

هارد چیست ؟ آشنایی با انواع حافظه‌های ‌ذخیره سازی

هارد-دیسک-HDD

تا به حال برایتان پیش آمده است بخواهید فایلی را بر روی رایانه‌تان ذخیره کنید و در نهایت با خطای «فضای رایانه کافی نیست »مواجه شوید؟ برای ذخیره کردن اطلاعات بر روی رایانه روش‌های زیادی وجود دارد اما به نظر می‌رسد استفاده از هارد دیسک یا حافظه‌های ذخیره سازی دیگر بهترین و سریع ترین روش باشد. شاید برای شما هم سوال پیش آمده که حافظه ذخیره سازی چیست ؟ و چه کاری برایمان انجام می‌دهد ؟ چه به دنبال روشی برای ارتقا حافظه ذخیره سازی‌تان باشید چه بخواهید رایانه جدیدی با حافظه ذخیره سازی بهتر و قوی تر تهیه کنید، این مقاله برای شما نوشته شده است. در ادامه می‌خواهیم اطلاعات بیشتری درباره هارد چیست و انواع مختلف آن ارائه کنیم. پس همراه ما باشید.

چرا از هارد یا‎ حافظه‌های ذخیره سازی استفاده می‌کنیم؟

همانطور که قبلاً نیز بیان کردیم حافظه همان جایی است که داده‌های شما برای مدت طولانی در آن ذخیره می‌شود. به خاطر داشته باشید که تنها اطلاعاتی که شما می‌خواهید در این فضا ذخیره نمی‌شود بلکه سایر کد های مورد نیاز برای سیستم عامل، فریم ورکی که مرورگر ها برای دسترسی به اینترنت نیاز دارند، درایور های موجود در رایانه و سایر اطلاعات نیز در این فضا ذخیره می‌شوند.

هر حافظه ذخیره سازی فضای خاصی را به خود اختصاص می‌دهد. در برخی از موارد این فضا به صورت خودکار برای سیستم عامل و بک‌آپ استفاده می شود. با این‌حال باقی مانده فضای موجود را می‌توان با فایل‌های دانلود شده همچون تصویر، اپلیکیشن یا متن پر کرد. فضای حافظه در حال حاضر به اندازه سال‌های قبل مهم نیست. چون نرم افزار های ابری توسعه پیدا کرده‌اند که نیازی به فضای ذخیره سازی لوکال ندارند. در حال حاضر می‌توان اطلاعات را بر روی ابر ذخیره کرد و نیاز به دیسک را تا حد زیادی کاهش داد.

تاریخچه هارد دیسک

رینولد بی جانسون اولین فردی بود که در سال 1956 هارد دیسک را در IBM توسعه داد. تیم او روش‌های دیگری را هم برای ذخیره سازی داده‌ها به وجود آورد که از جمله آن‌ها می توان به نوار های مغناطیسی اشاره کرد. با تلاش‌های انجام شده رینولد توانست روشی را برای ذخیره سازی اطلاعات بر روی فلز، دیسک‌های مغناطیسی به وجود بیاورد که باعث می‌شد ذخیره سازی اطلاعات راحت تر از قبل انجام شود. این موضوع به توسعه دیسک‌های خودکار منتهی شد و تحولات عظیمی در صنعت کامپیوتر به وجود آورد.

بعدها IBM فلاپی دیسک‌ها را در سال 1960 به بازار عرضه کرد. این دیسک‌ها هشت اینچ قطر داشتند و تنها قادر بودند داده‌ها را بخوانند. دیسک‌های read/write بعد از سال 1972 روانه بازار شدند. به جرات می‌توان گفت این دو بخش یعنی دیسک‌های مغناطیسی خودکار و فلاپی دیسک‌ها به بنیان اصلی دیسک‌های امروزی تبدیل شدند. برای سال‌ها روش ذخیره سازی اطلاعات به همین‌گونه پیش رفت و بعدها با معرفی هارد دیسک فضا برای ذخیره کردن بیشتر اطلاعات باز شد.

حافظه و هارد اکسترنال و اینترنال:

هارد می‌تواند اینترنال یا اکسترنال باشد. قبل از اینکه به سراغ باقی مباحث برویم اجازه دهید معنی این دو واژه را بیشتر بشکافیم و آن‌ها را بیشتر مرور کنیم. حافظه اینترنال به حافظه‌ای گفته می‌شود که داخل دستگاه رایانه قرار می‌گیرد و به مادربرد وصل می‌شود. در برخی از موارد نمی توان این حافظه‌ها را ارتقا داد. در رایانه‌های دسکتاپی می‌توان هارد دیسک قدیمی را برداشت و آن را با هارد دیسک جدید جایگزین کرد. این روش بسیار ساده و البته سریع است. بر روی لپ تاپ‌ها قضیه کمی فرق می‌کند. در این موارد، فرآیند ارتقای هارد دیسک ممکن است آنگونه که فکر می‌کنید ساده و آسان نباشد. معمولا دری در فضای پایین لپ تاپ وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد به هارد دیسک دسترسی پیدا کنید. در مقابل، حافظه‌های ذخیره سازی اکسترنال خودنمایی می‌کنند که خارج از رایانه قرار می‌گیرند و معمولاً از طریق USB یا کابل به آن وصل می‌شوند. این گزینه می تواند برای افرادی که نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتری دارند بهترین و ایده آل ترین گزینه موجود باشد.

انواع حافظه ذخیره سازی:

حافظه‌های ذخیره سازی روز به روز با پیشرفت تکنولوژی و فناوری تغییراتی داشته‌اند، این تغییرات باعث به‌وجود آمدن مدل‌های مختلفی از این حافظه‌های ذخیره سازی شد. از انواع حافظه‌های ذخیره سازی می‌توان به هارد HDD و حافظه‌های ذخیره سازی SSD و NVMe نیز اشاره کرد. در ادامه به توضیح مختصری در مورد هر یک از این حافظه‌های ذخیره سازی می‌پردازیم.

HDD یا هارد دیسک چیست و چه کارکردی دارد؟

هارد-دیسک-مغناطیسی

هارد دیسک‌ها (Hard Disk Drive) از دیسک های چرخشی مغناطیسی که اطلاعات را در یک فضای بسیار ریز نگه داری می‌کنند بهره می برند. این موضوع نیازمند بخش‌های متحرک است تا داده‌های موجود از روی دیسک خوانده شود یا بر روی آن نوشته شود. در چنین شرایطی دیسک شروع به چرخش می‌کند و اطلاعات را می‌خواند. این یک روش ساده برای خواندن و نوشتن اطلاعات روی هارد دیسک است. اگر به دنبال یک دیسک ارزان هستید می توانید از HDD ها استفاده کنید.

هارد SSD چیست ؟

دیسک-SSD-حافظه-ذخیره-سازی

یکی از ویژگی‌هایی که SSD را از HDD متمایز می‌کند نبود بخش های متحرک در Solid-State Drive) SSD) هاست. در این نوع حافظه‌ها، نیمه رساناهایی استفاده می‌شود که اطلاعات را با تغییر وضعیت الکتریکی خازن‌های بسیار ریز ذخیره می‌کنند. این نوع حافظه‌ها بسیار سریع تر از HDD ها عمل می‌کنند و می‌توانند اطلاعات بیشتری را به راحتی در خود ذخیره کنند. معمولا رایانه‌های مدرن از این نوع حافظه‌ها استفاده می‌کنند. سرور مجازی SSD هاستیدا از این نوع دیسک بهره مند است.

هارد NVMe چیست ؟

حافظه-ذخیره-سازی-NVMe

بعد از دیسک‌های HDD و حافظه‌های SSD تکنولوژی بعد از درنگی کوتاه از حافظه‌های NVMe رو نمایی کرد. این دسته از حافظه‌ها در خواندن و نوشتن اطلاعات سرعتی تقریبا 7 برابر نسل قبل خود، یعنی SSD ها دارند و این متمایز کننده‌ی این دسته از حافظه‌ها از انواع دیگر آن‌هاست، این دسته از حافظه‌ها به نسبت کیفیت بالاتری که به کاربر های خود ارائه می‌دهند، قیمت نسبتا بالاتری هم دارند، با این حال هاستیدا به دلیل اهمیت بالایی که برای کیفیت سرور های خود قائل است اقدام به مجهز کردن تعداد زیادی از سرور های خود به این سخت‌افزار کرده است. سرور مجازی خارج هاستیدا از آن دسته سرور هایی می‌باشد که مجهز به حافظه NVMe است. کاربران هاستیدا با خرید سرور مجازی NVMe می‌توانند علاوه بر کیفیت، از سرعت چشمگیر انتقال داده لذت ببرند. در سرویس هاست پرسرعت هاستیدا هم از این نوع هارد ها استفاده شده است.

مهم‌ترین ویژگی های هارد چیست ؟

زمانی که می‌خواهید رایانه ای بخرید یا هارد دیسک قدیمی‌تان را به‌روز کنید باید به یک سری موارد توجه داشته باشید. هر کدام از حافظه‌های ذخیره سازی‌ موجود در بازار ویژگی‌هایی دارند و فضای خاصی را در اختیارتان قرار می‌دهند.اگر قصد خرید هارد یا حافظه ذخیره سازی را دارید بررسی ویژگی‌های زیر می تواند برایتان بسیار کارساز باشد:

فضا: اگر نگاهی به ویژگی‌ها و مشخصات رایانه های امروزی بیندازید متوجه خواهید شد که فضای ذخیره سازی در آن‌ها به بیش از چند ترابایت هم می‌رسد. SSD ها برای فضاهای ذخیره سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند چون داده‌ها را در فضای کوچک‌تری ذخیره می‌کنند. به همین خاطر است که گوشی‌ها و رایانه‌های هوشمند امروزی قادرند تصاویر، فایل‌ها و اطلاعات بیشتری را در خود نگه دارند.

سرعت: سرعت حافظه‌ای که خریداری می‌کنید به موارد متعددی بستگی دارد. یکی از این موارد به سرعت خوانش داده‌ها یا نوشتن آن مربوط است. برای هارد دیسک‌های مکانیکی، سرعت چرخش نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. دیسک‌های 7,200RPM بسیار سریع‌تر از دیسک‌های 5,400RPM خواهند بود هر چند هر دوی این‌ها کندتر از SSD هستند.

امنیت فیزیکی: امنیت فیزیکی معمولا به معنای دوام بیشتر است. چه حافظه ذخیره سازی شما داخل رایانه قرار بگیرد یا در بخش خارجی کامپیوتر قرار داده شود باید امنیت فیزیکی را برایتان تامین کند. این حافظه باید در برابر ضربات مختلف مقاومت کند و در برابر گرما و سایر مشکلات محیطی با دوام باشد. بیشتر حافظه‌های پیشرفته قابلیت‌هایی در خود دارند که از هک شدن و دزدیده شدن اطلاعات هم جلوگیری می‌کنند.

اتصالات: حافظه های ذخیره سازی را می‌توان به کمک کانکتور هایی همچون SAS ،SATA، USB و PCI Express به رایانه وصل کرد. نوع اتصال بر روی سرعت آن نیز اثر می‌گذارد. به عنوان مثال اگر SSD خارجی از طریق پورت USB-A 2.0 به رایانه وصل شود حداکثر جریان داده در آن 60 مگابایت در ثانیه خواهد بود حتی اگر SSD شما بتواند با سرعت بالاتری داده‌ها را بخواند یا بنویسد. علاوه بر همه مواردی که بیان کردیم، اتصالات بر روی سازگاری و ارتقا حافظه‌ها نیز اثر می‌گذارند. پس همیشه قبل از خرید، مواردی که در بالا بیان کردیم را به خاطر داشته باشید.

هارد دیسک‌ها چگونه کار می‌کنند؟

برخلاف سایر فضاهای ذخیره سازی همچون رم، هارد دیسک‌ها معمولا داده‌های خود را حتی بعد از خاموش شدن رایانه نیز حفظ می کنند. به همین خاطر است که بعد از ریستارت رایانه هم می توان به اطلاعات موجود دسترسی پیدا کرد. داخل Hard disk ها دیسک چرخانی وجود دارد که هد هارد دیسک با حرکت بر این دیسک چرخان اقدام به خواندن و نوشتن روی شیار هایی که محل ذخیره سازی داده است می‌کند .

چگونه دیسک‌هایمان را عیب یابی کنیم؟

همانطور که می‌دانید رایانه شما هر روز از هارد استفاده می‌کند. هر باری که داده‌ای به رایانه منتقل می‌شود دیسک شروع به کار می کند و داده‌ها و اطلاعات را می خواند و می نویسد. به همین خاطر ممکن است بعد از چند سال این بخش از رایانه دچار مشکل شود و مشکلات متعددی را هم برای شما به وجود بیاورد. یکی از رایج ترین مشکلاتی که هارد دیسک ممکن است با آن مواجه شود صدا دادن است. اگر صدایی از رایانه می شنوید بهتر است قبل از هر کاری تست هارد دیسک را انجام دهید. در خود ویندوز ابزاری تعبیه شده است که chkdsk نام دارد و به شما کمک می کند مشکلات مربوط به درایو ها را بررسی کنید. در بیشتر ویندوز های امروزی نسخه گرافیکی این ابزار هم وجود دارد و می توان به راحتی از آن استفاده کرد.

ابزار ها و برنامه‌های رایگان دیگری هم در بازار وجود دارد که به شما در عیب یابی مشکلات دیسک کمک می‌کنند. اگر زمان ندارید یا با مشکلات رایانه زیاد آشنا نیستید می‌توانید از راهنمایی‌های یک فرد متخصص هم کمک بگیرید.

سخن نهایی:

در این مطلب به معرفی هارد چیست پرداختیم. حافظه‌هایی همچون HDD یا SSD برای ذخیره سازی اطلاعات بر روی رایانه به کار می روند. به هنگام خرید این حافظه‌ها باید ویژگی‌های متعددی مدنظر قرار گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به فضا، سرعت و امنیت فیزیکی اشاره کرد. با پیشرفت فناوری سرعت و امنیت این حافظه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.

نمایش بیشتر

ارغوان تهرانی

ارغوان تهرانی هستم، حدود ۵ سال است که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنم. علاقه زیادی به وب گردی و مطالعه مقالات حوزه IT دارم. در کنار فعالیت‌های تولید محتوا و سئو، علاقه زیادی به یادگیری مباحث هاستینگ دارم و در تلاش خواهم بود تا تجربیات و معلوماتم در این حوزه را با مخاطبین وبلاگ هاستیدا به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا