برنامه نویسی و طراحی سایتبهینه سازی (SEO)

الگوریتم EAT چیست؟

الگوریتم EAT یکی از الگوریتم‌های مهم و حیاتی گوگل در حوزه بهینه سازی محتوای سایت‌های اینترنتی و بهبود رتبه و موقعیت آن‌ها در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل است. EAT  مخفف Expertise, Authority, and Trust شده و به مجموعه‌ای از معیارهایی گفته می‌شود که توسط گوگل برای ارزیابی صفحات وب و در نهایت رتبه‌بندی آن‌ها در نتایج جستجو به‌کار می‌گیرد.

با توجه به اهمیت ویژه الگوریتم EAT در بهبود رتبه صفحات وب، در این مقاله به بررسی ابزارها، میزان اهمیت و نیز سبک و الگوی نوشتاری که برای بهبود EAT در صفحات وب باید اعمال شود؛  می‌پردازیم  اما پیش از آن بهتر است نگاهی به تاریخچه بروز رسانی‌های گوگل داشته باشیم.

الگوریتم EAT در واقع همان الگوریتمی است که گوگل را قادر می‌سازد تفکری انسانی داشته باشد!

تاریخچه به روز‌رسانی‌ های گوگل

گوگل به عنوان یکی از محبوب‌ترین موتورهای جستجوی اینترنت در دنیا، تغییرات بسیاری را در طی سال‌های فعالیتش ایجاد کرده است. هر اینچ از تکنولوژی، امکانات و ابزارهایی که به عملکرد جستجو در گوگل داده می‌شود، با گذشت زمان بهینه‌تر و امکانات بیشتری را برای کاربران فراهم کرده است. در زیر به برخی از به روز رسانی‌های مهم و پرتاثیر گوگل از ابتدای فعالیتش تا به امروز اشاره می‌کنیم:

  • عملیات جستجوی اولیه گوگل: در سال ۱۹۹۸ گوگل در مرحله اولیه فعالیتش به عنوان یک موتور جستجوی اینترنتی منتشر شد.
  • بهبود عملکرد با دسته‌بندی صفحات: در سال ۱۹۹۹ گوگل قابلیت “کلاس بندی” صفحات اینترنتی را به نام “PageRank” معرفی کرد که به کار می‌رود تا صفحات بر اساس ارتباطات خارجی ورودی، بهبود عملکرد جستجو ایجاد کند.
  • تنظیم‌های خاص کوآلیتی: در سال ۲۰۰۳ گوگل کوآلیتی را که الگوریتمی برای بررسی کیفیت و شاخص تغییراتی بر روی وب‌سایت ایجاد می‌کند، به روز کرد و تنظیمات جدیدی را برای پیدا کردن ویدئو‌ها و تصاویر به پلتفرم اضافه کرد.
  • تغییرات اسنیپ: در سال ۲۰۰۹، گوگل “اسنیپ” را به طور رسمی معرفی کرد که به عنوان یک قابلیت مهم برای بهترین استفاده از حداقل میزان دادها و نتایج جستجوی دقیق‌تر سایت خود بهره‌مندی می‌کند.
  • ارزیابی کیفیت محتوا در کوآلیتی: در سال ۲۰۱۱، گوگل امکانات خود را با ارزیابی کیفیت محتوا در کوآلیتی برای بهبود جستجوی ابراز علاقه بیشتر جستجوگران، به روز کرد.
  • الگوریتم پاندا: در سال ۲۰۱۱، گوگل تا آگوست سال 2011 حدودا 5 بار الگوریتم پاندا را بروزرسانی کرد و در 12 آگوست ششمین آپدیت را هم انتشار داد. این بروزرسانی از قبلی ها قوی تر و مهم تر بود. طبق اطلاعاتی که خود گوگل منتشر کرد، در بروزرسانی آگوست حدود 7 درصد از نتایج جستجو تحت تاثیر قرار گرفتند. این نسخه به جز زبان های چینی، کره ای و ژاپنی روی همه زبان های سطح وب اعمال شد.

  • Pigeon در دسامبر سال ۲۰۱۴ : الگوریتم pigeon یا همان کبوتر، تغییرات به شدت مهمی را در نتایج جستجوی محلی به وجود آورد. عملا میتوانم بگویم که این بروزرسانی یک انقلاب در سئو محلی گوگل حساب میشود. خود گوگل در مورد این بروزرسانی گفت: کبوتر میتواند ارتباط بهتری بین الگوریتم های اصلی ما و الگوریتم های سرچ محلی ایجاد کند.
  • یکی از به روز‌رسانی‌های پر سر و صدا گوگل، در فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی رخ داد. الگوریتمی که گوگل در آن زمان بکار گرفت، باعث بهبود رتبه و جایگاه سایت‌ های متعلق به برند‌های مشهور شد. این زمان، نقطه آغاز اتفاقاتی بود که در نهایت منجر به تعریف الگوریتم EAT شد.
  • آپدیت bert در اکتبر سال 2019: در اکتبر 2019 از آپدیت bert رونمایی شد. الگوریتم برت یک الگوریتم هوش مصنوعی است که به گوگل کمک می کند زبان انسان ها را بهتر از قبل بفهمد. در اصل این بروزرسانی میتواند باعث فهم بهتر زبان محاوره ای در زمان جستجو در گوگل شود.
  • آپدیت هسته در می 2020: بعد از بروزرسانی مدیک در سال 2018، وب سایت moz بروزرسانی هسته گوگل در ماه می 2020 را به عنوان دومین بزرگترین بروزرسانی هسته در نظر گرفته!
  • بروزرسانی هسته در 22 مه 2022: گوگل از طریق توییتر از انتشار یک به‌روزرسانی هسته گسترده با نام به‌روزرسانی هسته‌ای می 2022 خبر داد. این بخشی از یک سری به‌روزرسانی‌هایی است که Google در طول سال برای فرآیند رتبه‌بندی کلی انجام می‌دهد. این به روز رسانی در 22 می 2022 آغاز شد و در 9 ژوئن 2022 تکمیل شد.

بیشتر بخوانید:

مهم‌ترین نکات سئو در سال 2023


مفهوم Expertise در الگوریتم EAT

بسیار خوب! الان که نگاهی به مهم‌ترین به روز رسانی‌های گوگل داشتیم وقت آن است که به سراغ اصل مطلب یعنی الگوریتم پر سر و صدای EAT برویم. گفتیم که هر حرف در این الگوریتم بیانگر یک کلمه یا مفهوم است.

Expertise به معنای تخصص و تجربه حوزه‌ای است که فرد، سازمان یا وبسایتی در آن فعالیت می‌کند. در الگوریتم EAT (Expertise, Authority, Trustworthiness)، Expertise به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در اعتبار و قابلیت اعتماد وبسایت شناخته شده است. به طور کلی، وبسایت‌هایی که دارای Expertise از نظر محتوا و موضوع خود هستند، در جستجوهای اینترنتی بهترین جایگاه را خواهند داشت. بنابراین، داشتن تخصص و تجربه در حوزه موضوعی مورد نظر و تقدیم کردن محتوایی با کیفیت بالا می‌تواند به بهبود رتبه وبسایت در نتایج جستجوی گوگل کمک کند.

مفهوم Authority در الگوریتم EAT

مفهوم Authority در الگوریتم EAT به میزان اعتباری یا قدرتی که یک وبسایت یا صفحه وب در حوزه مورد نظر در دیدگاه کاربران، خبرنگاران، صنعتی‌ها و سایر شرح دهندگان مطالب دارد، اشاره دارد. برای ارتقای اعتبار و قدرت یک وبسایت به عنوان منبع معتبر و مورداعتماد در حوزه‌ای خاص، باید بر روی ایجاد محتوای باکیفیت و بدون اشتباه، به روز و دقیق، استفاده از منابع معتبر و به روز و همچنین برقراری ارتباط با سایر صنعتی‌ها و وبسایت‌های معتبر در همین حوزه، توجه کرد. بر اساس این مفهوم، وبسایت‌هایی با اعتبار و قدرت بالاتر، در نتایج جستجو بهترین و معتبرترین منابع در حوزه‌ی مورد خود با شناخته شدن می‌باشند.

بیشتر بخوانید:

TLD و تاثیر آن بر سئو


مفهوم Trustworthiness در الگوریتم EAT

Trustworthiness یکی از عوامل مهمی است که در الگوریتم EAT (Expertise, Authority, Trustworthiness) برای رتبه‌بندی سایت‌ها بکار می‌رود. این عامل به معنای قابل اعتماد بودن یک سایت است و خودش شامل عوامل زیر می‌شود:

1- محتوای با کیفیت: سایت‌هایی که محتوای با کیفیت و مفید دارند، برای کاربران قابل اعتمادترند.

2- ارائه منابع موثق: سایت‌هایی که به منابع قابل اعتمادی ارجاع می‌دهند و اطلاعات خود را از منابع معتبر به دست می‌آورند، قابل اعتمادتر هستند.

3- وجود سابقه قابل اعتماد: سایت‌هایی که سابقه قابل اعتماد و برتری داشته‌اند (مثلاً برنده دریافت جایزه یا ارائه خدمات به مشتریان مطلوب)، قابل اعتمادتر هستند.

4- وجود میدانی بیشتر: سایت‌هایی که در یک حوزه مشخص تخصص دارند و از دیدگاه کاربران به عنوان یک مرجع معتبر شناخته می‌شوند، قابل اعتمادتر هستند.

5- محتوای بازنگری شده: سایت‌هایی که محتوای آن‌ها توسط افرادی که قابل اعتماد هستند (مثلاً متخصصان یا کاربران حرفه‌ای)، بهبود یافته‌اند، قابل اعتمادتر هستند.

6- وضوح درباره صاحبان سایت: سایت‌هایی که مشخصات مناسبی از صاحبان خود، شامل نام، تحصیلات و تجربیات حرفه‌ای دارند، قابل اعتمادتر هستند.

7- ارتباطات اعتماد برانگیز: سایت‌هایی که در ارتباط با کاربران خود به خوبی عمل می‌کنند و مشکلات نیز به خوبی حل می‌کنند، قابل اعتمادتر هستند.

بیشتر بخوانید:

TLD و تاثیر آن بر سئو


ابزارهای مورد استفاده در الگوریتم EAT

گوگل برای ارزیابی EAT صفحات وب، از مجموعه ابزارهایی استفاده می‌کند که در ادامه به ذکر برخی از آن‌ها پرداخته خواهد شد.

  • ابزار خودکار Deep Learning : این ابزار برای پردازش اطلاعات وب بسیار قوی است و به گوگل کمک می‌کند تا به صورت خودکار اطلاعات را از روی صفحات وب وارد پایگاه داده خود کند و در نهایت برای رتبه‌بندی صفحات استفاده شود.
  • انتظارات کاربران در جستجوی اینترنتی: گوگل تلاش می‌کند تا از روی رفتار و ترجیحات کاربر در جستجویی‌هایی که در طول زمان انجام می‌شود ، به الگوهایی برای ساختن سیستم‌های پیشبینی شده مانند machine learning استفاده کند. در نتیجه، گوگل به این اطمینان می‌رسد که سئو صفحات وب به خوبی انجام شده است و دارای EAT بالایی است؛ زیرا پاسخ به سئوالات مخصوص کاربران در کسب و کار مورد نظر خود است که باعث بازگشت کاربر به صفحات مورد نظر می‌شود.
  • لینک های داخلی: پردازش پیوندهای داخلی هنوز یک عنصر مهم در سئو است اما این روزها کیفیت لینک‌ها بیشتر از تعدادشان اهمیت دارد. روی به دست آوردن لینک از سایت‌های معتبر تمرکز کنید.

سخن پایانی…

در این نوشتار متوجه شدیم که اگر مطلبی فاقد تخصص، اعتبار و اعتماد‌ پذیری باشد از نظر گوگل مطلبی بی ارزش است! البته رعایت فاکتور‌ های مورد بحث در الگوریتم EAT گوگل، فقط منجر به بهبود رتبه نمی‌شود و می‌ تواند باعث افزایش کیفیت محتوای هم شود.

نظر شما چیست؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا