آموزشخدمات میزبانی وب

انواع کنترل پنل هاست چیست ؟

معرفی انواع کنترل پنل هاست


انواع کنترل پنل هاست چیست ؟ ابزاری است که کاربر زمان خرید یک سرویس میزبانی بسته به نوع سیستم عامل سرویس که ممکن است لینوکسی یا ویندوزی باشد نیاز به یک کنترل پنل هاست برای مدیریت هاست خود مانند cPanel و DirectAdmin و…دارد، در کنترل پنل هاست کاربر دسترسی ایجاد تغییر در تنظیمات پیشفرض کنترل پنل هاست خود و وارد کردن اطلاعات و تنظیمات جدیدی مانند DNS، ایمیل و… را در کنترل پنل خود دارد. حالا که با کارایی اصلی کنترل پنل میزبانی وب را آشنا شدیم وقت آن رسیده با انواع کنترل پنل هاستینگ آشنا شوید. برای آشنایی بیشتر با سه مورد از بهترین پلتفرم‌های میزبانی وب تا پایان همراه ما باشید.

  • کنترل پنل هاستینگ چیست؟
  • پلتفرمPlesk
  • پلتفرم cPanel
  • پلتفرم DirectAdmin

کنترل پنل هاستینگ چیست ؟

اگر در مدیریت سرور ها برای میزبانی وب مشارکت دارید، متوجه‌ اهمیت داشتن یک روش ساده اما در عین حال موثر، برای نظارت و مراقبت از زیرساخت‌های میزبانی وب خود شده‌اید. موثرترین روش برای مدیریت کلیه فرآیند‌ها و کارهای مربوط زیرساخت میزبان، استفاده از صفحه کنترل میزبانی وب است. کنترل پنل هاست میزبانی وب (Web Hosting Control Panel) یک رابط مبتنی بر بستر وب است که به وسیله‌ی آن، مدیریت خدمات گوناگون میزبانی شده در فضای مشخص وب‌سایت انجام می‎‌گیرد.

رویکرد کنترل پنل میزبانی به شما این امکان را می‌دهد تا سرویس‌های سرور خود را تقریبا از هر نقطه تنها با اتصال به اینترنت، کنترل کنید. اما کنترل پنل انواع مختلفی دارد که در بازار عرضه شده است. شاید پیدا کردن بهترین نوع آن‌ها که بتواند کارایی عالی و مناسبی با وب‌سایت مدنظر به شما ارائه کند آن‌قدر ها هم آسان نباشد. به همین دلیل ما در ادامه به معرفی برترین پلتفرم‌های میزبان پرداخته‌ایم.

پلتفرم cPanel

انواع کنترل پنل هاست چیست

cPanel یکی از رایج‌ترین کنترل پنل‌ها است. سی‌پنل چند سال قبل‌تر از Plesk؛ درست در سال 1996 به بازار عرضه شد. رابط کاربری آن ممکن است کمی قدیمی باشد اما تمام ویژگی‌های اصلی مدیریت سرور را ارائه می‌کند. cPanel میزبانی وب‌سایت‌های بزرگی چون GoDaddy و HostGater را در پرونده پیشتیبانی خود دارد. فراموش نکنید که سی‌پنل تنها از لینوکس پشتیبانی می‌کند. هاست‌ لینوکس و هاست وردپرس و ووکامرس هاستیدا با استفاده از کنترل پنل هاست cPanel ارائه می‌شوند که به اصطلاح به این سرویس‌ها هاست سی پنل هم گفته می‌شود.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های cPanel:

  • توانایی در تنظیم نمونه CMS
  • پشتیبانی از ابزارهای قوی و مناسب
  • عملکرد عالی تحت PHP و Ruby
  • مجوز رایگان SSL برای هر وب‌سایت
  • مسدود کردن بازدید‌ های مخرب سایت

 

پلتفرم Plesk

انواع کنترل پنل هاست چیست

در ادامه این مطلب از انواع کنترل پنل هاست چیست باید گفت که صفحه‌ی کنترل میزبانی Plesk از سال 2001 تاکنون به عنوان کنترل پنلی با هدف ساخت، امنیت و اجرای آسان وب‌سایت و برنامه‌ها به بازار عرضه شد. سهولت و سادگی مهم‌ترین مزیت پلتفرم پلسک به حساب می‌آید. به‌طور کلی پلسک یک صفحه‌ی کنترل قدرتمند است که توانایی کنترل و کارکرد بالایی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این پلتفرم برخلاف کنترل cPanel که صرفا پشتیبان لینوکس است، نسخه‌ی ویندوز را هم ارائه می‌دهد.
Plesk با سیستم‌عامل‌هایی نظیر Debian ، Ubuntu ، CentOS و Windows کار می‌کند.

ویژگی‌های اصلی پنل میزبانی وب Plesk:

·  سازگاری گسترده

از پلسک می‌توان برای مدیریت سرورهای لینوکس و ویندوز استفاده کرد.

·  انعطاف پذیری مدیریت

ویژگی‌های مدیریت سرور یا ویژگی‌های مدیریت حساب، از جمله خدماتی است که Plesk آن‌ها را به خوبی در اختیار کاربران خود قرار داده است.

·  UI کاربر پسند

پلسک یکی از بهترین و مورد پسند‌ترین رابط‌های کاربری را برای کاربران خود دارد.

پلتفرم DirectAdmin

انواع کنترل پنل هاست چیست

DirectAdmin دیگر از انواع کنترل پنل هاست میزبانی وب است که برای سرورهای لینوکس ایجاد شد. هم‌اکنون از CloudLinux Red Hat ،Fedora Core ،CentOS، FreeBSD و… پشتیبانی می‌کند. DirectAdmin پلت‍فرمی است که با استفاده از آن می‌توانید انتظار در اختیار داشتن تمام‌ ابزار های اساسی از یک بستر میزبانی را داشته باشید. بیهوده نیست اگر این پنل میزبانی وب را یک انتخاب مفید برای کاربران جدید با بودجه محدود و مناسب، در نظر گرفت. هاست اختصاصی ایران شرکت هاستیدا با استفاده از کنترل پنل دایرکت ادمین ارائه می‌شود که به این سرویس به اصلاح هاست دایرکت ادمین گفته می‌شود.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های موجود در پنل DirectAdmin به شرح زیر است:

  • ابزارهای مدیریتی مربوط به DNS و مدیریت ایمیل
  • پشتیبان‌گیری
  • نظارت بر فرآیند سیستم
  • مدیریت پرونده داخلی و تنظیم چند سرور
  • امکان تنظیم پیکربندی سرور وب

مطالب مرتبط :

1 . هاست چیست

2 . cdn چیست

3 . تفاوت هاست لینوکس و وردپرس


جمع‌بندی

آن‌چه که گفته شد مروری بر بهترین نمونه‌های انواع کنترل پنل هاست چیست بود که سعی داشتیم نمای کلی از پنل‌های مدیریت میزبان را برای شما به زبانی ساده آموزش دهیم. پنل پلسک، سی‌پنل و DirectAdmin می‌توانند به عنوان پنل‌های میزبان به شما کمک کنند اما فراموش نکنید که هیچ راه حل کاملی برای مدیریت میزبانی وب وجود ندارد، بلکه ساده‌ترین آن‌ها مناسب‌ترین است. برخی از پنل‌های میزبانی تمرکز خود را بر روی کاربران حرفه‌ای و برخی دیگر بر روی سطح مختصری از دانش و تجربه‌ی متوسط کاربر قرار داده‌اند. امیدواریم این مطلب برای آشنایی بیشتر و تصمیم‌گیری در مورد انتخاب یک پنل مناسب جهت خرید هاست کمک کرده باشد.

نمایش بیشتر

ارغوان تهرانی

ارغوان تهرانی هستم، حدود ۵ سال است که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنم. علاقه زیادی به وب گردی و مطالعه مقالات حوزه IT دارم. در کنار فعالیت‌های تولید محتوا و سئو، علاقه زیادی به یادگیری مباحث هاستینگ دارم و در تلاش خواهم بود تا تجربیات و معلوماتم در این حوزه را با مخاطبین وبلاگ هاستیدا به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا