سرویس ها و خدمات

تفاوت هاست ابری با هاست معمولی

میزبانی ابری یا cloud hosting یک تکنولوژی جدید، جذاب و پرطرفدار در زمینه میزبانی وب است. در این نوشتار به بررسی همه‌جانبه این فناوری نوین می‌پردازیم و شما را با مزایا و معایب آن آشنا می‌کنیم.

هاست چیست؟

یک سرور می‌تواند به چندین قسمت تقسیم شود (تقسیم‌بندی مجازی) که به هر قسمت آن، یک هاست گفته می‌شود. یعنی هر بخش از این سرور به عنوان یک هاست از یک وب‌سایت میزبانی می‌کند. برای راه‌اندازی یک وب‌سایت اینترنتی بعد از طراحی قالب سایت، باید به دنبال خرید هاست مناسب برای خود باشید. سپس باید با توجه به نیاز وب‌سایت خود (میزان پهنای باند، مقدار فضای میزبانی، مقدار ram و..) یک هاست با ویژگی‌های مشخصی از شرکت‌های هاستینگ اجاره ‌کنید. بدین ترتیب بخشی از منابع یک سرور به شما تعلق می‌گیرد و می‌توانید تمام اطلاعات و فایل‌های سایت خود را در آنجا قرار دهید.

هاست ابری چیست؟

در حالت عادی یک سرور به تنهایی برای میزبانی وب، configure  یا پیکربندی می‌شود اما در سرویس هاست ابری این‌کار به واسطه چندین سرور صورت می‌گیرد سپس به صورت واقعی یا مجازی در سیستم برای استفاده قرار داده می‌شود. در مجموع به تعامل چندین سرور با یکدیگر برای پشتیبانی وب سایت و تقسیم وظایف بین آن‌ها در زمان های ضروری میزبانی ابری می‌گویند.

در این روش، وب‌سرورها در نقاط مختلف جغرافیایی تقسیم می‌شود ولی همه آن‌ها یک کار انجام ‌می‌دهند و آن هم پشتیبانی همیشگی از وب‌سایت است. به دلیل پراکندگی این وب‌سرورها مشکلاتی از قبیل Down شدن یا آپ‌تایم پایین در این سرویس بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد، مشابه سرویسی که کمپانی گوگل برای میزبانی از منابع مورد نیاز برای موتورهای جستجو استفاده می‌کند و به همین دلیل هم هرگز گزارشی از لود نشدن یا از دسترس خارج شدن گوگل منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد مایکروسافت آژور (Azure)

هاست ابری چگونه کار می‌کند؟

به هر سرور در این فناوری یک  “ابر” می‌گویند. هر ابر وظیفه خاصی دارد. اگر زمانی یکی از سرورها از کار بیافتد، مابقی سرور ها جایگزین آن شده و از Down  شدن وب سایت مربوطه جلوگیری می‌کنند. همچنین وقتی کاربران زیادی به یک‌باره از یک سرور استفاده کنند، برای جبران افت سرعت و کمبود پهنای باند، بقیه سرورهای درون یک “ابر” به کمک آمده و بار ترافیکی را بین خود تقسیم می نمایند که این امر موجب افزایش کیفیت در ارائه خدمات به کاربران می شود.

اما نکته مهم این است که سرورهایی که از نظر سخت افزاری ضعیف هستند، موجب افت کیفیت در ارائه خدمات در سطح تمام “ابر” خواهد شد که این مشکل معمولا در هاست های ابری با قیمت های پایین رخ خواهد داد.

مزایای هاست ابری

از جمله مزایای هاست ابری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 افزایش آپتایم با هاست ابری

زمانی که uptime به کمک چندین سرور در سطح شبکه تامین شود، مدت زمان از دسترس خارج شدن به حداقل می‌رسد. زیرا همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، در صورت از دسترس خارج شدن یک سرور، سرورهای اجازه نمی‌دهند وب سایت‌های واقع بر روی آن‌ها از دسترس خارج شود.

 افزایش آپتایم با هاست ابری

ارتقاء و تعمیر سرور بدون اختلال

گفتیم که ما در این سرویس چندین سرور مختلف داریم، پس اگر یک یا حتی همه سرورها نیاز به ارتقا یا تعمیر داشته باشند، به نوبت می‌توان روی هر سرور کار کرد. بنابراین هیچ اختلال و از دسترس خارج شدنی در شبکه اتفاق نمی افتد.

عملکرد بهتر در برابر حملات

با توجه به اینکه در تکنولوژی ابری روترهای آنتی دیداس و آنتی اتک بسیار قوی وجود دارد، عملکرد این سرویس بخصوص در مواجه با  حملات DDoS بسیار بهتر و قابل قبول‌تر است. بدین ترتیب با خرید هاست ابری تا حد زیادی خیال شما بابت امنیت راحت است.

سخن پایانی

این نوشتار با یک سوال آغاز شد و آن هم این بود که تفاوت هاست ابری با هاست معمولی چیست؟ برای پاسخ به سوال باید گفت که هاست ابری از نظر سرعت، نرم افزارها و به طور کلی جزئیات فنی تفاوت چندانی با انواع سرویس‌های میزبانی وب ندارد. بلکه زیرساخت بسیار قوی‌تری برای افزایش پایداری و همیشه در دسترس بودن داشته و در نهایت پشتیبانی بهتر دلیل ارجحیت آن است. در واقع هاست‌های ابری برای آن دسته از مشتریانی طراحی شده است که یک قطعی کوچک خسارت زیادی را برای آن‌ها به همراه دارد.

 

 

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا