ویندوز

راهنمای استفاده از Windows Task Manager

Alt+Ctrl+Delete مثل یک دستیار همه فن حریف و حرفه‌ای هر وقت به مشکلی در ویندوز بر می‌خوریم به کمک ما می‌آید. با فشردن این 3 کلید جادویی، پنجره‌ای به نام Task Manager باز می‌شود. کاربران ویندوز 10 می‌دانند که حالا حتی ریزترین اتفاقاتی که در سیستم‌تان می‌افتد، به‌وسیله تسک منیجر، قابل مشاهده و مدیریت است. در این نوشتار راهنمای جامعی برای استفاده از تمام قابلیت‌های این ابزار را با شما به اشتراک می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

 Task Manager چیست؟

تسک منیجر یکی از ابزارهای کاربردی مایکروسافت برای زیر نظر داشتن فرایندهای مختلف این سیستم‌عامل است. پس از عرضه ویندوز 10 قابلیت‌های تسک منیجر افزایش چشمگیری داشت. با توجه به امکانات خوبی که این ابزار در اختیار ادمین سیستم قرار می‌دهد مخصوصا هنگام کار با سرور مجازی ، به نوعی دست راست ادمین به حساب می‌آید. تسک منیجر، دو حالت اطلاعات کم (Fewer detail) و اطلاعات مفصل (More details) دارد.

میانبرهای تسک منیجر

2 میانبر اصلی برای ورود به تسک منیجر عبارتند از:

  • ویندوز 10: فشردن هم‌زمان 3 کلید Ctrl+Shift+Esc
  • نسخه‌های دیگر ویندوز: فشردن هم‌زمان 3 کلید Alt+Ctrl+Delete و کلیک روی Task Manager

Fewer Details تسک منیجر

در این حالت فقط لیست برنامه‌هایی قابل مشاهده است که روی ویندوز باز باشند. معمولا این ابزار به صورت پیشفرض روی fewer details باز می‌شود. در حالت شما می‌توانید روی برنامه‌هایی که نمی‌خواهید کلیک کنید و گزینه End Task  را انتخاب کرده تا آن‌ها را ببندید. حالا اگر در قسمت پایینی پنجره، گزینه More Details را انتخاب کنید و پنجره را ببندید، دفعه بعدی که پنجره را باز می‌کنید باز هم روی More Details خواهد بود.

اما ما فعلا فقط با حالت ساده این ابزار کار داریم. اگر بخواهیم امکانات بیشتر Fewer Details را ببینیم کافی است روی برنامه مورد نظرمان راست کلیک کنیم. با راست کلیک کردن فهرستی از گزینه‌های مختلف پیش رویمان خواهند بود:

راهنمای استفاده از Windows Task Manager

Switch To

همان‌طور مشاهده می‌کنید، اولین گزینه پس از راست کلیک Switch To  خواهد بود. این گزینه زمانی که برنامه‌های زیادی روی ویندوز در حال اجرا باشند بسیار مفید است و  با استفاده از آن، دیگر نیازی نیست دنبال برنامه مدنظرتان بگردید!

با کلیک روی آن، پنجرۀ برنامه‌ای که انتخاب کرده‌اید بالا می‌آید و جلوی تمام برنامه‌های دیگر حتی تسک منیجر را قرار می‌گیرد.

End Task

End Task  دقیقا همان کارایی اند تسکی را دارد که در قسمت پایین تسک منیجر هم هست. برنامه‌هایی که اصطلاحاً هنگ کرده‌اند و با هیچ روشی نمی‌توان فعالیت آن‌ها را متوقف کرد را با این گزینه می‌توان متوقف کرد.

Run New Task

در این پنجره می‌توانید برنامه، فولدر، آدرس وب‌سایت و … را وارد کنید تا برنامه (تسک) مدنظرتان را اجرا شود.

Always On Top

همان‌طور که از نام این گزینه مشخص است، انتخاب آن باعث می‌شود تا پنجره تسک منیجر، همیشه بالاتر از پنجره‌های دیگر نمایش داده شود.

Open File Location

با کلیک روی این گزینه، فولدری که فایل اصلی فرایند در آن قرار گرفته است، باز می‌شود. مثلاً فرض کنید روی گوگل کروم به‌عنوان یک برنامه در لیست، کلیک راست کرده‌اید، با انتخاب Open File Location، فولدری که برنامه اصلی در آن نصب شده است، باز می‌شود.

Search Online

اگر می‌خواهید راجع به برنامه‌ای، در اینترنت تحقیقات کامل‌تری داشته باشید، این گزینه برای‌تان مفید خواهد بود. البته جستجوی مورد نظر شما در مرورگر بینگ که متعلق به شرکت مایکروسافت است انجام خواهد شد نه گوگل.

Properties

گزینه Properties در تسک منیجر اطلاعات کاملی را راجع به جنبه‌های مختلف برنامه، در اختیار صاحب سیستم یا هرکسی که از آن استفاده می‌کند، قرار می‌دهد. در ویندوز  ۱۰، آیکونی به تسک بار (همان نوار پایین ویندوز) اضافه می‌شود. این آیکون، اطلاعاتی بسیار کلی و ولی مهم را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اطلاعاتی مثل درصد استفاده از منابع مختلف، مثل CPU، Memory، Disk و Network

راهنمای استفاده از Windows Task Manager

More Details تسک منیجر

گفتیم که با انتخاب More details وارد جزییاتی می‌شویم که پیش از این ندیده‌ایم. در این قسمت علاوه بر برنامه‌هایی در حال اجرا هستند، می‌توانید لیست برنامه‌هایی که در بک‌گراند وجود دارند را هم ببینید. به تصویر زیر توجه کنید:

راهنمای استفاده از Windows Task Manager

در حالت More details، بالای صفحه تسک منیجر 7 تب (tab) ظاهر می‌شود که هرکدام از آن‌ها، اطلاعات کارآمد و مفیدی را ارائه خواهند کرد. در ادامه به معرفی این تب‌ها می‌پردازیم:

Processes

لیست برنامه‌های دسکتاپ و بک‌گراند در این تب قابل مشاهده است. در ضمن به میزان مصرف منابع مختلف مثل CPU ،Memory ،Disk ،Network ،GPU و … توسط هر اَپ هم دسترسی دارید.

Performance

این تب نمودارهایی راجع به میزان استفاده از منابع مختلف به شما نشان می‌دهد. علاوه بر این اطلاعات گوناگون دیگری را هم می‌توانید از این بخش به‌دست آورید. مثل آدرس IP شبکه یا مدل CPU و GPU دستگاه‌تان.

راهنمای استفاده از Windows Task Manager

 App history

این تب اطلاعات مربوط به میزان استفاده از CPU و Network توسط اَپ‌های   UWP (Universal Windows Platform) برای اکانتی که در حال استفاده از تسک منیجر است را نشان می‌دهد.

Startup

در این تَب، لیست این برنامه‌ها را خواهید دید و می‌توانید در صورت تمایل، هرکدام از آن‌ها را غیرفعال کنید. در ویندوز استارت‌آپ به معنی برنامه‌هایی است که بلافاصله بلافاصله پس از بالا آمدن ویندوز به‌صورت خودکار شروع به کار می‌کنند. البته دسترسی به این برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها، از مسیر دیگری هم ممکن است: Setting > Apps > Startup

راهنمای استفاده از Windows Task Manager

Users

این تَب، بیشتر برای ادمین هاست ویندوز کارایی دارد.  او در این قسمت می‌تواند میزان مصرف هر کاربر از منابع مختلف را زیرنظر داشته باشد.

راهنمای استفاده از Windows Task Manager

Details

این تَب سرشار از جزئیات مختلف است و ریزترین اطلاعات هر فرایند در حال انجام، در این قسمت قابل مشاهده است اما به یاد داشته باشید که  در تسک منیجر ویندوز 7، تَب Processes این اطلاعات را به شما می‌دهد.

راهنمای استفاده از Windows Task Manager

Services

در این قسمت می‌توانید سرویس‌های مختلف سیستم را مدیریت کنید.

راهنمای استفاده از Windows Task Manager

سخن پایانی

در این نوشتار با کاربرد یکی از پرکاربردهای ویندوز آشنا شدید. چنانچه در مورد هر کدام از قسمت‌های این آموزش سوالی داشتید آن را در قسمت نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا