اخبار

نورالینک ( Neuralink ) چیست و با مغز چه می کند؟

درست به همان سادگی که هر وسیله بلوتوثی دیگری را به گوشی‌مان وصل می‌کنیم؛ موبایل ما به مغز این میمون وصل می‌شود!

این جملات انقلابی را ایلان ماسک افسانه‌ای در یکی از گزارشات تصویری نورالینک در سال 2021 بیان کرد. در ادامه این ویدیو، یک میمون ماکاک را می‌بینیم که در حال بازی کامپیوتری است اما به جای این‌که حرکات را با دسته بازی انجام دهد، فقط به آن‌ها فکر می‌کند و کامپیوتر متوجه می‌شود که میمون انتظار چه حرکتی را دارد.

حتی تصور این که در مغز ما تراشه‌ای کار گذاشته شود که به کمک آن دیگر نیازی به انجام حرکات فیزیکی نداشته باشیم و فقط با فکر کردن بتوانیم نیازهای خود را مرتفع کنیم هیجان‌انگیز است چه برسد به این‌که تراشه ایمپلنت مغزی دیگر یک رویا نیست و به حقیقت تبدیل شده! این تکنولوژی به قدری مورد اطمینان است که ایلان ماسک در 4 دسامبر 2022 گفت: “حاضرم تراشه نورالینک را در مغز یکی از فرزندانم قرار دهم”

معرفی شرکت نورالینک

اواسط سال 2016 میلادی، شرکتی تحقیقاتی به نام نورالینک در حوزه پزشکی ثبت و معرفی شد. این شرکت با هدف مطالعه و تحقیق در مورد اتصال مغز و کامپیوتر، تیمی بزرگ از محققان اعصاب و روان را به سرپرستی ایلان ماسک گردهم آورد. البته این اولین بار در جهان نبود که شرکتی با این هدف تاسیس می‌شد، بلکه وجود ایلان ماسک باعث شهرت یک شبه آن شد. ماسک مدت‌ها بود که در مورد هوش مصنوعی صحبت می‌کرد. صحبت‌هایی که به ظاهر جاه‌طلبانه و بلندپروازانه بودند اما او چنان به ایده‌اش باور داشت که بالاخره ثابت کرد حرف‌هایش  رویاپردازی نبوده اند.

او با ارتباطات گسترده‌ای که داشت توانست بسیاری از افراد پر نفوذ و شرکت‌های بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاری در این پروژه جذاب راضی به همکاری کند. شرکت‌هایی مثل سرمایه‌گذاری  Vy Capital از دوبی، Google Ventures (بازوی سرمایه‌گذاری گوگل / آلفابت)، شرکت Founders Fund  سرمایه‌گذار روی فیس‌بوک، اسپیس ایکس، اسپاتیفای، آسانا، دیپ مایند و… فقط برخی از سرمایه‌گذارانی هستند که اکنون در نورالینک سهم دارند. افرادی هم مثل  فِرِد اِرسام از بنیان‌گذاران  Coinbase و کِن هاوِری از بنیان‌گذاران   PayPal در این تحقیقات شریک هستند.

این تراشه با استفاده از دو هزار الکترودی که به قشر حرکتی مغز متصل می‌شود، سیگنال‌های الکتریکی مغز را ضبط و رمزگشایی می‌کند. این تراشه که به اندازۀ یک سکه است، توسط رشته‌هایی به رساناهایی که درون مغز کاشته شده‌اند، متصل شده است. روند نصب آن در مغز نسبتاً ساده است و دانشمندان می‌گویند رشته‌های تراشۀ مغزی بسیار ظریف‌ بوده و با دست انسان قابل نصب نیستند.

تراشه مغزی چطور کار می‌کند؟

یکی از تکنیک‌های متمایز Neuralink این است که رشته‌های انعطاف‌پذیری از الکترودها را در مجاورت نورون‌ها، سلول‌های کوچکی که بلوک‌های ساختمانی اساسی مغز هستند، قرار می‌دهد.

اعتقاد بر این است که توانایی گرفتن اطلاعات از تعداد زیادی سلول و سپس ارسال آن به صورت بی سیم به رایانه برای تجزیه و تحلیل بعدی، گام مهمی برای بهبود درک اولیه مغز است.

این رشته‌های انعطاف پذیر مثل گردنبندی از مروارید، مجموعه ای از الکترودها یا حسگرهای کوچک را به هم متصل می کنند و بسته به آزمایش یا کاربرد، می‌توان آن‌ها را در قسمت‌های مختلفی از مغز قرار داد. تحقیقات پزشکی و درمانی ممکن است بر بخش‌های مختلف مغز مانند مراکز گفتار، بینایی، شنوایی یا حرکت متمرکز شوند.

پروفسور فرانسیس کریک در موسسه مطالعات بیولوژیکی سالک در لاجولا، کالیفرنیا، گفت که انعطاف‌پذیری رشته‌های نورالینک یک پیشرفت  چشمگیر در علم اعصاب خواهد بود.

با این حال، او خاطرنشان کرد که محققان Neuralink هنوز باید ثابت کنند که این رشته‌های عایق‌مانند می‌تواند برای مدت طولانی در محیط مغز که در واقع محلول نمکی دارد و بسیاری از مواد پلاستیکی را خراب می‌کند، پابرجا بمانند.

از این رو، شرکت نورالینک در حال توسعه‌ی یک ماشین است که بتواند تراشه را به طور بی‌نقص درون مغز نصب کند و آن را با بافت ارگانیک انسان پیوند دهد. انتظار می‌رود که این تراشه مغزی راه‌حل‌های عصب‌شناختی را برای بیماری‌هایی مثل آلزایمر، مشکلات ستون فقرات و حتی زوال عقل، فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چیست؟

آزمایش‌های انسانی تراشه نورالینک

ایلان ماسک که حالا علاوه بر این که عنوان ثروتمندترین فرد جهان را بر دوش می‌کشد، مالک توییتر هم هست مدعی شده تا 6 ماه آینده وارد فاز تحقیقاتی انسانی خواهند شد و کاشت تراشه مغزی وایرلس (بی‌سیم) اولین آزمایشات بالینی خود را پشت سر خواهد گذاشت. به قدری به این گفته باور دارد که شب گذشته در برنامه Show and Tell اعلام کرد حاضر است تراشه نورالینک را در مغز یکی از فرزندانش قرار دهد. او ادامه داد: «فکر می‌کنم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که حداقل به نظر من دیگر خطری وجود ندارد.»

 Neuralink مطمئناً رقبای زیادی خواهد داشت. در طول دهه گذشته، پنتاگون تحقیقاتی را هم برای علوم اعصاب و هم برای توسعه سیستم‌های کنترل رباتیکی که امکان کنترل مغز به وسیله‌ی دستگاه‌های مصنوعی را فراهم می‌کند، آغاز کرده است. اما چه کسی می‌تواند ایلان ماسک افسانه‌ای را متوقف کند؟ او می‌خواهد پرچم‌دار این فناوری جدید باشد. به نظر می‌رسد تراشه نورالینک یکی از سودمندترین اختراعات این قرن خواهد بود.

تراشه مغزی چطور کار می‌کند؟

تراشه مغزی نورالینک طی ۱۰ سال زبان را منسوخ خواهد کرد

اگر هنوز هم از این تکنولوژی جادویی به وجد نیامده‌اید باید بگوییم که به گفته مدیرعامل پرحاشیه این شرکت، یادگیری زبان طی ۵ تا ۱۰ سال آینده منسوخ خواهد شد و انسان‌ها می‌توانند به کمک تراشه مغزی با یک زبان مشترک با یکدیگر صحبت کنند. تصور کنید! این فناوری به ظاهر دست نیافتنی تا 10 سال آینده تمام مرزها را برخواهد داشت و گفتگوهای بین‌الذهانی را برای همیشه دگرگون خواهد کرد!

از آنجایی که زبان ابزار ارتباطی دیرینه بشریت است در گذر زمان یا تکامل می‌یابد و یا از بین می‌رود؛ این کارآفرین مولتی میلیاردر معتقد است که اگر از یک زبان جهانی استفاده شود، طریقه‌ی صحبت کردن ما به طرز چشمگیری ارتقاء پیدا خواهد کرد.

نورالینک و درمان قطع نخاع و نابینایی

بازیابی بینایی و فعال کردن مجدد عضلات افراد معلول از اهداف اصلی این تراشه بی‌سیم است. انتظار می رود درمان بیماری‌های مغزی نظیر پارکینسون و آلزایمر هم به واسطه این فناوری تا حدودی تسهیل شود.

گفته می‌شود که شرکت «سینکرون» Synchron، یکی از چند شرکت نوپای فناوری عصبی، پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه فناوری‌های رابط مغز-رایانه داشته و از نورالینک ایلان ماسک پیشی گرفته و اولین میکروچیپ را در مغز یک بیمار کاشته است.

تراشه مغزی چطور کار می‌کند؟

سخن پایانی

ایلان ماسک به قدری به عملکرد میکروچیپ نورالینک مطمئن است که می‌خواهد آن را روی یکی از فرزندانش امتحان کند، آینده جهان را با این تکنولوژی بسیار روشن می‌بیند و امیدوار است بسیاری از بیماری‌های لاعلاج را درمان می‌کند. این مولتی بیلیونر افسانه‌ای وعده داده که تا شش ماه آینده وارد فاز تحقیقاتی بالینی انسان خواهد شد و چنان جاه‌طلبانه و مسرانه بر وعده‌های خود پافشاری می‌کند که کم‌تر کسی به صحت آن شک خواهد کرد. او به واسطه ارتباطات گسترده و محبوبیت جهانی‌اش حتی از پنتاگون پیشی گرفته و یکه‌تاز عرصه هوش مصنوعی است.

اگر به این مبحث علاقمند شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم قسمت اول از فصل اول سریال Love Death + Robots را حتما ببینید. در این انیمیشن خارق‌العاده شاهد این هستیم که چطور افراد بدون انجام کوچک‌ترین حرکتی و تنها با فکر کردن قادر به مبارزه‌ای تمام عیار هستند.

منابع:

Elon Musk’s Neuralink Wants ‘Sewing Machine-Like’ Robots to Wire Brains to the Internet

Elon Musk shows off updates to his brain chips and says he’s going to install one in himself when they are ready

Elon Musk expects Neuralink’s brain chip to begin human trials in 6 months

نمایش بیشتر

الهه براتی

هر احساسی داشته باشم، عشق به نویسندگی در من ثابت است. دوست دارم هرچه که می‌بینم ترسیم کنم؛ حال می‌خواهد به زبان کلمات باشد یا به زبان تصویر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا